یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

رای‌دهندگان در آمریکا و انگلیس پای صندوق اعتراض‎شان را به جنگ غزه نشان دادند.  

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: یک نفر از هر ۸حامی حزب دمکرات آمریکا در ایالت میشیگان حاضر نشده تا در رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری به جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و کاندیدای این حزب رای دهد. به عبارت دیگر، نزدیک به ۱۵درصد از افرادی که اواخر هفته گذشته پای صندوق‌های رای رفتند در اعتراض به حمایت دولت بایدن از نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه، گزینه «عدم تعهد» را انتخاب کردند تا به رئیس‌جمهور فعلی خود هشدار دهند که در صورت ادامه سیاست فعلی در حمایت از تل‌آویو، در انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت نخواهند کرد.

در مقابل اما جورج گالووی سیاستمدار انگلیسی حامی فلسطین که از آغاز حملات اسرائیل به غزه در هفتم اکتبر کارزار گسترده‌ای را در حمایت از فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته موفق شد تا در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان انگلیس پیروز شود. گالووی حمایت از غزه را به یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی خود در شهر روچدیل تبدیل کرده بود.

کارزار «عدم تعهد» علیه بایدن

جامعه مسلمان و عرب آمریکایی در میشیگان در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در واکنش‌ به سیاست‌های بایدن در غزه نزدیک به ۴۰هزار رای «عدم تعهد» به صندوق انداختند. روزنامه گاردین با اشاره به نگرانی حزب دمکرات نوشته نوشته: این هشداری جدی برای حزب دمکرات است چرا که نشانه‌ها حاکی از آن است که کارزار حمایت از غزه در هفته‌ها و ماه‌های آینده گسترده‌تر خواهد شد. ۴۰هزار رای «عدم تعهد» نتیجه تنها ۴ هفته از شروع این کارزار است که اولین بار توسط گروهی از مترقی‌ها در حومه دیترویت راه‌اندازی شد. این منطقه در انتخابات ۴سال پیش نقشی مهمی در پیروزی حزب دمکرات داشت و این رای نشان‌دهنده خشم مسلمانان و عرب‌های آمریکایی از سیاست بایدن در قبال جنگ غزه است.

ایالت میشیکان ۲۰۰هزار رای‌دهنده مسلمان و عرب دارد. این در حالی است که اختلاف آرای بایدن و دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی، تنها ۱۵۵ هزار رای بوده است.

سیلی انتخاباتی حامیان غزه

در شرایطی که ناظران ترکیب آرا در ایالت میشیگان را هشداری جدی برای جو بایدن، پیروزی جورج گالووی سیاستمدار کهنه‌کار جناح چپ انگلیس در انتخابات میان‌دوره‌ای شهر «روچدیل» که حمایت از غزه یکی از مهمترین محورهای تبلیغات انتخاباتی‌اش بود نشان می‌دهد که جنگ غزه تا چه اندازه در تحولات سیاسی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و انگلیس تاثیرگذار شده است.

گالووی توانست برای هفتمین بار وارد پارلمان شود. تارنمای Declassified UK نوشته، قانونگذاران انگلیسی با تهدیدهایی روبرو شده‌اند که اقدامات بیشتری برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه انجام دهند و با برگزاری انتخابات پارلمانی در اواخر سال جاری میلادی، بازگشت گالووی به پارلمان اگرچه کوتاه مدت اما پیامدهای جدی خواهد داشت.

روزنامه گاردین نوشته، گالوی پس از کسب بیش از ۱۲هزار و ۳۳۵ رای خطاب به «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس که از حامیان حملات اسرائیل به نوار غزه به شمار می‌رود، گفته: «این پیروزی برای غزه است. رهبران حزب کارگر و محافظه‌کار در حمایت از اسرائیل ۲ روی یک سکه هستند و هر دوی آنها در انتخابات روچدیل یک سیلی خوب و واقعی خوردند.»‌

تضعیف چشمگیر جایگاه بایدن

جو آدتونجی، تحلیلگر آمریکاییاثر پروانه‌ای جنگ غزه بر انتخابات غرب

ایالت میشیگان بیشتر شهروند عرب، مسلمان و فلسطینی را در تمام آمریکا دارد. ترکیب آرای این ایالت نشان می‌دهد که جایگاه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای حزب دمکرات، به‌دلیل حمایت از اسرائیل و ادامه جنگ در غزه به شدت در میان جامعه مسلمان و اعراب آمریکایی تضعیف شده است. رای میشیگان البته یک نکته دیگر را هم روشن کرده و آن اینکه بخشی از جامعه جوان آمریکا نیز از سیاست‌ خارجی دولت فعلی آمریکا عمیقا ناراضی هستند. به اعتقاد من، نتیجه انتخابات اخیر در میشیگان نوعی اعتراض مسالمت‌آمیز به رویکرد فعلی دولت آمریکا است.

غزه فقط مساله مسلمانان نیستاثر پروانه‌ای جنگ غزه بر انتخابات غرب

عبدالله حمود، شهردار دیربورن آمریکا

اتحادیه‌های کارگری در واشنگتن از رای «عدم تعهد» رای‌دهندگان در ایالت میشیگان استقبال کرده‌ و با انتشار بیانیه‌ای اعلان کرده‎اند که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، باید از سیاست حمایت بی‎قید و شرط از تل‌آویو دست بردارد و به اسرائیل برای برقراری یک آتش بس پایدار فشار بیاورد. واشنگتن همچنین باید حمایت مالی و تسلیحاتی از اسرائیل را متوقف کند.» این بیانیه نشان می‌دهد که غزه و بحران انسانی امروز این منطقه فقط مساله مسلمانان و اعراب در آمریکا نیست و بخشی بزرگی از جامعه آمریکا خواستار پایان سیاست فعالی کاخ سفید در برابر این مساله است.

وحشت از پیروزی حامی فلسطین اثر پروانه‌ای جنگ غزه بر انتخابات غرب

دنی هایفونگ، تحلیلگر ژئوپلیتیک و روزنامه‌نگار

جورج گالووی سیاستمدار انگلیسی، با وجود هجمه سنگین رسانه‌هایی غربی توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای شهر «روچدیل» پیروز شود. پیروزی او بسیاری را در لندن به وحشت انداخته چرا که او در تضادی آشکار با سیاست‌های لندن همواره قویا با فلسطین و ساکنان غزه ابراز همبستگی کرده و رویکرد امپراتوری رسانه‌ای و سیاسی حاکم بر غرب در پوشش اخبار جنگ غزه را به چالش کشیده است.

حامیان فلسطین حزب کارگر را تنبیه کردنداثر پروانه‌ای جنگ غزه بر انتخابات غرب

دیلی حسین روزنامه‌نگار و تحلیلگر انگلیسی

رای‌دهندگان مسلمان در شهر روچدیل در انتخابات میان‌دوره‌ای به جورج گالووی رای‌ دادند و دلیل اصلی آن هم نسل‌کشی اسرائیل در غزه بود. مطمئناً، برخی از غیر مسلمانان که طرفدار فلسطین هستند یا از حزب کارگر خسته شده‌اند هم به گالوی رای داده‌اند. اما اشتباه نکنید این مسلمانان بودند که حزب کارگر را در روچدیل مجازات کردند. این انتخابات قدرت یک جبهه سیاسی و استراتژیک مسلمان را در انگلیس نشان داد. امیدوارم که مسلمانان شهرهای دیگر از جمله بیرمنگام، بردفورد، لندن، لوتون و سایر حوزه‌های انتخاباتی که اکثریت مسلمان دارند این اتحاد را دنبال کنند. انشاءالله.

کد خبر 836179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha