نبود داروی بیماران «ام پی اس» آنها با مشکلات زیادی مواجه کرده‌، کمبودی که بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو به دلیل تامین نشدن به موقع ارز مناسب شرکت اروپایی رخ داده است.

بیماران ام‌پی‌اس

به گزارش همشهری آنلاین، سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دلایل کمبود داروهای بیماران ام‌پی‌اس به همشهری آنلاین گفت: مهم‌ترین دلیل تاخیر در تامین داروی بیماران ام‌پی‌اس، همان ارز مرغوبی اروپایی است که شرکت‌های سازنده خارجی برای ثبت و تحویل سفارش به ایران روی آن تاکید دارند. برای خرید این دارو باید پول حواله‌شده به کشور مقصد، ارز مرغوب اروپایی یا همان EIH باشد، به همین دلیل دچار نوسان در تامین دارو برای این بیماران شدیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو به گونه‌ای نبوده که در بزنگاه کمبود، بیماران را با مشکل مواجه نکند، عنوان کرد: مشکل تامین ارز در چند هفته اخیر برطرف شده و به سرعت در حال ثبت سفارش هستیم. اما ما از حدود ۱۵ ماه پیش سیاست ثبت سفارش این دارو را گذاشته بودیم که داروی مورد نیاز بیماران تامین شود. اما زمانی این سیاست به سرانجام و به کف بازار می‌رسد که اجزای دیگر در زنجیره تامین و بحث نقدینگی به هنگام و سرموقع محقق شود. اگر یکی از بخش‌ها دچار اختلال شود، دارو به موقع تامین نخواهد.

به گفته اسماعیلی، مشکل اصلی اینجاست که در تحریم‌ها به دلیل این که نقل و انتقالات بانکی هم تحریم می‌شوند، کل جریان از کار می‌افتد و انتقال پول شرایط پیچیده‌تری پیدا می‌کند. نه تنها درباره داروی بیماران ام‌پی‌اس که درباره چندین داروی دیگر باید ارز EIH تامین باشد که بتوانیم آنها را برای بیماران خریداری کنیم.

او درباره این که وضعیت تامین داروی بیماران ام‌پی‌اس در حال حاضر چگونه است، بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار دارم، داروی این بیماران وارد گمرک شده و ظرف دو هفته آینده در بازار توزیع خواهد شد.

۳۱ قلم دارو وابسته به EIH

پیش از این محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کمبودهای دارویی به ویژه داروهایی که به صورت وارداتی تامین می‌شوند، گفته بود رفع این کمبودها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبودها به تامین ارز EIH وابسته است.

بیشتر بخوانید

داروهای کمیاب را چطور پیدا کنیم؟

کد خبر 838826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha