گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اعمال محدودیت‌های مالی و بانکی علیه ایران از سوی آمریکا گفت: ایران برای مقابله با کارشکنی‌هایی که از سوی بانک‌های اروپایی و آمریکایی برای ایجاد اختلال در مبادلات ارزی ایران صورت گرفته است، سیاست کاهش اتکا به دلار را اتخاذ کرده است تا میزان و سهم دلار را در ذخایر و سبد ارزی خود کاهش دهد.

داوود دانش جعفری دیروز در همایش بانکداری الکترونیک با بیان اینکه سیاست کاهش وابستگی مبادلات ارزی ایران به دلار بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر خود آمریکا است، گفت:  این سیاست، جایگاه دلار را در دنیا به عنوان یک ارز مطمئن تنزل می‌دهد و اظهار نگرانی اخیر رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا مبنی بر کاهش جایگاه دلار در مبادلات ارزی نیز در همین راستا است و در واقع، اینگونه سیاست‌های خودزنی که مقامات آمریکا آن را برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها اتخاذ می‌کنند، منجر به تضعیف جایگاه دلار می‌شود.

دانش جعفری درباره نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی نیز گفت:  معنای نظارت بانک مرکزی ایجاد مانع در برابر فعالیت موسسات مالی و اعتباری نیست بلکه صرفاً اجرای قانون و نظارتی است که منجر به تقویت و قوام سیستم بانکی می‌شود.

وی با تأکید بر این که اینگونه نظارت‌ها همواره از سوی بانک مرکزی تمام کشورهای دنیا صورت می‌گیرد، افزود:  قانون بازار غیرمتشکل پولی تکالیفی را به بانک مرکزی محول کرده که براساس آن، تمام فعالان بازار پولی ایران باید خود را با سیاست‌های بانک مرکزی انطباق دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دریافت کارمزد توسط دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های دولتی از مشتریان را در راستای حمایت از بانکداری نوپای الکترونیکی در کشور دانست و گفت:  با افزایش رقابت میان بانک‌ها این هزینه‌ها مطمئناً کاهش خواهند یافت.

دانش جعفری درخصوص کاهش 1/2 درصدی رشد اقتصادی کشور گفت:  بانک مرکزی برای نخستین بار برای پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور مدلی را بر مبنای پیش بینی رشد سه ماهه برحسب شواهد و مدل‌سازی‌ها طراحی کرده است.

به گزارش همشهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در سخنرانی در این همایش، درخصوص وضعیت بانکداری الکترونیکی در کشور گفت:  دولت امروزه هزینه‌های فراوانی را برای امور مختلف می‌پردازد که اگر در کنار آن توجه بیشتری به بانکداری الکترونیکی صورت گیرد این هزینه‌ها کاهش می یابد.مثلاً در حال حاضر هزینه‌های فراوانی برای چاپ اسکناس پرداخت می‌شود که به هر میزان که به بانکداری الکترونیکی بها داده شود هزینه چاپ اسکناس نیز کاهش می یابد.

دانش جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 3/7 میلیارد برگ اسکناس در جریان است، گفت:  با توجه به جمعیت 70 میلیون نفری کشور سرانه هر فرد 100 برگ می‌شود در حالی که در کشور‌های صنعتی سرانه هر فرد 12 تا 16 برگ اسکناس است، حتی سرانه اسکناس برای هر فرد هندی و پاکستانی 40تا 50 برگ است.

وی تأکید کرد:  سالانه 120 میلیارد ریال بابت جمع‌آوری و امحاء اسکناس‌ها هزینه می‌شود در صورتی که اگر بخشی از این هزینه‌ها در جهت توسعه بانکداری الکترونیکی صرف شود هزینه دولت نیز کاهش می یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در حال حاضر شش هزار دستگاه خودپرداز در کشور فعالیت می‌کنند تأکید کرد:  این تعداد تا پایان سال به 8100 دستگاه و تا پایان سال 88 به 30 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سخنرانی در همایش بانکداری الکترونیک گفت:  73 هزار کیلومتر فیبرنوری شامل 33 هزار کیلومتر در شاهراه‌های اصلی و 40‌هزار کیلومتر در شهرها با سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومان در کشور ایجاد شده است.

محمد سلیمانی با اشاره به لزوم تبدیل بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی، گفت:  بانکداری یک بازار است که اگر خدمات آن به صورت دیجیتالی ارائه شود، هم به سود بانکداری است و کاهش هزینه‌ها  به خاطر درآمدزایی آن به نفع شبکه مخابرات است.

کد خبر 8348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز