گروه شهری: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌دلیل اجرای طرح ایجاد گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محله که به اختصار «دوام» نامگذاری شده است، برنده نشان لیاقت جایزه بین‌المللی ساساکاوا شد.

همزمان بابرگزاریدومین‌گردهمایی جهانی کاهش خطرپذیری سوانح در شهر ژنو کشور سوئیس، مراسم اعطای جایزه جشنواره بین‌المللی ساساکاوا نیز برگزار شد.

این مراسم از سوی دبیرخانه راهبرد بین‌المللی کاهش سوانح سازمان ملل متحد (UNISDR) به‌صورت دوسالانه و همزمان با گردهمایی جهانی کاهش خطرپذیری سوانح برگزار ‌شد و طی آن افراد و کشورهای ارائه‌کننده طرح‌های برتر به‌ترتیب، جایزه ویژه، نشان برتر و نشان لیاقت را از سوی اعضای هیات داوران که متشکل از نمایندگان 5 قاره است، دریافت ‌کردند.

امسال برنده جایزه ویژه ساساکاوا، دکتر پاریپورنو از کشور اندونزی بود که به خاطر اقدامات برجسته‌اش در زمینه کاهش خطرات سوانح و ظرفیت‌سازی در سطح جوامع محلی این موفقیت را کسب کرد.

علاوه بر جایزه ویژه، 5 سازمان فعال در زمینه کاهش سوانح نیز مفتخر به دریافت 2 گواهی نشان برتر و 3 گواهی نشان لیاقت شدند.

2 جایزه برتر به سازمان غیردولتی توسعه کارگاه‌های آموزشی فرانسه DWFو JEMED که به‌ترتیب در حوزه شیوه‌های ساخت ایمن و آگاه‌سازی افکار عمومی و نیز در حوزه یاری‌رسانی به جوامع قحطی‌‌زده در شمال نیجریه فعال هستند، تعلق گرفت.

3 دریافت‌کننده گواهی لیاقت نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ایران (TDMMO)، سازمان همکاری‌های انسان‌دوستانه فوکس (FOCUS) از پاکستان و مرکز پژوهش‌های بین‌المللی ال‌نینو (CIIFEN) از کشور اکوادور معرفی شدند.

تمامی کسب‌کنندگان جوایز که در زمینه‌های متنوع از جمله عملیات مقابله با سوانح پس از وقوع زلزله تا ساخت و اجرای سیستم‌های اطلاعات مخاطرات جوی فعالیت دارند، طرح‌های خویش را در راستای تحقق و تقویت چارچوب جهانی ترسیم شده در کنفرانس هیوگو اجرا کرده‌اند و به این ترتیب در مسیر توصیه‌های جهانی گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند که داوران آنان را مستحق دریافت جوایز و نشان‌های این جشنواره تشخیص داده‌اند.

این جوایز با هدف تشویق به تداوم اقدامات و طرح‌های برگزیده در حوزه کاهش مخاطرات سوانح و پیشبرد دستاوردهای تحقق یافته اهدا شده است.گفتنی است هدف طرح ایجاد گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محله که به اختصار «دوام» نامیده می‌شود.

تقویت توان شهروندان در سطح محله برای رویارویی با حوادث و سوانح طبیعی است.
در این طرح که از 2 سال پیش آغاز شده و تا‌کنون در تعدادی از محلات تهران اجرا شده، حدود 50 تا 60 نفر از شهروندان داوطلب شناسایی می‌شوند و پس از طی دوره‌های آموزشی در قالب گروه داوطلب محله خود متشکل می‌شوند.

برای هر گروه تجهیزات و وسایل امداد و نجات نیز پیش‌بینی شده که در کانکس‌های مخصوص نصب شده در پارک‌ها، مدارس و مساجد نگهداری می‌شود.

کد خبر 83905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز