مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای نخستین بار در کشور مدیریت بار و مسافر در شهرها و حومه به شهرداری‌ها واگذار شد.

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به مصوبه اخیر وزرای عضو کارگروه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: برای نخستین بار در کشور مدیریت در حوزه حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها به شهرداری‌ها واگذار شد.

سردار محمد رویانیان از ابلاغ آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها خبر داد و گفت: بر این اساس در بخش بار مدیریت وانت بارها، کامیون‌های حمل نخاله، بنکرها و ... و در بخش مسافر مدیریت آژانس‌ها،‌تاکسی‌ها، ‌مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها، میدل‌باس‌ها و ... در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این آیین‌نامه باید سازمان‌های مدیریت حمل مسافر و مدیریت حمل بار در کشور تشکیل شود، افزود: مدیریت حمل و نقل بار و مدیریت حمل و نقل مسافر در شهرهایی که دارای سازمان‌های حمل و نقل همگانی هستند ایجاد شده و مدیریت و نظارت بر سامانه‌های حمل و نقل بار و مسافر بر عهده آنها گذاشته می‌شود. از سوی دیگر در شهرهایی که این سازمان‌ها وجود ندارند نیز باید سازمان‌های حمل و نقل بار و مسافر ایجاد شود.

سردار رویانیان تصریح کرد: اشخاص حقیقی فعال در حمل و نقل باید ظرف 6 ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه صرفا در قالب شرکت تعاونی یا خصوصی ساماندهی شده مجاز به ادامه فعالیت خواهند بود.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل و نقل شهری و حومه‌ای بار و مسافر موظفند حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه بر اساس برنامه زمان‌بندی شهرداری، ‌خود را با مفاد آن تطبیق دهند در غیر این صورت با اعلام شهرداری، نیروی انتظامی از ادامه فعالیت‌ آنها جلوگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ این آیین‌نامه وظایف و اختیارات مشابه اشخاص حقوقی، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، تشکل‌های صنفی فعال در امور حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها به شهرداری واگذار می‌شود و این بخش‌ها موظفند ظرف 2 ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، سوابق، اسناد، مدارک و اطلاعات مربوط را طی صورت جلسه‌ای در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به وظایف تعیین شده برای شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها مکلف شده‌اند نسبت به مطالعه، تهیه و تنظیم برنامه جامع و هماهنگ برای تعیین خط مشی اجرایی حمل و نقل بار و مسافر درونشهری در قالب برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، آموزش و فرهنگسازی، مدیریت و استقرار سامانه‌های هوشمند حمل و نقل (ITS)، مدیریت و توسعه حمل و نقل عمومی، اعمال ضوابط ایمنی و حمل و نقل بار و مسافر، معاینه فنی خودروها بر اساس مقررات مربوط، صدور پروانه بهره برداری شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر و نظارت بر فعالیت آنها، صدور پروانه فعالیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، صدور پروانه اشتغال افراد در امور حمل و نقل بار و مسافر، صدور بارنامه و برگ بار ویژه (ترافیکی)، راه‌اندازی و اداره پایانه‌های بار و مسافر شهری و حومه‌ای، اعمال محدودیت زمانی و مکانی برای حمل و نقل بار و مسافر و نظارت مستمر بر عملکرد و رضایت ذینفعان حمل و نقل بار و مسافر اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: شهرداری‌ها موظفند هرچه سریعتر ساز و کارهای اجرای این آیین‌نامه را فراهم کنند

کد خبر 83869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز