مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

چندهزار مأمور پلیس به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، اورژانس و آتش‌نشانی گوش‌به‌زنگند و مردم در این روزهای پر از رفت‌وآمد و خرید و کارهای عقب‌افتاده، هر کاری می‌کنند تا سه‌شنبه‌شب را زودتر به خانه برسند تا گرفتار سروصدای چهارشنبه‌سوری نشوند.

چهارشنبه سوری

به گزارش همشهری آنلاین، چهارشنبه آخر هر سال به گواه تقویم و رسم و رسوم قدما، قرار است شبی باشد برای جشنی کوچک تا سرخی آتش بر رخمان بنشیند و زردی‌ها و رنج‌هایمان را دود کند و به هوا بفرستد. اما در چند سال اخیر یا بهتر است بگوییم در یکی دو دهه اخیر همه‌چیز برعکس شده. رسم و رسوم گذشته و پریدن از بوته آتش، قاشق‌زنی، شب‌نشینی و دورهمی رنگ باخته و به‌جای آن، صدای ترقه و فشفشه تن و بدنمان را می‌لرزاند.

هر سال تعداد زیادی از کودکان و نوجوانانی که در زیرزمین خانه‌هایشان مشغول درست‌کردن ترقه‌ها و نارنجک‌های کوچک دست‌ساز هستند، در آتش می‌سوزند و اگر زنده بمانند، به‌خاطر استفاده و تماس با مواد شیمیایی محترقه و منفجره به‌شدت دچار صدمات جسمی و روحی جبران‌ناپذیری مثل ضایعات پوستی، ریوی، دردهای شدید، سرگیجه، سوختگی اعضای بدن، نابینایی دائم و قطع اعضای بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

عده‌ای هم به جای درست‌کردن ترقه و نارنجک، این مواد محترقه را می‌خرند و پولش یکراست به جیب سودجویانی می‌رود که از این فرصت استفاده کرده و این مواد را وارد می‌کنند. با اینکه هشدارهای پلیس و آتش‌نشانی برای کمترشدن آسیب‌ها تا حدودی مؤثر بوده، اما همچنان بیمارستان سوانح و سوختگی در چند روز پایانی سال حسابی شلوغ می‌شود. چندسالی هم هست که فضای مجازی از چند روز مانده به چهارشنبه‌سوری، تبدیل به بستری برای تبلیغ فروش مواد محترقه می‌شود تا دسترسی نوجوانان به این مواد خطرناک راحت‌تر شود.

طبق هر سال پلیس فتا برای جلوگیری از تبلیغات فروش مواد محترقه و برای برخورد با مجرمان، طرح‌هایی را به اجرا درمی‌آورد و امسال طرح عملیاتی این پلیس در ۳۳ کارگروه ویژه عملیاتی در کشور آغاز به‌کار کرده و ضمن رصد تخصصی تارنماهای تبلیغ‌کننده، برخورد با مجرمان این حوزه در دستور کار قرار دارد تا شاید امسال کمتر شاهد آتش‌سوزی‌ها و خسارات جانی و مالی به خانواده‌ها باشیم.

کد خبر 838212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha