یک سناتور آمریکایی با خنده‌دار خواندن توجیه دفاع از خود از بایدن خواسته تا برای حمله به یمن از کنگره اجازه بگیرد.

يمن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: اسرائیل در ۵ ماه گذشته با توجیه دفاع از خود بیش از ۳۰ هزار فلسطینی را در غزه به خاک و خون کشیده و هزاران نفر را زیر تلی از ویرانه‌ها گرفتار کرده است. و حالا آمریکا از همین ادعا برای توجیه حملات هوایی خود علیه یمن استفاده می‌کند. اما این اقدام حتی در داخل آمریکا نیز صدای منتقدان را بلند کرده است. به‌عنوان مثال، تیم کین سناتور ایال ویرجینیا، با ابراز تردید درباره صحت ادعای دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، که حملات به یمن را دفاع از خود نامیده، گفته که دولت آمریکا باید برای چنین اقدامی از کنگره اجازه بگیرد.

حملات هوایی ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه یمن در پاسخ به حملات یمنی‌ها به کشتی‌هایی آغاز شد که به سوی سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند. یمن اعلام کرده که در همبستگی با ملت فلسطیت تا زمانی که صهیونیست‌ها حملات به غزه را متوقف نکنند از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های دیگر به سوی سرزمین‌های اشغالی جلوگیری خواهد کرد. شبکه الجزیره نوشته، یمنی‌ها تاکنون به حدود ۶۰ کشتی تحت پرچم کشورهای مختلف در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

ادعای مضحک «دفاع از خود»‌

تیم کین سناتور ویرجینیا که توجیه قانونی بایدن برای حملات به یمن خنده‌دار خوانده، می‌گوید که ماموریت نظامی محدود برای دفاع از کشتی‌های آمریکا ـ نظامی یا تجاری ـ‌ تحت ماده ۲ قانون اساسی دفاع از خود قرار می‌گیرد.

در این ماده قانونی آمده که رئیس‌جمهور می‌تواند از نیروی نظامی یا دارایی‌های نظامی آمریکا دفاع کنید.

کین می‌گوید: «اما در حمله به یمن ما برای دفاع از کشتی‌های تجاری کشورهای دیگر و دولت اسرائیل از نیروی نظامی‌مان استفاده می‌کنیم. پس توجیه دفاع از خود در این جا هیچ معنی ندارد. کین به الجزیره می‌گوید: «اگر شما از کشتی های تجاری کشورهای دیگر دفاع می کنید، به نظر من مسخره است که آن را دفاع از خود بنامید.»

کد خبر 836436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha