همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی گفت: در راستای مدیریت واردات و کاهش تصادفات رانندگی، سازمان توسعه تجارت ایران از ورود خودروهای وارداتی که خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و بی‌کیفیت هستند، جلوگیری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی غضنفری افزود: اخیرا قانونی در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در مجلس با هدف پایبندی عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی به تعهدات‌شان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: بر اساس این قانون عرضه‌کننده خودرو موظف به تضمین ایمنی، کیفیت و سلامت خودرو مطابق با استانداردهای جهانی و ارائه ضمانت‌نامه و تعهد‌نامه به مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای قانون یادشده چنانچه خودروی وارداتی بی‌کیفیت باشد و سطح خدمات پس از فروش مناسبی را به مشتریان ارائه ندهد سازمان توسه تجارت ایران جلوی ثبت سفارش آن را خواهد گرفت.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اجرای قانون یادشده را در حفظ حقوق مصرف‌کنندگان ایرانی موثر دانست و گفت: نمایندگی‌های فروش خودروهای وارداتی در کشور باید سرویس‌های لازم را در حد استانداردهای جهانی به مشتریان ارائه دهند.

وی تاکید کرد: عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی مکلف به ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز تعمیر و توزیع قطعات یدکی و تامین آموزش‌های لازم متناسب با تعداد خودروهای عرضه‌شده در سطح کشور هستند و نمی‌تواند مصرف‌کننده را به مراجعه به نمایندگی معینی اجبار کنند.

غضنفری افزود: بر اساس این قانون چنانچه نقص یا عیب خودروی سواری پس از سه بار تعمیر همچنان باقی بماند و یا نقص یا عیب مذکور سبب بروز صدمه جدی جسمی یا مرگ اشخاص شود عرضه‌کننده مکلف است حسب درخواست مصرف‌کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا بهای آن را به مصرف‌کننده پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: موسسه استاندارد باید تمامی عیوب و نواقص موجود در خودروهای وارداتی را بررسی و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی اعم از نبود سیستم ایمنی مناسب و بی‌کیفیت بودن آن را به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کند.

وی افزود:خودروسازان خارجی باید از طریق نمایندگی‌های خود در ایران خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان ایرانی ارائه دهد و نباید فقط نماینده واردات خودرو به کشور باشد.

غضنفری اظهار داشت: باید شرکت‌های تولیدکننده خودرو خارجی خدمات پس از فروشی که به مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دهند همانند خدمات پس از فروشی باشد که به مصرف‌کنندگان خارجی ارائه می دهند.

وی گفت: مردم باید از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان توسعه تجارت ایران نظرات و مشکلات خود را در مورد خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اعلام کنند.

گفتنی است، اخیرا کامیون‌های چینی هوو به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و استانداردهای جهانی منجرب بروز تصادفاتی در جاده‌های کشور شده به طوری که بنابر گفته پلیس ناجا 23 درصد تصادفات جاده‌ای کشور را کامیون های چینی هوو تشکیل می‌دهد.

کد خبر 83874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز