گروه بین‌الملل: رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی بی‌سابقه سیاست‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس را زیر سؤال برد

و اعلام کرد که تحقق خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی باید از رژیم اسرائیل آغاز شود

علی عبدسلام ترکی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما خواهان خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی هستیم وتحقق این ایده هم‌اکنون باید از رژیم اسرائیل آغاز شود که دارای بمب اتم است نه آنهایی که ادعا می‌شود به‌دنبال آن هستند.

وی افزود: تسلیحات کشتار جمعی باید در سراسر جهان از میان برداشته شوند و ما در حال برداشتن گام‌های ضروری در این رابطه هستیم.

رئیس شصت و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: مطلبی که برای ما قابل‌قبول نیست این است که کسانی که در این رابطه فعالیت دارند همان کشورهایی هستند که بیشترین تسلیحات هسته‌ای را در اختیار داشته، آنها را تولید کرده و می‌سازند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که همه آگاهی دارند که رژیم اسرائیل تسلیحات اتمی در اختیار دارد و قطعنامه‌هایی در سازمان ملل به تصویب رسیده که بر خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای تاکید دارند.

رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل ادامه داد: به‌نظر من باید تلاش‌های خود را برای خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی از کشورهایی شروع کنیم که تسلیحات هسته‌ای را در حال حاضر در اختیار دارند.

ما نمی‌خواهیم که اسرائیل تسلیحات هسته‌ای داشته باشد و حتی نمی‌خواهیم ایالات متحده به داشتن تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که این سلاح‌ها، تسلیحات ترور و کشتار جمعی هستند و نمی‌خواهیم در این رابطه تبعیضی بین کشورها گذاشته شود.

ترکی گفت: ما به یاد داریم که در هیروشیما و ناکازاکی چه حوادثی رخ داد. این نوع تسلیحات، تسلیحات بسیار خطرناکی هستند که باید به‌طور جدی با آنها برخورد شود.
وی افزود: در گذشته، عنوان شده بود 2 خطر در منطقه وجود دارد؛

یکی خطر اسرائیل و دیگری خطر روسیه در شمال خاورمیانه و روی صحبت ما بر آن است که باید با موضوع تسلیحات هسته‌ای به‌طور کلی برخورد شود و نباید تنها یک کشور را مورد هدف قرار دهند و در نتیجه اول باید با سلاح‌های اتمی اسرائیل برخورد شود.

ترکی تصریح کرد: چرا روسیه، انگلیس و فرانسه تمام تسلیحات هسته‌ای خود را ازبین نمی‌برند؟ اول باید کشورهای جهان این اقدام را انجام دهند و بعد نوبت به کشورهای جهان سوم برسد.

کد خبر 83483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز