ناسا کشف کرد قمر یخی مشتری روزانه ۱۰۰۰ تن اکسیژن تولید می‌کند. در حال حاضر فضاپیمای جونو ناسا در حال مطالعه قابلیت سکونت بالقوه در اروپا، قمر مشتری است.

اروپا قمر یخی مشتری

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، ناسا اخیرا کشف کرده است که اروپا، قمر یخی مشتری روزانه چیزی در حدود هزار تن اکسیژن تولید می‌کند. در واقع داده‌های جدیدی توسط فضاپیمای جونو ناسا منتشر شده که می‌تواند امکان سکونت‌پذیری اروپا، قمر مشتری را روشن کند.

داده‌های جونو نشان می‌دهد که این قمر یخی در هر ۲۴ ساعت ۱۰۰۰ تن اکسیژن تولید می‌کند و جالب اینجاست که این مقدار برای زنده نگه داشتن یک میلیون انسان برای یک روز کافی است. جونو زمانی که در سپتامبر ۲۰۲۲ در فاصله ۲۲۰ مایلی اروپا پرواز می‌کرد، داده‌های مربوط به حیات را جمع‌آوری کرد.

ابزار JADE فضاپیمای جونو به طور خاص گازهای خروجی هیدروژن از سطح پوشیده از یخ این قمر را مورد مطالعه قرار داد. داده‌های ابزار JADE به دانشمندان اجازه می‌دهد تا میزان تولید اکسیژن در اروپا را اندازه بگیرند.

این نشان داد که اروپا در هر ثانیه ۱۲ کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند. دانشمندان فرض می‌کنند که مقداری اکسیژن ممکن است به اقیانوس زیرسطحی قمر راه پیدا کند و به عنوان منبع بالقوه انرژی متابولیک عمل کند. این انرژی برای موجودات زنده به منظور انجام فعالیت‌های مختلف سلولی ضروری است. یافته‌های جدید در تعیین قابلیت سکون در اروپا و امکان ایجاد شرایط حیاتی زیر سطح یخی این قمر بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

اما این اکسیژن چگونه تولید می شود؟ اروپا مانند یک توپ یخی است که به آرامی آب خود را در یک جریان جاری از دست می‌دهد. چطور؟ ذرات یونیزه شده طراف مشتری به اروپا برخورد می‌کنند، مولکول آب-یخ را به مولکول در سطح می‌شکنند تا به هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود. به نوعی، کل پوسته یخی به طور مداوم توسط امواج ذرات باردار فرسایش می‌یابد.

دانشمندان پیش از این شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمال وجود یک اقیانوس شور زیرسطحی در زیر پوسته یخی اروپا وجود دارد. به همین دلیل است که به طور گسترده در حال مطالعه این قمر برای ارزیابی وجود شرایط مساعد برای پشتیبانی از حیات بوده‌اند.

تیم ماموریت جونو پروازهای نزدیک بیشتری را در اطراف قمرهای یخی در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده است. به غیر از اروپا، گانیمد، قمر دیگر مشتری نیز دارای یک اقیانوس زیرین آب شور است. پرواز به دور آیو، قمر آشتفشانی مشتری نیز برای تاریخ ۹ آوریل برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 837116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha