دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ورزشی: انگار همه منتظر بودند که او در اولین واکنش به صعودنکردن تیم ملی به جام جهانی سخن از استعفا بگوید

و اینکه برای همیشه از فوتبال می‌رود اما علی کفاشیان در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود با اظهار ناراحتی از اینکه تیم ملی از جاده جام جهانی خارج شد از برنامه‌های آینده فوتبال سخن گفت: «تکلیف تیم ملی مشخص شد و متاسفانه حذف شدیم. اکنون باید درباره‌ آینده‌ کادرفنی تیم ملی صحبت کنیم تا بتوانیم برای برنامه‌های بعدی تصمیم‌گیری کنیم.

البته از عملکرد قطبی راضی هستیم و اگر بتوانیم در مذاکرات پیش‌رو به توافق برسیم، قطبی می‌تواند همچنان سرمربی تیم ملی بماند.» وی افزود: «باید جلسات فنی بیشتری درباره‌ تیم ملی تشکیل شود تا بتوانیم برای آینده‌ تیم خوبی بسازیم. معتقدم ترکیب تیم ملی در آینده باید از بازیکنان جوان تشکیل شود تا بتوانند برای سال‌های پیش‌رو کارساز باشند. همچنین باید دیدارهای تدارکاتی مناسبی را برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم.»

کفاشیان با بیان اینکه نمی‌توان تقصیر حذف تیم ملی را به گردن فرد خاصی انداخت در واقع هرگونه استعفا و برکناری را رد می‌کند و ادامه می‌دهد: «تیم ملی حاصل عملکرد مدیریت فدراسیون، باشگاه‌ها و در واقع حاصل کل مجموعه‌ فوتبال کشور است و همچنین ابزار و تدارکاتی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نمی‌توان تنها یک فرد را مقصر دانست.» وی افزود: «من این ضعف را می‌پذیرم که ما نتوانستیم به جام جهانی برویم اما باید با سرعت این ضعف‌ها را برطرف کنیم. تصور کنید تیم ملی در نهایت خود را به
جام جهانی می‌رساند.

اما این صعود چیزی به تیم ما اضافه یا کم نمی‌کرد و تیم ملی همین گونه باقی می‌ماند که چندان سودی نداشت. ما نمی‌خواهیم به جام جهانی برویم و در آنجا زنگ تفریح باشیم بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که در جام جهانی هم یک تیم قدرتمند داشته باشیم.» کفاشیان درباره اینکه آیا احتمال دارد از فدراسیون فوتبال استعفا دهد، می‌گوید: «من چنین تصمیمی ندارم چرا که دلیلی برای آن وجود ندارد. ضمن اینکه مکانیسم اساس‌نامه جدید هرگونه برکناری مستقیم را رد می‌کند.»

استقلال فدراسیون‌ها

 مهمترین تصمیم پنجاه‌ونهمین کنگره فیفا در باهاماس مربوط به بند 13 اساس‌نامه فیفاست. منصور عظیم‌زاده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل که در این کنگره حضور داشت، اینگونه توضیح می‌دهد: «بند f و g ماده 13 که مربوط به وظایف فدراسیون‌هاست آورده که فدراسیون‌ها امورشان را به‌صورت مستقل و با اطمینان مدیریت کنند که این امور توسط شخص ثالثی تحت‌تاثیر قرار نگیرد.» در ذیل همین بند آمده است: «در صورت نقض این ماده، فدراسیون‌ها با مجازات روبه‌رو خواهند شد حتی اگر نفوذ شخص ثالث تقصیر فدراسیون مربوطه نباشد.» 

عظیم‌زاده در خصوص دلایل حقوقی این بند که در اساس‌نامه آمده، می‌گوید: «به‌خاطر تاثیرات برخی از فدراسیون‌های عضو در فرآیند اجرا که مورد نفوذ اشخاص ثالث نظیر   سیاستمداران، اصحاب رسانه، دولت‌ها و... می‌شود، این موضوع به‌طور آشکار برخلاف ماهیت فدراسیون‌های فیفا است و برای توقف این روند و همچنین ایجاد بستر حقوقی شفاف در اساس‌نامه فیفا، این مواد اضافه شد.»

