دولت با هدف توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی، شرکت توسعه زنجیره مس ایران را تاسیس کرد.قرار است با تاسیس این شرکت زمینه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر فراهم شود.

مس

به گزارش همشهری آنلاین، مس به عنوان سومین فلز پرکاربرد جهان کابرد زیادی در صنعت برق و الکترونیک دارد و روز به روز تقاضا برای این فلز در جهان در حال افزایش است. ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مس جهان است. طبق آخرین آمار ها با اکتشافات اخیر در معدن مس سونگون و افزوده شدن افزون بر یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به ، حجم ذخایر مس ایران از ۱۸‌میلیارد تن به ۱۹‌میلیارد تن افزایش یافته است.در پی این نتایج اکتشافی، رتبه ایران بعد از کشورهای شیلی، استرالیا، پرو و روسیه به ردیف پنجم صعود کرده است.

در چنین شرایطی اما ایران همچنان بخش زیادی از این فلز را به صورت خام و نیمه خام صادر می کند در حالی که تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر می تواند درآمدهای صادراتی ایران را در این زمینه افزایش دهد. برهمین اساس دولت تصمیم گرفته است با تاسیس شرکت جدیدی که تکمیل کننده زنجیره تولید مس و محصولات مرتبط با آن است گام تازه ای را برای توسعه صنایع پایین دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بردارد.

رونمایی از شرکت توسعه زنجیره مس

هیات وزیران در اقدامی تازه با پیشنهاد وزارت صنعت برای تاسیس شرکت توسعه زنجیره مس ایران موافقت کرد. هدف از این مصوبه که امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور را دارد توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی است. قرار است شرکت توسعه زنجیره مس ایران با الگوبرداری از شرکت ملی فولاد، در زمینه تولید کاتد مس، توسعه معادن و همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر اقدام کند.

پیش از این مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرده بود:ایران با دارا بودن ۶ درصد از ذخایر مس جهان، فرصتی بی‌نظیر برای ارزآوری از طریق توسعه زنجیره ارزش این فلز ارزشمند دارد.️اما با وجود این پتانسیل عظیم، هنوز سهم ناچیزی از از بازار جهانی دارد.

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک | ریتم کُند تولید فولاد سبز |‌ سهم صنایع فولادی از انرژی مصرفی کشور

بازوی پژوهشی مجلس تاکید کرده بود: تمرکز بر تولید کاتد و عرضه آن به صنایع داخلی با قیمت ارزان، نه فقط منجر به توسعه زنجیره ارزش مس نشده، بلکه فرصت‌های صادراتی را نیز از کشور گرفته است به همین دلیل لازم است کشور به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر اقدام کند.

چرا تاسیس شرکت توسعه زنجیره مس مهم است؟

تازه ترین پیش بینی ها از وضعیت تقاضا برای مس در سطح جهان نشان می دهدکه تقاضا برای این فلز تا سال ۲۰۵۰ از ۲۵ میلیون تن به ۵۳ میلیون تن تحت تاثیر ۳ عامل افزایش یابد.

نخست اینکه پیش بینی می‌شود برقی شدن حمل و نقل بیشترین تاثیر را بر تقاضای مس داشته باشد. خودروهای الکتریکی تقریبا ۲.۵ برابر بیشتر از خودروهایی با موتور احتراق داخلی به این فلز نیاز دارند و این به دلیل وجود باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژر در این خودرو هاست.

عامل دیگر افزایش تقاضا مس در شبکه‌های توزیع برق است که پیش بینی میشود تا سال ۲۰۵۰ این میزان بیش از ۵ برابر رشد کند.

عامل سوم نیزرشد روز افزون و حرکت به سمت تکنولوژی‌های تولید برق تجدیدپذیر مانند بادی، خورشیدی و ساحلی است که نیاز به مس را افزایش خواهد داد.علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای رو به رشد ساخت و ساز ساختمان، لوازم خانگی، تجهیزات الکتریکی و تلفن‌های همراه تا سال ۲۰۳۵، ۵۸ درصد از مصرف مس را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 834736
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha