در یکی از بزرگترین حملات یمنی‌ها به کشتی‌های عبوری دریای سرخ، ۳۷ فروند پهپاد انتحاری شلیک شده است که ائتلاف آمریکا مدعی انهدام ۱۵ فروند از آنهاست.

یمن کشتی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: ناتوانی آمریکا و انگلیس در دفع حملات نیروهای یمنی به کشتی‌های مرتبط با منافع اسرائیل تبدیل به یک بحران برای غربی‌ها شده است. بارها حملات این ائتلاف به مقرهای مبارزان یمنی تاکنون نتوانسته شلیک موشکی و پهپادی آنها به سمت دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را متوقف کند. در عین حال فرماندهی مرکزی آمریکا همچنان مدعی حملات حوثی‌ها تحت حمایت ایران است و از مسئولیت شکست توقف حملات شانه خالی می‌کند.

حمله یمنی ها به کشتی تجاری با ۳ کشته | واکنش آمریکا و انگلیس به اتفاقات بی سابقه چیست؟
این تصویر سیاه و سفید منتشر شده توسط فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، آتش سوزی ناو فله‌بر ترو کانفیدنس (True Confidence) را پس از حمله موشکی شورشیان حوثی یمن در خلیج عدن در روز چهارشنبه ۶ مارس ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. ارتش آمریکا اعلام کرد که حمله موشکی شورشیان حوثی‌های یمن به یک کشتی تجاری در خلیج عدن روز چهارشنبه سه تن از خدمه آن را کشت و بازماندگان را مجبور به ترک کشتی کردند. این اولین حمله مرگبار در کمپین حملات گروه مورد حمایت ایران بر سر جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه بود. (فرماندهی مرکزی ایالات متحده از طریق AP)

در بخش‌هایی از گزارش گاردین و پایگاه فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است:

نیروهای حوثی در یمن ادعا می‌کنند که یکی از بزرگترین حملات خود را به کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند و می‌گویند ۳۷ پهپاد را برای حمله به کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و یک کشتی تجاری فرستاده‌اند.

در میان تجهیزاتی که حملات حوثی ها را دفع کردند، یک ناوچه دانمارکی ایور هویتفلد بود که جمعه شب چهار هواپیمای بدون سرنشین حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کرد.

فرمانده کشتی گفت: در ساعت ۴ صبح به وقت محلی ما یک هواپیمای بدون سرنشین را شناسایی کردیم که به سمت ایور هویتفلد و کشتی های اطراف حرکت می کرد. پس از اطمینان از دشمن بودن، درگیر شدیم و آن را شکست دادیم. در یک ساعت بعد، این سه بار دیگر اتفاق افتاد.

کشتی تجاری‌ای که هدف قرار گرفت، پروپل فورچون (Propel Fortune)، با پرچم سنگاپور بود. این کشور پیام‌هایی مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد، منتشر کرده بود، اما حوثی‌ها مدعی بودند که با آمریکا مرتبط است.

مرکز تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) نیز تایید کرد که تلاشی برای حمله به پروپل فورچون با پرچم سنگاپور صورت گرفته است. این شرکت اعلام کرد که شرکت کشتیرانی دو انفجار را در مجاورت کشتی فله‌بر گزارش کرده است، اما همه خدمه کشتی سالم هستند و کشتی در حال حرکت به سمت بندر بعدی خود بود.

حوثی‌ها که صنعا، پایتخت یمن را در سال ۲۰۱۵ تصرف کردند، گفته‌اند که حملات خود را به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در همبستگی با فلسطینیان در غزه انجام می‌دهند.

فرماندهی مرکزی ارتش گفت: بین ساعت ۴ صبح تا ۶:۳۰ صبح (به وقت صنعا)، تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در مقیاس بزرگ را به دریای سرخ و خلیج عدن انجام دادند. سنتکام و نیروهای ائتلاف پهپادهای انتحاری را شناسایی کردند و تشخیص دادند که آنها تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری، نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های ائتلاف در منطقه هستند.

کشتی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی ایالات متحده به همراه چندین کشتی و هواپیماهای نیروی دریایی ائتلاف ۱۵ پهپاد را سرنگون کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که این حمله را که به نیروهای حوثی مورد حمایت ایران نسبت داده است، متوقف کرده است. ایالات متحده فقط از سرنگونی ۱۵ پهپاد صحبت کرد و نه ۳۷.

در اوایل هفته، حمله حوثی ها به کشتی ترو کانفیدنس (True Confidence) با پرچم باربادوس منجر به کشته شدن حداقل سه ملوان شد که اولین تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات موشکی و پهپادی حوثی ها بود.

کد خبر 837921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    2 0
    ماشالله .خدا قوت .درود بر شما .دعای ما بدرقه راهتان .ای رزمندگان اسلام
  • امیر SG ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 1
    آفرین به مردان آهنین یمن بزنید آمریکا و انگلیس را نابود کنید