او  ادامه می‌دهد: «ضمن آنکه دیده شده این مداخلات به‌واسطه تقصیر فدراسیون‌های عضو نبوده است، اگرچه این نفوذ و مداخلات مغایر اساس‌نامه فیفا بوده و نیازمند مجازات است و برای رفع هرگونه شبهه حقوقی، این تبصره نیز اضافه شده است چراکه اساسا هنگامی مجازات اعمال می‌شد که مرتکب فعل، مقصر می‌بود اما در این مدل، ‌موضوع مستثنی شده و حتی در صورت عدم‌تقصیر نیز مجازات اعمال خواهد شد.»

فوتبال عاقل

محمد خبیری یکی از افراد  بین‌المللی فوتبال ایران که در دوران تعلیق فوتبال کشورمان از اعضای کمیته انتقالی بود با بیان اینکه فوتبال عاقل است و خودش می‌تواند مشکلاتش را حل کند و نباید با دخالت کار را مشکل‌تر کنیم، تلویحا نسبت به ورود سازمان ورزش در مورد عزل مدیران فوتبال هشدار می‌دهد.»

محمد خبیری با ابراز تاسف از عدم راهیابی تیم ملی ایران به جام‌جهانی 2010 خاطرنشان کرد: «بارها این صحبت‌ها را مطرح کرده‌ام. یکی از مشکلاتی که دائما فوتبال ما را تهدید می‌کند دخالت‌ها در این رشته است. ارگان‌های مختلف بنا به شرایطی که داشتیم در امور فوتبال و به خصوص تیم ملی دخالت می‌کردند و ما دیدیم که مدیریت فوتبال ما از جناح‌های مختلف تحت فشار بود.

این شرایط حتی باعث تعلیق فوتبال شد و این تعلیق صدمات جبران‌ناپذیری به فوتبال ایران زد.» وی ادامه داد: «وقتی به ریشه این ناکامی‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ریشه همه آنها به سازمان تربیت‌بدنی برمی‌گردد. یعنی در زمان گذشته و هنگام ریاست دادکان که به نظر سازمان تن داد، فشارهای زیادی از سوی فیفا به فدراسیون وارد شد که در انتها فیفا 3‌، 4 سال شرایط را تحمل و به قول و قرار ما اطمینان کرد. فدراسیون فوتبال قول داد که تا سال 2005 اساس‌نامه‌اش را استاندارد کند اما به قول خود عمل نکرد.

آخرین فرصت برای ما سال 2006 بود، در فاصله سال‌های 2005 تا 2006 ما فقط وقت‌مان را تلف کردیم و سازمان تربیت‌بدنی جدید به جای این که مشکل را حل کند بیشتر به مشکلات دامن زد و همه این عوامل بر عملکرد تیم ملی تاثیر گذاشت.»  این استاد دانشگاه به اهمیت کمیته انتقالی اشاره کرد و گفت: «کمیته انتقالی به کمک فوتبال ایران آمد. کمیته آمد که ایران از تعلیق درآمده و دوره‌گذار را طی کند.

اما بعدها شنیدیم که یکی، دو نفر از دوستان به کمیته انتقالی خرده گرفتند، در حالی که کمیته انتقالی یک زمینه مثبت بود که فوتبال ما را از حالت تعلیق نجات داد. در ابتدا قرار بود چند خارجی را عضو کمیته انتقالی کنند اما با توافق سازمان تربیت بدنی با فیفا، اعضای کمیته ایرانی شدند. در واقع فیفا با ما راه آمد تا مشکل ما حل شود، در حالی که ما مشکل را حل نکردیم و روز به روز شرایط بدتر شد.»

وی افزود: «ما در همان موقع نیز در انتخاب سرمربی تیم ملی تا سه، چهار ماه با چالش مواجه بودیم. به طوری که ابتدا یک مربی پرتغالی و سپس یک آلمانی را انتخاب کردیم اما سازمان نپذیرفت.»

خبیری تاکید کرد: «این فشارها بر کمیته انتقالی وارد بود و در نهایت تیم ملی صدمه خورد. حضور دایی نیز نه‌تنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات را زیادتر کرد. سپس مایلی‌کهن را آوردند که باز هم مشکلات بیش از پیش شد. سپس به مرحله‌ای رسیدیم که یک سال قبلش رسیده بودیم و قطبی را انتخاب کردیم، به نظر من قطبی با کسب 5 امتیاز از سه بازی نسبتا خوب عمل کرد.»

وی تاکید کرد: «تمام مشکلات فوتبال نشات گرفته از سوء‌مدیریت ماست. فوتبال در حدود یک سال و نیم تا دو سال در بحران بود. بحران معمولا یک تا دو ماه است. من این حرف‌ها را بیشتر از ده بار گفته‌ام. نتیجه این بی‌تدبیری‌ها همین است. آرزو می‌کنیم فدراسیون هرچه زودتر برنامه بلندمدت و کوتاه مدت خود را ارائه دهد. شنیده‌ام که فدراسیون دارد برنامه تنظیم می‌کند، امیدوارم اجازه دهند مطابق  این برنامه پیش برود. فوتبال خودش می‌تواند مشکلاتش را حل کند. فوتبال عاقل است و افرادی را دارد که با کمک آنها پیشرفت کند.»

قطبی:  مسئولیت نرفتن تیم ملی به جام جهانی با من است

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: «مسئولیت نرفتن تیم ملی به جام جهانی با من است.»  افشین قطبی گفت: «ما تنها 9 دقیقه با جام جهانی فاصله داشتیم. مسئولیت نرفتن تیم ملی به جام جهانی با قطبی است. من بار دیگر از تک تک مردم ایران عذرخواهی می‌کنم، مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که مردم بدانند بازیکنان تیم ملی در این سه بازی مثل شیر جنگیدند اما متاسفانه کارمان ناتمام ماند.»

مجلس به دنبال مقصر نیست

در حالی که روز گذشته رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس به انتقاد شدید از مدیریت فدراسیون فوتبال پرداخته بود و حتی گفته بود، فوتبال را تعطیل کنید، رئیس کمیته فوتبال مجلس نیز با لحنی آشتی‌جویانه تحلیل خود را از عدم صعود به جام‌جهانی ارائه می‌کند. در این میان سخنان مقداد نجف‌نژاد در حالی است که تاج می‌گوید با او سخن گفته و به زودی در مجلس به همراه کفاشیان در مورد نرفتن به جام جهانی توضیح خواهد داد.

رئیس کمیته‌ فوتبال مجلس تاکید ‌کرد: «حتی اگر ما با این وضعیت فعلی به جام جهانی راه پیدا می‌کردیم آنجا هم زنگ تفریح تیم‌های بزرگ دنیا می‌شدیم. این شرایط برای فوتبال کشور ما که از یک پتانسیل فوق‌العاده بزرگ برخوردار است شرایط مطلوبی نیست.» نجف‌نژاد گفت: «باید بر روی تیم‌های پایه کار کنیم و حتما باید برای تیم‌های پایه مربی خارجی تمام‌ عیار بیاوریم و برای مربیان داخلی هم کلاس‌هایی بگذاریم و از مربیان به‌نام دنیا در مقاطعی که لازم است، برای آموزش مربیان داخلی استفاده کنیم.» او در دفاع از مدیریت فوتبال معتقد است: «امروز دنبال مقصرگشتن در ناکامی تیم فوتبال ایران برای راهیابی به جام‌جهانی کار صحیحی نیست. بلکه باید در این راستا فکر اساسی صورت گیرد.»

کد خبر 83982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز