حضور پهپادهای ناشناس در آسمان سوئد، نگرانی‌های امنیتی را در بحبوحه عضویت این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برانگیخته است.

پهپاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، مقامات سوئدی به تازگی تحقیقات خود را درباره فعالیت مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین در نیروگاه‌های هسته‌ای و چندین مکان دیگر از جمله فرودگاه مالمو در این کشور تشدید کردند.

اداره پلیس سوئد در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این پهپادهای ناشناس در طول شب بر فراز نیروگاه هسته‌ای «بارسباک»، فرودگاه مالمو و سایر نقاط شهرستان اسکانه در جنوب سوئد پرواز می‌کنند، اعلام کرد: نیروهای مسلح سوئد نیز در جریان پرواز این پهپادهای ناشناس قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر ماری تیساتر سخنگوی نیروهای مسلح سوئد، گفت: ما در جریان پرواز این پهپادهای ناشناس قرار داریم اما از آنجا که تا به حال هیچ یک از این پهپادها برفرار هیچ منطقه نظامی پرواز نکرده‌اند، این موضوع تحت «حفاظت غیرنظامی» و در حوزه مسئولیت پلیس سوئد است.

در همین حال مگنوس کریستینسون مدرس ارشد علوم نظامی در آکادمی دفاع نروژ نیز این حوادث را با عضویت سوئد در ناتو مرتبط دانست.

کریستینسون با اشاره به اینکه یک قدرت خارجی می‌تواند با انجام چنین اقدامی چندین هدف مختلف از جمله نقشه‌برداری یا تلاش برای ارعاب طرف مقابل را داشته باشد، گفت: این نگرانی وجود دارد که حضور این پهپادهای ناشناس در آسمان سوئد به امور سیاسی بین‌المللی ارتباط داشته باشد زیرا این ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه برای ایجاد ترس در میان مردم سوئد و جلب توجه آنها پس از عضویت این کشور در ناتو است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به گام‌های پایانی برای عضویت سوئد در ناتو گفت: روسیه از نزدیک فرایند عملی عضویت سوئد در ناتو را زیر نظر خواهد گرفت و بر این اساس گام‌های متقابلی را با ماهیت نظامی - فنی برخواهد داشت.

ماریا زاخارووا گفت:‌ پیوستن سوئد به ناتو و چشم‌پوشی استکهلم بر تاریخ ۲۰۰ ساله عدم تعهد در حوزه نظامی که عامل مهمی در حفظ ثبات در بالتیک و شمال اروپا بود، ناگزیر این بخش از قاره را از منطقه ثبات و همکاری به منطقه مقابله بالقوه تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: عضویت سوئد در ناتو منجر به از دست دادن قابل توجهی از حاکمیت ملی برای استکهلم خواهد شد، همچنین نمی‌توان فراموش کرد که پیوستن سوئد به ناتو با ادامه رویکرد ضد روسی رهبری سیاسی و نظامی سوئد همراه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: عامل اصلی این رویکرد ضد روسی سوئد در خارج از این کشور است؛ این خود سوئدی‌ها نیستند که انتخاب می‌کنند، بلکه این انتخاب برای آنها از بیرون کشور انجام شده است.

کد خبر 838302
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha