سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

گروه استان‌ها - نگار صادقی: رکود اقتصادی و عدم وجود نقدینگی بر فعالیت‌های تولیدی خرمشهر که به‌دلیل هم مرز بودن با کشور عراق، مستعدترین منطقه برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، سایه انداخته و بسیاری از واحدها به‌دلیل نداشتن نقدینگی در آستانه تعطیلی هستند.

در حال حاضر تعدادی از واحدهای تولیدی خرمشهر یا در حال تعدیل نیرو هستند یا این که
در شرف تعطیلیند. نجم بیت چنعان،  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرمشهر تامین نقدینگی را یکی از مهمترین مشکلات بخش تولیدی این شهر می‌داند و ادامه می‌دهد؛

بخش خصوصی خرمشهر هم‌اکنون در مضیقه نقدینگی است، از یک طرف بانک مرکزی اعلام می‌کند بانک‌ها ملزم به ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی هستند و از طرف دیگر زمانی که به بانک‌ها مراجعه می‌شود با پاسخ منفی آنها مواجه می‌شویم.

رئیس اتاق خرمشهر که از دولت انتظار دارد به حمایت از تولید کننده بپردازد، ادامه می‌دهد؛ واحد کوک سبز خرمشهر که مراحل پایانی احداث خود را می‌گذراند به‌دلیل نداشتن نقدینگی با مشکل مواجه شده است و به نظر می‌رسد این کارخانه به‌صورت نیمه‌کاره باقی یا واگذار شود؛ این در حالی است که اگر کارخانه به بهره‌برداری می‌رسید مقداری از معضلات بیکاری خرمشهر حل می‌شد.

جنگ تحمیلی کارآمدترین شهر اقتصادی خاورمیانه و ایران را به ویرانه‌ای تبدیل کرد که با گذشت 21 سال از پایان جنگ هنوز هم آثار ویرانی‌های آن در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد. هنوز سرمایه‌گذاران علاقه چندانی برای ورود به این منطقه که به‌دلیل همجوار بودن با عراق و دریا، یکی از بهترین نقاط برای تولید و تجارت به‌شمار می‌رود، ندارند.

ایجاد بنگاه‌های زودبازده یکی از طرح‌هایی بود که می‌توانست نرخ بیکاری را در این منطقه تا حدود زیادی کاهش دهد. بیت چنعان در این ارتباط می‌گوید: طی 3 سال گذشته با شعار ایجاد واحدهای تولیدی زودبازده مواجه بودیم، حال اگر در این راستا اتفاقی رخ می‌داد قطعا نتایج آن در وضع شهر نمایان می‌شد‌،  در حالی که طی این مدت شاهد عقب ماندگی و توقف فعالیت واحدهای نیمه‌کاره بودیم. این امر نیاز به توجه و بررسی ویژه دولت دارد. 

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به مصوبه اخیر دولت در سفر به خرمشهر ادامه می‌دهد؛ در این سفر مقرر شد واردات کالا با 25 درصد معافیت سود بازرگانی ‌از طریق بندر خرمشهر صورت بگیرد، این امر اگرچه به سود اشخاص حقوقی و حقیقی واردکننده تمام می‌شود؛ اما از آنجا که نرخ حمل‌و‌نقل دریایی از اقصی‌نقاط دنیا به بندر عباس ارزان‌تر شده، برای وارد کننده مقرون به صرفه نیست برای استفاده از 25 در صد معافیت سود بازرگانی هزینه اضافی حمل کالا را به خرمشهر متحمل شود.

بیش از 1000 کیلومتر مرز مشترک با عراق می‌تواند یکی از مزیت‌های ایران برای رونق تجارت باشد. داشتن دو نقطه مرزی مبادلات برای رونق تجارت و همچنین اشتغالزایی در این منطقه می‌تواند نقطه عطف اشتغال و حذف بیکاری باشد.

معمولا در نقاط مرزی ‌بازارچه‌های مرزی از جنب و جوش خاصی برخوردار هستند؛ این در حالی است که خرمشهر دارای مرز بین‌المللی ثبت شده در قرارداد 1975 الجزایر است و بالاتر از مفهوم بازارچه است، ولی از این
جنب و جوش بهره‌ای ندارد.

 نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: ایران هم اکنون ‌دارای 6 نقطه مجاز مبادلات مرزی با عراق است که می‌تواند بیش از این مورد بهره‌برداری قرار بگیرد  اما تاکنون از این فرصت با توجه به قابلیت‌هایی که داریم به نحو درستی استفاده نکرده‌ایم، این در حالی است که کشور ترکیه با داشتن تنها دو نقطه مبادلات مرزی با عراق، در تجارت با این کشور در حال بردن ‌گوی سبقت ‌از ماست.

کد خبر 83643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز