جدایی دقیقی تنها دلیل ناکامی تیم شمس‌آذر نیست. آنها به‌دلیل مشکلات مالی که در تیم‌شان وجود داشت مجبور شدند چند نفر از بازیکنان خوب خود را به دیگر تیم‌ها واگذار کنند.

لیگ برتر فوتبال| دیدار تیم‌های شمس آذر با سپاهان

به گزارش همشهری آنلاین عملکرد تیم شمس‌آذر قزوین با شروع نیم‌فصل دوم بسیار متفاوت از آن چیزی است که در نیم‌فصل اول دیدیم. تصور می‌شد پدیده مسابقات لیگ برتر در ادامه نیز همان‌طور شگفتی‌ساز و پرقدرت ظاهر شود اما برخلاف تصورات این تیم نتوانست توقعات را برآورده کند و پس از آخرین بازی خود در نیم‌فصل اول که موفق شد سپاهان را شکست دهد تاکنون نبرده و به‌نوعی با آنچه در نیم‌فصل اول از این تیم دیدیم بسیار متفاوت است. برای تیمی که تازه به لیگ برتر صعود کرده بود، نیم‌فصل اول نتایج خوبی رقم خورد. آنها خوب پیروز می‌شدند، کم شکست بوده و خود را در میانه‌های جدول حفظ کردند. با این حال با شروع نیم‌فصل دوم شرایط آن‌طور که باید پیش نرفت و شمس‌آذر نه‌تنها نتوانست در لیگ به پیروز شود، بلکه در جام حذفی نیز مقابل سپاهان شکست خورد و از این رقابت‌ها کنار رفت.
شاگردان سعید دقیقی در پایان نیم‌فصل اول پس از ۱۵ بازی با ۶ پیروزی ۵ مساوی و ۴ شکست و با احتساب ۳ امتیاز کسر شده در ابتدای فصل ۲۰ امتیازی بود و خود را در میانه‌های جدول جا داد تا نشان دهد قرار نیست به لیگ یک برگردد. آنها اما با شروع نیم‌فصل دوم و با توجه به یک بازی که در جام حذفی مقابل سپاهان انجام دادند دو شکست و دو تساوی را در کارنامه خود ثبت کرده و تنها موفق شدند یک گل بزنند، اما در عوض ۵ گل دریافت کردند که آمار ناامیدکننده‌ای است.

تیر خلاص دقیقی
شمس‌آذر در نیم‌فصل اول خصوصا هفته‌های پایانی عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشت، به‌طوری که تحسین همگان را برانگیخت و علاوه‌بر عملکرد تیم و بازیکنان کار خوب سعید دقیقی نیز به چشم آمد. به‌نظر می‌رسید شمس‌آذری‌ها از داشتن یک مربی توانمند بسیار خوشحالند، اما این تیم علاوه‌بر اینها دغدغه دیگری به نام مشکل مالی داشت؛ موضوعی که باعث شد در همان روزهای آماده‌سازی میانه فصل، سرمربی جوان این تیم جدا شده و راهی مس‌رفسنجان شود. درواقع بیشترین ضربه را شمس‌آذر از همین‌جا خورد.
درحالی‌که تیم شمس‌آذر در ترکیه اردوی آماده‌سازی را می‌گذراند، ناگهان سرمربی این تیم از بازیکنان خداحافظی کرده و راهی ایران شد و از تمرینات تیم مس سر درآورد. در آن زمان مسئولان این باشگاه تلاش کردند سکوت کرده و این‌طور به‌نظر برسد که سعید دقیقی شمس‌آذری‌ها را رها کرده است، اما واقعیت این بود که مسئولان این باشگاه برای حل مشکلات مالی تصمیم گرفته بودند دقیقی را به تیم رقیب بدهند و درعوض با دریافت مبلغ قابل توجهی مشکلات مالی تیم خود را حل کنند. غافل از اینکه درصد قابل توجهی از موفقیت‌های این تیم به‌خاطر سرمربی باانگیزه و جوان آنها رقم خورده است. در ادامه تیم شمس‌آذر خیلی خوش‌شانس بود که این تدبیر عجیب مدیرانش به‌دلیل مشکلات مالی و خلف وعده تیم مس شکست خورد و دقیقی مجبور شد به شمس‌آذر برگردد؛ هر چند این غیبت بالاخره تاثیر منفی خود را گذاشت و می‌بینیم این تیم که در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول قدرتمندانه رقبایی چون سپاهان را از پیش‌رو برمی‌داشت، اینچنین تضعیف شده است.

چوب حراج به ستاره‌ها
جدایی دقیقی تنها دلیل ناکامی تیم شمس‌آذر نیست. آنها به‌دلیل مشکلات مالی که در تیم‌شان وجود داشت مجبور شدند چند نفر از بازیکنان خوب خود را به دیگر تیم‌ها واگذار کنند که به‌نوعی یک خودکشی بود. البته تعداد زیادی از بازیکنان جوان و خوب آنها از دیگر تیم‌ها پیشنهاد داشتند اما درنهایت فقط چند نفری از این جمع جدا شدند که مهم‌ترین آنها رحمان جعفری و علی‌اصغر اعرابی بود. هر دو بازیکن در مدتی که از نیم‌فصل دوم گذشته عملکرد خوبی در تیم‌های جدید خود داشتند. رحمانی برای تراکتور گلزنی کرده و اعرابی نیز بازی‌های خوبی در سپاهان از خود به نمایش می‌گذارد، حتی تاثیرگذاری او در بازی با سپاهان یکی از موجبات شکست شمس‌آذر بود.
اگر بازی‌های نیم‌فصل اول تیم شمس‌آذر را مرور کنیم جعفری و اعرابی دو تن از تاثیرگذارترین بازیکنان این تیم بودند و در پیروزی‌های این تیم نقش بسزایی داشتند. هر دو بازیکن بسیار دونده ظاهر شده و نقش پررنگی در گل‌های تیم‌شان بازی کردند. طبیعی است که این دو بازیکن وقتی جدا شدند به‌دلیل وابستگی که به آنها وجود داشت تیم شمس‌آذر تضعیف شد و حالا برای بردن مشکل دارد. به این ترتیب علاوه‌بر جدایی موقت سعید دقیقی که شوک وحشتناکی به تیم وارد کرد، تیم شمس‌آذر از نظر مهره نیز به‌شدت ضعیف شد و نتیجه این درآمدزایی معکوس را در نتایج شمس‌آذر می‌توان مشاهده کرد؛ البته مدیرعامل این باشگاه چندان موافق این موضوع نیست.
او در گفت‌وگوی کوتاهی که با خبرنگار «فرهیختگان» داشت، معتقد است تیمش می‌توانست برنده بسیاری از بازی‌هایی باشد که از نیم‌فصل دوم برگزار کرده اما خوش‌شانس نبودند و نتیجه را واگذار کردند به اعتقاد شهاب زندی جدایی بازیکنان تاثیر چندانی در عملکرد این تیم ندارد و آنها می‌توانند با توجه به نفراتی که در اختیار دارند و چند بازیکنی که به جمع‌شان اضافه شده بار دیگر خود را در لیگ برتر مطرح کنند.
در چنین شرایطی باید از زندی پرسید که اگر بازیکنی همچون رحمان جعفری در ترکیب تیم شمس‌آذر وجود داشت موقعیت‌هایی را که آنها در بازی با سپاهان یکی پس از دیگری از دست داده یا به تیر دروازه می‌زدند با دقت بیشتری تبدیل به گل نمی‌کرد؟ و شاید حالا این شمس‌آذر بود که صعود به مرحله بعدی جام حذفی را جشن گرفته بود.

قرعه سخت
البته نباید از قرعه سخت شمس‌آذر در جام حذفی هم غافل شویم. آنها در لیگ هم رقابت‌های سختی را پشت‌سر گذاشتند. ابتدا با استقلال‌خوزستان بازی کرده و به تساوی بدون گل رسیدند که در نیم‌فصل اول نیز با آنها به تساوی یک- یک رسیده بودند. استقلال‌خوزستان نسبت به نیم‌فصل اول تغییر کرده و عملکرد بهتری را از خود به‌جا گذاشته است. در هفته هفدهم شمس‌آذر ۲ بر یک به هوادار باخت و نتیجه نیم‌فصل اول را تکرار کرد. با این تفاوت که هوادار با ورود مسعود شجاعی عملکرد بسیار خوبی را در پیش گرفته و هفته‌هاست که نمی‌بازد. در بازی سوم و هفته هجدهم شمس‌آذر حریف مس نشد و درحالی‌که در نیم‌فصل اول ۳ بر صفر آنها را پشت‌سر گذاشته بودند، این‌بار با وجود محرم نویدکیا روی نیمکت تیم رقیب نتوانستند این حریف را از پیش‌رو بردارند.
اگر عملکرد نیم‌فصل اول تیم شمس‌آذر را مرور کنیم آنها در ابتدای فصل عملکرد خوبی نداشتند و به مرور خود را بالا کشیده و نتایج قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند. حالا آنها امیدوارند با توجه به یارگیری‌ای که با مدل سعید دقیقی انجام دادند بار دیگر خود را مطرح کرده و رفته‌رفته نتایج قابل قبولی را کسب کنند. مسئولان این باشگاه به‌خوبی می‌دانند که قدرت مالی لازم برای رقابت با رقبای سرسخت لیگ برتری را ندارند، از این رو در تلاشند در اولین حضورشان در لیگ برتر بقا را تثبیت کنند و در ادامه برای فصول بعد درصورت امکان به‌دنبال اهداف بزرگ‌تری باشند.

کد خبر 837196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha