دومای روسیه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن شهروندان و شرکت‌های روس از انتشار تبلیغات در همه منابع خارجی منع می‌شوند.

دومای روسیه

به گزارش همشهری آنلاین، این طرح با امضای ۳۹۵ نفر از نمایندگان پارلمان روسیه که در میان آنها نام ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی این کشور دیده می‌شد، تهیه شده بود.

بنا بر این طرح که در دومای دولتی روسیه به تصویب رسید، انتشار تبلیغات در منابع اطلاعاتی سایر کشورها شامل همه انواع پلتفرم‌ها، وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مجاز نیست و جرایم مربوطه شامل تبلیغ‌کننده و توزیع‌کننده این تبلیغات است.

رئیس دومای دولتی روسیه در این باره گفته است: باید رویه‌ای که در آن عوامل خارجی از تبلیغات روس‌ها درآمد دریافت می کنند، متوقف شود.

ولودین افزوده است: این واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد که کشورهای خارجی که درآمد تبلیغات‌های روس‌ها روانه این کشورها می‌شود، به نیروهای مسلح اوکراین که سربازان، افسران و غیرنظامیان روسیه را می‌کشند، کمک مالی می کنند.
به موجب این قانون، تغییراتی در قانون رسانه‌های گروهی روسیه نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیته دومای دولتی روسیه در امور امنیت و مبارزه با فساد نیز در این باره گفته است: ما به ویژه در مورد ممنوعیت ارسال لینک مستقیم به چنین منابع خارجی در رسانه‌های روسیه برای اهداف تبلیغاتی صحبت می‌کنیم.

واسیلی پیسکارف در عین حال گفت: نقل مطالب از منابع خارجی در رسانه‌ها تنها در صورتی نقض قانون جدید تلقی می‌شود که تبلیغ منابع خارجی محسوب شود و به افزایش مخاطبان این منابع منجر شود.

وی ادامه داد: مجازات نقض این قانون قبلا در قانون جرایم اداری و نیز قانون جزایی فدراسیون روسیه پیش‌بینی شده است، از این رو، نیازی به اصلاح این قوانین نیز وجود نخواهد داشت.

بر این اساس، شهروندان نقض‌کننده قانون تبلیغات در منابع خارجی تا ۵۰ هزار روبل و اشخاص حقوقی تا ۵۰۰ هزار روبل جریمه خواهند شد.

مصوبه دومای دولتی روسیه پس از تأیید شورای فدراسیون و ابلاغ رئیس‌جمهور این کشور، لازم الاجرا خواهد بود.

دوما، نام پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.

شورای فدراسیون روسیه ۱۷۰ سناتور از ۸۵ واحد فدرال متشکل از ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار این کشور دارد.

کد خبر 835588
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha