در پی احداث ۶۴ ویلای غیرمجاز در اراضی جلگه‌ای و جنگلی نوشهر توسط فرزندان یک چهره مشهور اقتصادی، با دستور رئیس قوه قضاییه عملیات تخریب این ویلاها آغاز شد.

ويلا

به گزارش همشهری آنلاین، ۷ بهمن ماه با حضور مقامات عالی قضایی از جمله قاضی سراج معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه و خرم آبادی مشاور قضایی رئیس قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری مازندران در جهت حفظ کاربری اراضی کشاورزی عملیات قلع و قمع ۶۴ ویلای غیرمجاز در شهرستان نوشهر که به صورت غیر قانونی احداث شده بودند، آغاز شد.

این ویلاها که برای‌ فرزندان یک چهره مشهور اقتصادی که سابقه محکومیت هم دارد است در یکی از زمین‌های جلگه‌ای چندین هکتاری احداث شده بودند.

با تشکیل پرونده قضایی مشخص شد که برخی افراد و نهادها در دادن مجوز غیرقانونی به این گروه همکاری کرده و کار را برای ساخت و ساز غیرمجاز در این پهنه وسیع تسهیل کرده‌اند.

در ادامه و برای جلوگیری از سوءاستفاده صورت گرفته برای تمامی افراد و نهادهای متخلف در این پروژه پرونده قضایی تشکیل شده و رسیدگی به آن در دست بررسی است.

اقدام دستگاه قضایی تنها به تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان محدود نشد و رئیس قوه قضاییه دستور داد که در اراضی که تغییر کاربری داده شده اند، درخت کاری انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که روز (۱۴ اسفند) ماه برگزار شد، گفت: ضمن تشریح اقدامات و تدابیری که دستگاه قضایی در راستای احیای حقوق عامه در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست صورت داده است، اعلام کرد: در برخی موضوعات مرتبط با تضییع حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به صورت موردی ورود پیدا کردیم؛ نظیرِ اقدامی که چندی پیش در نوشهر صورت گرفت و به موجب آن، با دستوری که صادر کردیم، مقام قضایی بصورت ویژه به موضوع ورود کرد و با سرعت در راستای احیای حقوق عامه تدابیر مقتضی اتخاذ شد و ضمن تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز که در قالب ۶۴ ویلا در زمین‌های چندین هکتاری جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر بود، کار بازگرداندن آن اراضی به حالت اولیه نیز با هزینه خودِ فردِ خاطی در دستور کار قرار گرفت؛ بر همین اساس، در آن اراضیِ رفع تصرف‌شده، درختکاری صورت گرفت و این مهم، فردا در روز پانزدهم اسفند که روز درختکاری نام نهاده شده است، تکمیل می‌شود؛ در این راستا با تدابیر اتخاذ شده، فردِ خاطی نیز همکاری‌های لازم را به عمل آورد که طبعاً با نظر مقام قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده می‌تواند از ارفاقات قانونی نیز بهره‌مند شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بسیاری از اراضی که در آن‌ها ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته است پس از اجرای قانون در قبال آن‌ها و قلع و قمع، مجدداً به حالت اولیه بازنمی‌گردند، اما در اقدام صورت گرفته در اراضی نوشهر، در نتیجه تدابیر اتخاذ شده، این مهم تحقق یافت و در این اراضی با هزینه خودِ فردِ خاطی، درختکاری برای انتفاع عمومی صورت گرفت.

حال با اقدامات و پیگیری‌های دستگاه قضایی، از روز ۱۵ اسفند ماه (روز درختکاری)، کاشت درخت در این زمین آغاز شده است و تا کنون هزار و ۸۵۰ اصله درخت پرتقال غرس شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان مازندران درباره کاشت نهال در اراضی آزاد شده نوشهر گفت: طبق دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر حضور میدانی و رسیدگی به این پرونده، امروز به اتفاق تعدادی از مسئولان قضایی در این منطقه حاضر شدیم.

وی افزود: نمایندگان رئیس قوه قضاییه امروز (۱۹ اسفند) به استان مازندران آمده‌اند تا دستورات ابلاغی را اجرایی کنیم لذا کلیه مستحدثات احداثی قلع و قمع شد و هزار و ۸۵۰ اصله نهال مثمر پرتقال غرس شد.

اکبری تصریح کرد: با نهال کاری صورت گرفته، کل مساحت ۱۰ هکتاری تبدیل به باغ مثمر و اطراف آن هم غیر مثمر شده و به حالت اولیه در آمده است؛ این اقدام نشان از عزم جزم قوه قضاییه در برخورد با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی جنگلی، جلگه‌ای و ملی دارد.

متصرفان به اراضی منابع طبیعی شخصا به اعاده اراضی به وضع سابق اقدام کنند

قاضی سراج معاون سیاسی رییس قوه قضاییه در مراسم کاشت درخت در این اراضی گفت: مالک این اراضی به منابع طبیعی وکالت بلاعزل داده است تا آن را به حالت اولیه بازگرداند، همچنین مقرر شده سند زمین ابطال و به نفع منابع طبیعی و دولت حکم صادر شود.

قاضی سراج اظهار کرد: رهبر انقلاب روی موضوع منابع طبیعی، حفظ جنگل‌ها و زمین‌های جلگه‌ای اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و ما باید کاری کنیم تا مرکز تنفس کشور از بین نرود.

وی بیان کرد: در ۳ شهرستان استان مازندران ۹۵۳ زمین جلگه‌ای وجود دارد که معروف به زمین‌های ۱۰ هکتاری جلگه‌ای هستند که متاسفانه تعدادی از این زمین‌ها مورد تعرض قرار گرفته و به اراضی مسکونی و تجاری تغییر کاربردی داده شدند.

در این مورد خاص در زمینی به مساحت حدود ۱۰ هکتار در قلب جنگل، ۶۴ ویلا احداث شد. به گفته سازندگان ارزش تقریبی هر ویلا ۱۰۰ میلیارد تومان است.

معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه بیان کرد: آذرماه سال جاری رئیس قوه قضاییه دستور بررسی احداث ویلا در این اراضی را صادر کرد. تعدادی از مسئولان قضایی از محل بازدید و عملکرد تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله منابع طبیعی را بررسی کردیم.

سراج افزود: عزم دستگاه قضایی این است که دستورات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ و نگهداری از منابع طبیعی را جدی بگیرد و اقدام عملی داشته باشد. قوه قضاییه امسال نشان داد که تنها به شعار بسنده نمی‌کند و عملا وارد میدان می‌شود.

کد خبر 837939
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 37
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    33 4
    در هر حال همه این هزینه‌ها به دوش ملت است
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      5 27
      وقتی میگه فرد سند داشته ، خب یعنی طرف مالکش بوده دیگه ، حالا به جه حقی میگن باید بنام منابع طبیعی سند زده بشه ؟ « خانه خراب کردن» در شان جمهوری اسلامی نیست و ما فلان رژیم جعلی رو به خاطر خراب کردن خانه های مردم محکوم میکنیم. چرا باید خودمون این کارو بکنیم؟ حالا این آقازاده بوده ، بقیه خونه هایی که در روستاها خراب میشه هم مال آقازاده ها هستن ؟ ببینید تو روستاها چه حجم عظیمی از خونه های مردم رو به بهانه های مانند کاربری و ... خراب میکنن و عکساشونم با افتخار در ادارات بنیاد مسکن و... روی دیوارها نصب میکنن... این کارها در شان و به سود جمهوری اسلامی نیست. امیدوارم مجلس جدید جلوی این ظلم ها رو بگیره...
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      11 0
      فیلمه تمامامگرمی شه افرادبزرگ ونام دارسرمایه شون ازبین برداون قدرحرفشون همه جامی گذره که نمی تونن به سرمایشون اسیب بزنن این واسه شمالی ها،تهرانی هاوکرجی هاهستش که رفتن ساخت وساز غیرمجازدربرخی محدوده های مشخص شده زمین روتصاحب کردن وطبق مقرارت ساخت وساز اشغال داشته بنابراین تخریب کردن
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    36 1
    این تاجرگردن کلفت شش هزار چهار صدمیلیارد تومان رااز کجا آورده این شخص کیست که حتی قوه قضائیه هم از بردن نام ایشان واهمه دارد با این پول چندر غازی چندین خانواده کاتن خواب ویا قبرستانی درمملکت بی صاحب خانه دار میشدندوای به مملکت عدل علی(ع ) یکی برای ساخت ویلا جهت خوشگذرانی شش ونیم تریلیون خرج می کند ویکی محتاج نان شب برای بچه های گرسنه خود هست .
  • سالار IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    45 0
    ارزش هر ویلا 100 میلیارد ؟ از کجا آورده که این ویلا ها رو ساخته ؟. چرا اسمش رو نمی گید ؟ یک شرور رو تو شهر می چرخونید اما از گفتن اسم یک چنین جنایتکارانی واهمه دارید ؟ معذورید ؟ اسم های زیادی وسط میاد ؟ اگر بگید و شفاف سازی کنید وجود فساد سیستمی و فراگیر برای مردم روشن می شه ؟ پای خیلی ها گیره ؟ بی تدبیری و بی نظارتی رو میشه ؟ غلط بودن راهی که رفتیم وراه رانت و فساد رو بازگذاشتیم رو میشه ؟ آبروریزیش زیاده ؟ بی عرضگی ها بر ملا میشه ؟ چه بر سر مروم آوردید با ابن نحوه قانونگذاری ، اجرا و نظارت ؟ کجای دنیا چنین چیزهایی دیده می شه یک مثال بیارید
  • خ IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    29 3
    عاقبت تنها خوری همینه
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    31 0
    ناکارآمدی نظامی است که در ان زمینه پرورش اینگونه افراد را خواسته و ناخواسته فراهم می نماید
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    28 0
    چرا کشور این همه بی در وپیکر است که امثال این بتوانن این همه جنایت کنند وتازه تخریب شود چرا تابحال نشده البته از اقای اژه ای تشکر میکنیم امیدواریم همه را تخریب نماید فقط این یکی نباشد
  • ایرانی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    15 0
    دست مسئولین عزیز درد نکنه، ولی ای کاش یه فکری هم بحال پارک ملی گلستان کنید، ساخت کارخانه سیمان و از بین بردن نیل کوه کم بود اراضی کشاورزی هم تا نوک قله کوه ها پیش رفتن هی داره پیشروی میکنن، نه رودخانه ی موند نه جنگل نه کوهی، حتی یکی نیست بیاد جلوی شن و ماسه از کف رودخانه هارو بی رویه برداشت بگیره،انگار نه انگار وزارت نیرو باید به مسئله حفظ حریم رودخانه ها ورود کنه، فقط خدا به داد آینده گان برسه
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    18 0
    این ھمہ خرج وپول وبعدویران کردن موارد بودہ درکشوراول ساخت بعدویران کردن اگرشرعی نیست گرفتن ساختن ازاول جلوش بگیرین ومجوزندین کہ این ھمہ اموال ھدرنرود آنچہ خداراضیست انجام بدین
  • Hesam IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    25 0
    قبلا یک قین ..میم اول اسمش میگفتن الان که هیچ..اینم میره جای پرونده دزدی ۱۲۰۰ تا نیم سکهیا شش کیلو دزدی طلا
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    30 0
    نام نبردن های شما بسیار مضر و آزار دهنده است و مردم حق دارند بدانند چه کسی بوده اند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 11
    ممنون از قاطعیت قوه قضاییه
  • مهدی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    19 2
    هرجا می روی ویلاها وکاخهای یک عده که در این ۴دهه با پول مردم و نابودی قدرت خریدشان ساخته اندقابل مشاهده عموم است طرف محکوم هم شده ولی اسمش را نمی برند تا اگر ختم بخیر شد مردم دربیخبری بمانند...
  • حسین IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    18 1
    خوبه که اسم طرف را بگن
  • احمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    16 0
    اسم؟آدرس؟
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    12 0
    رانت سباسی؟!!
  • م IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    21 0
    حتما سهمشون رو ندادند و الا کسی که ده هکتار از اراضی ملی را تصاحب میشه و سند بنام میزنه و ویلای صد میلیاردی میسازه تنها نیست !!!خدا به داد این مملکت برسه !
  • ناشنا س IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    13 0
    چراینهمه ویلای عیرمجازساخته میشه پول این ویلاها ازکجامیاد چراجنگل وکوه که منابع طبیعی هستن بایدتخریب بشن وبه جاش خونه ساخته بشه دراینده کشورمااصالا جای تفریحی سرسبزی نداره هرمکانی مردمش شادیشون به سبزه ودرخت وجنگل هست اکسیژن هواوپاکی محیط زیست آفرین که ریئس قوه قصاییه دستورتخریب اینها روداده امیدوارم درهرجای کشور هرمورداینجوری بود خرابش کنن
  • تاج IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    اینجورساخت سازهابارشوه میلیاردی پیش میره ازمسولین منابع طبیعی گرفته تاشهرداری ببین یاروچقدرخرج کرده دهن چندنفربسته آقای اژه ای خدانگهدارت که اینقدرپاک وشریفی دمت گرم خدایی
  • کاظم IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 1
    این یک مورد هست از این قبیل تصرفات زیا د در کل کشور ودر تهران وجود دارد این هم جهت افکار عمومی هست صادقانه عمل کنی همه موارد بیت المال برگشت شود
  • US ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    چرا نام این افراد وپدرشان در رسانها گفته نمیشود چرا ولی جریمه خود رو با عکس درب منازل ارسال میشود
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    3 0
    خدا قوت ناز نفسش ناز شصت شان انشالله گروه چای دبش میلیاردی هرچه زودتر تکلیف شفاف مردم خوشحال شوند
  • اسداله مهدیزاده IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 2
    با سلام خدمت جناب آقای اژه ای دست مریضا بخدا اورضه داره فقط قانون عمل میکنه اگر تو کشور عزیزمان هرخدمت گذاری اینطور بسته کشور آباد می‌شود واقعا خسته نباشید میگم رئیس قضایی
  • سیده IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    8 0
    آیا نمی شد قبل از این که سرمایه کشور از میان برود از ساختمان آن جلوگیری می شد . هر دو اشتباه است .چون آن سرمایه تلف شده دیگر برنمی گردد .یک روزه ساخته نشده . هردو خطا کردید....حال این ساختمان خرابه سال ها باقی میماند و به قدیم بر نمی گردد.
  • ابوالفضل نامدار فرزانه اقدم IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    3 2
    خدا قوت جناب اژه ای. دست مریزاد
  • حمید IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 1
    فکر کردی با خراب کردن بهشون فشاری میاد سنگ مفت گنجیشک هم مفت یه جای دیگه میسازن قشنگتر و بهتر
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    8 0
    در عكس از جنگل خبرى نيست در كنار خرابيها ويلاهاى ديگر هم دست نخورده وجود دارد !!!!!
  • حسين IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    6 1
    فساد سيستماتيك .
  • ابراهیم IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 1
    تاثیرات دنیای کوری یا آب سیاه برخی از مسولین، ویلا ها که ویلا نبودند و واویلا بودند ولی این زمینها هم دیگر زمین نخواهند شد....
  • ناشناس IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    64 ویلا داشته میلیونها نفر هم در هزینه و مخارج روزشان مانده اند . البته من میگم دستش درد نکنه . لیاقت ما همین ها هستند .
  • تاج آبی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 1
    اگر این خبر صحت داشته باشه،کار بسیار خوبیه که باید استمرار داشته باشه، و خستگی ناپذیر عمل بشه.باید دست مسئولین ذیررفت ، خائن و بی کفایت و باج خور هم در این موارد رو بشه.
  • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 1
    این اقدام قضایی مصداق جهاد علیه فساد دولتی و جلب اعتماد ۸۰ میلیون جمعیت از تمام طیف ها است و با این اقدام قوه قضایی خط بطلان بر خودی و غیر خودی کشید انشاالله با قاطعیت ادامه یابد خدا قوت
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    این چهره مشهور اقتصادی اسم نداره ؟