داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(امنا) گفت: برخی از نامزدها و جریانات حامی آنها می‌خواهند مجلس را سکوی انتخابات ریاست‌ جمهوری قرار دهند.

رسایی و محمودی

به گزارش همشهری‌آنلاین، حمید رسایی و سید مرتضی محمودی از ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی به سوالات خبرنگاران ایرنا پاسخ دادند.

رسایی در این نشست خبری با بیان اینکه مجلس باید کمک کننده دولتها باشد، از حاشیه سازی برخی داوطلبان انتخابات مجلس و جریانات حامی آن در یکساله باقی مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(امنا) افزود: قبلا در پژوهشی که درباره مجلس ششم و هفتم انجام دادیم که از ۱۰ زوایه صحن علنی را بررسی کردیم و برای اولین بار اعلام کردیم که یک نماینده مجلس چند کلمه و چه موضوعی را در نطق به کار برده است و در طرح‌ها و لوایح چگونه عمل کرده، چه پیشنهاداتی داشته و نتیجه آن چه شده، در بودجه چگونه عمل کرده، تذکرها، اخطارها، سوال‌ها، استیضاح‌ها چنددقیقه تاخیر و چند دقیقه غیبت داشته است و در پایان مجلس ششم چاپ شد در مجلس هفتم هم انجام شد و در زمان خودش کار بسیار بدیعی بود.

وی تصریح کرد: در مجلس هشتم و نهم نماینده مردم تهران بودم الان با کار جمعی دوستانم در قالب ائتلاف امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی داوطلب مجلس دوازدهم شدم.

تصمیم گرفتیم زیر میز بزنیم

رسایی یادآور شد: مهمترین هدف ما از ابتدا این بود که با توجه به فضایی که در سال‌های اخیر در عرصه سیاسی کشور در ایام انتخابات حاکم بوده که عده‌ای با حالت پدرخواندگی برای دیگران تعیین تکلیف می‌کردند و اجازه رشد و طرح خودشان را به شخص دیگری نمی‌دادند و با یک لیست را به عنوان لیست اصلی به مردم تحمیل می‌کردند. در سایه این کار برخی افرادی که شایسته نبودند را به عرصه‌های سیاسی کشور وارد می‌کردند. با دوستان تصمیم گرفتیم که اینبار فضا را متفاوت کنیم و زیر این میز بزنیم و اجازه ندهیم این روال ادامه پیدا کند.

حرف و شعار و برنامه ما متفاوت است

این داوطلب امنا تاکید کرد: مردم باید بتوانند صداهای مختلف را کنار هم بشنوند و بین آنها مقایسه کنند و با آگاهی رای بدهند. قرار ما این بود که خودمان حرف بزنیم تا بخشی از جریانی که ادعای اصولگرایی دارد به جای ما حرف نزند زیرا، شعارها، برنامه‌ها و جهت‌گیری ما با آنها متفاوت است.

میثاق نامه داوطلبان امنا منتشر می‌شود

رسایی عنوان کرد: ائتلاف امنا در راستای اعتقادی که به موضوع شفافیت دارد و معتقد است که با شفاف‌ شدن مجلس نهادهای دیگر هم به سمت شفافیت پیش خواهند رفت. میثاق‌نامه‌ای از طرف نامزدهای ائتلاف امنا تهیه شده که متن آن امروز منتشر می‌شود نمایندگان متعهد هستند که در بخش‌های مختلف مواضع و آرای‌ خودشان، حقوقی که از مجلس می‌گیرند سفرها و مکاتباتی که دارند و هر چیزی که به جنبه حاکمیتی نماینده مربوط می‌شود را به صورت شفاف اعلام کنند.

وی بیان کرد: اکنون دو ائتلاف اصلی داریم که رودر روی هم هستند و با هم رقابت می‌کنند. در یک ائتلاف تعهداتی از نامزدها گرفته می‌شود که زمانی که وارد مجلس شدند به این بندها درباره شفافیت پایبند باشند زیرا کمک می‌کند که جلوی فساد یک نماینده بگیرد.

عضو لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد: در یک ائتلاف دیگر از نامزدها تعهد می‌گیرند که به ائتلاف دیگری نرود. تفاوت این دو تعهد و میثاق‌نامه این است که مردم می‌توانند به خوبی تشخیص دهند که چه کسی نگاهش به اصلاح و پیشرفت امور و تشکیل یک مجلس سالم است و چه کسی از باب قدرت‌طلبی به قضایا نگاه می‌کند.

رسایی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب موضوع «فضای ول مجازی» بود با اینکه توقع این بود که مجلس انقلابی این بیانات و مطالبات رهبر معظم انقلاب را زمین نگذارد و در بررسی موضوع فضای مجازی از کسانی که مطالبه گری از مدیران را در فضای مجازی در دستور کار دارند با تصویب قانون حمایت کنند و مروجین فساد و فهشا در فضای مجازی را محدود می کردند.

داوطلب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در این بعد یعنی تحقق بعضی از شعارهای مهم که بر اساس آن شکل گرفته بود موفق نبود.

وی افزود: مجلس یازدهم در مقایسه با مجلس دهم و ششم، مجلس قابل دفاعی است اما نسبت به مجلس انقلابی مدنظر رهبر انقلاب موفق نبود.

رسایی درباره لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: «امنا» طیفی از نیروهای عملگرا هستند که در میدان عمل و در بزنگاه‌ها نشان دادند که برای تحقق شعارها هزینه می‌دهند و اگر در دوره جدید بتواند اکثریت مجلس را به دست بگیرند می‌توانند به سمت جراحی‌های که مردم منتظر آن هستند پیش خواهد رفت.

وی افزود: تفاوت امنا با طیف دیگری از افراد که در مجلس قبل بوده اند این است که امنا قائل به این است که نباید وکیل‌الدوله یا خصم‌الدوله باشد. ما هم نباید ستایشگر دولت باشیم و هم نباید چوب لای چرخ دولت بگذاریم و در مسیرش سنگ اندازی کنیم.

برخی داوطلبان می‌خواهند مجلس را سکوی ریاست جمهوری کنند

رسایی خاطرنشان کرد: برداشت امنا این است که بعضی از داوطلبان و جریاناتشان در حال تیز کردن چاقوی خود هستند تا مجلس را سکوی ریاست جمهوری سال آینده قرار دهند و قدرت گرفتنشان در مجلس به حاشیه بردن یک سال آینده است که طبیعتا دود این اقدامات به چشم مردم می رود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید کمک کننده دولتها باشد نه توجیه کننده اقدامات آنها. بعضی‌ها می‌خواهند از مجلس به عنوان سکویی برای رشد خودشان و اشغال دیگر مناصب استفاده کنند که این یک خطر برای مردم و انقلاب است.

امنا آمده خط شکنی کند

همچنین سید مرتضی محمودی دیگر داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(امنا) گفت: رویکرد یک عده نسبت به اینکه تمام مناصب، پستها و جایگاه‌ها و مناصب تصمیم گیری در کشور باید متعلق به آنها و جریان وابسته به آنها باشد غلط است.

وی افزود: مجموعه‌هایی که از ائتلاف امنا حمایت می‌کنند احساسشان این است که حرفشان زمین مانده و باید یکی حرف آنها را بلند کند.

محمودی افزود: امنا آمده خط شکنی کند و مسیر را باز کند تا ما لا اقل برای یک دوره پنج ساله نگران این نباشیم که دوباره افرادی با عنوان پدرخوانده بخواهند حضور چهره‌های جدید و ایده های نو را محدود کنند.

انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است

داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: حضرت آقا در ماههای اخیر در یکی از سخنان مهم‌شان بعد از تبیین وظایف مجلس و اهمیت انتخابات فرمودند که انقلابی بودن یا انقلابی وارد مجلس شدند امر مهمی است اما مهمتر از آن انقلابی ماندن است.

محمودی افزود: برداشت و احساس من از عملکرد مجلس این است که بعد از گذشت این مدت از حضور نمایندگان با وجود فراز و نشیب‌های مختلف در فضای کلی کشور، بحث‌هایی که سال گذشته در حوادث و اغتشاشاتی که ۱۴۰۱ ایجاد شد و در آن قائله براندازان و برخی از کسانی که امروز مدعی تحریم انتخابات هستند آتش بیار معرکه شدند در همان دوره مجلس دچار مسائل و مشکلاتی بود.

این داوطلب انتخابات مجلس ادامه داد: یکی از ضعف‌های جدی که من در مجلس در این دوره دیدم این بود که اولاً در بزنگاه‌ها، آن فریادی که باید از مجلس بلند می‌شد را بلند نشنیدیم و این یکی از نقاط ضعف عملکرد یک مجلس انقلابی است. البته نمی‌خواهم کلیت را زیر سوال ببرم اما در مواردی که انتظارات وجود داشت، آن انتظارات برآورده نشد.

محمودی یادآور شد: در حوزه عملگرایی و تخصصی نمایندگان مجلس در این دوره شاهد مسائلی هستیم که حتی یک مورد آن هم پسندیده نیست. به هر حال کسی که می‌خواهد تصمیم گیرنده مسائل مهم در کشور برای سرعت بخشیدن به چرخ اداره کشور باشد توقع این نیست که از او حاشیه‌هایی بیرون بیاید که خود وی مسبب چالش‌ها و بازدارنده این حرکت در کلیت نظام باشد.

داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: مردم توقع ندارند حتی به اندازه یک جمله و یک تصمیم یا یک رفتار از نماینده خودشان کاستی، ضعف و انحرافی ببینند. حتی یک مورد آن هم دیوار اعتماد را در میان مردم می‌شکند و می‌ریزد و این خسارت بزرگی است و ما باید از این پرهیز کنیم.

محمودی خاطرنشان کرد: خود ما هم در معرض همه این خطرات هستیم. خود من که ادعا دارم و در انتخاب شرکت کرده‌ام به فرض اینکه رای آوردیم و وارد مجلس شدیم اگر کوچکترین اشتباهی نسبت به آنچه که امروز می‌بینیم و توقعی که مردم به خاطر آن به ما رای دادند از ما ببینند حتماً اعتمادی که از ما در ذهن مردم ایجاد شده خواهد ریخت و خواهند گفت که این مجلس نتوانست اعتمادی که در آغاز به او شد را درست حفظ کند.

وی اضافه کرد: با احترام به همه نمایندگان مجلس و همه کسانی که زحمات خود را کشیده‌اند یا می‌کشند به نظر من جای زیادی دارد که مجلس ما در تراز انقلاب و همه عملکردهای آن به شکل واضح در معرض دید مردم باشد و مجلسی باشد که همانطور که حضرت علی(ع) فرمودند چیزی را از مردم پنهان نکند.

فهرست ۳۰ نفره نامزدهای ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران با شعار #نه_به_فساد و به سرلیستی #مردم روز یکشنبه منتشر شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کد خبر 835509
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha