جلال چراغپور: اگر می‌خواهیم در جام جهانی پیش برویم نیاز به مربی خارجی داریم.

چراغپور

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش

عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ پس از شکست مقابل قطر و حذف از تورنمنت مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفت و امیر قلعه‌نویی بعد از پایان مسابقات از لحاظ فنی از عملکرد تیم ملی دفاع کرد. جلال چراغپور مدرس و کارشناس برجسته فوتبال ایران در گفت‌وگو با روزنامه همشهری صحبت‌های جالبی در خصوص وضعیت فنی تیم ملی مقابل قطر انجام داده است.

*آقای قلعه‌نویی بعد از حذف تیم ملی گفتند که ساختار دفاعی مشکلی نداشته و بر اساس آمار برعکس خوب هم بوده است. نظر شما چیست؟

ساختار دفاعی تعاریف و شکل‌های مختلفی دارد و درس بسیار عمیقی است. در کلاس جهانی، مربی فوتبال را به دو کلاس دفاعی و حمله‌ای تقسیم کرده‌اند و ساختار دفاعی کتاب مجزایی دارد که در جامعه فوتبال در حال تدریس است. وقتی از کلمه ساختار در تیم ملی صحبت می‌شود باید تمام عناصر تشکیل‌دهنده مجموعه دفاعی را در نظر بگیرید، به‌طور مثال دروازه‌بان خروج به‌موقع نمی‌کند یا اگر خروج می‌کند به دفاع وسط برخورد می‌کند و یک بار فکش می‌شکند یک بار خودش بیهوش می‌شود، یک بار به دفاع وسط آسیب می‌زند، یک بار سر دفاع وسط را می‌شکند! اینها صحنه‌هایی هستند که در ساختار دفاعی تعریف می‌شوند. دفاع وسط سمت چپ ما یک بار می‌رود پشت دفاع سمت راست ما را پوشش دهد و اخراج می‌شود و همان طور که گفتم اینها صحنه‌هایی هستند که جزو ساختار دفاعی محسوب می‌شود.

یک هافبک دفاعی داریم که به محض اینکه از او رد می‌شدند یا بازیکن رقیب را می‌زد یا پیراهنش را می‌گرفت که به این رفتار بازی عمل انفرادی می‌گویند. حالا آیا این عمل انفرادی را مخصوص یک آدم می‌بینیم و یا می‌توانیم بگوییم دو سه بازیکن به این شکل بازی داریم؟ آن وقت به آن ساختار می‌توانیم بگوییم ساختاری خطاکننده، کارت‌گیرنده و اخراج‌شونده در نتیجه اینکه بسیاری از بازیکنان ما خیلی راحت کارت می‌گرفتند به همین دلیل بود.

ما در ساختار دفاعی عناصری داریم که در عمل انفرادی آسیب‌پذیر هستند مانند اخراج شجاع خلیل‌زاده و مهدی طارمی و یا خطای سعید عزت‌اللهی که اگر کارت دوم را می‌گرفت اخراج می‌شد. طارمی برای چه در بازی سوریه اخراج شد، این بازیکن رفت جای چشمی را پر کند و دفاع بلد نبود و اخراج شد و اگر محبی هم جای طارمی بود اخراج می‌شد. پس هم طارمی دفاع بلد نبود، هم محبی، هم عزت‌اللهی و هم خلیل‌زاده. درنتیجه وقتی این زنجیره در تیم ملی در عمل یک در مقابل یک موفق عمل نمی‌کند آن وقت می‌گوییم ساختار دفاعی در کل فوتبال ما ضعیف است به این خاطر که دفاع ابداع نیست، خلاقیت نیست، دفاع درس است.

دفاع آموزشی است اما حمله خلاقیت است، به عنوان مثال هیچکس به قایدی نگفته است چطور دریبل بزند و چطور سریع حرکت کند چون این ویژگی‌ها جزو خلاقیت‌های این بازیکن است و کسی به او در این مورد چیزی یاد نداده است اما آیا قایدی می‌تواند در پست دفاع بازی کند؟ پس به این نتیجه می‌رسیم که ساختار دفاعی در کل فوتبال ما از لیگ تا امیدها و بزرگسالان مشکل دارد.

*پس اینکه برخی از کارشناسان می‌گویند کی‌روش ساختار دفاعی تیم ملی را درست کرده است، منظورشان چیست؟

کاملا مخالفم. کی‌روش در فوتبال ما ۳شکل حمله را نابود کرد و یک شکل حمله را باب کرد تا به کمک دفاع بپردازد. در نتیجه قطع حمله حریف و حمله به حریف و پرس از جلو را از ما گرفت و برای اینکه ساختار دفاعی تیم ما ضعیف بود کی‌روش از تجمع بازیکنان در محوطه جریمه خودمان به عنوان ساختار دفاعی استفاده کرد و برخی از کارشناسان به اشتباه می‌گویند که ساختار دفاعی تیم ملی را درست کرده است.

ساختار دفاعی درون یک تیم وجود دارد، به عنوان مثال ساختار دفاعی ایتالیا دفاعی است اما ساختار دفاعی برزیل حمله‌ای است نه اینکه برزیل دفاع نداشته باشد. الان ساختار دفاعی فوتبال ما حمله‌ای است و چون سواد دفاعی تمام بازیکنان ما کم است، کی‌روش آمد از تجمع ۱۰نفره به عنوان تمام ساختار دفاعی استفاده کرد و به کمک آدم‌هایی که در مطبوعات داشت گفت ساختار دفاع ما را درست کرده و حمله را تبدیل به ضدحمله کرد. اگر کی‌روش دفاع ما را درست می‌کرد باید در حمله پرس از جلو استفاده می‌کرد نه ضدحمله.

مثل گل رضا قوچان‌نژاد مقابل کره جنوبی که ضدحمله بودیم و چه کلاهی سر ما رفت با این سبک. به جای اینکه ساختار دفاعی به ما ارائه دهد ۱۰نفر را در محوطه جریمه گذاشت و گفت ساختار دفاعی است در حالی که این تجمع دفاعی است. با این سبک کدام بازیکن باید در حمله قرار می‌گرفت؟ تماشاگر ما نشست، ۹۰ دقیقه حرص خورد و رقیب توپ را داشت و همه کار کرد اما ما منتظر بودیم یک توپ آیا به بازیکن ما در حمله برسد یا نرسد و بعد با این صحبت‌ها که اگر در بازی با نیجریه در جام جهانی این توپ پنالتی شده بود و یا در بازی با آرژانتین پنالتی گرفته می‌شد یک هیچ این تیم را برده بودیم و در رویا و توهم ماندیم و برای باخت مقابل آرژانتین چراغانی کردیم.

*آیا اکرم عفیف مهارشدنی بود یا نه؟ آقای قلعه‌نویی در این مورد گفتند که برای مدافع راست تیم ملی این بازیکن را آنالیز کرده بودند اما باز هم عفیف هر کاری دلش خواست کرد.

من این موضوع را از دید خودم می‌گویم. ما دو جور حمله داریم، یک حمله داینامیک و یک حمله استاتیک. در حمله داینامیک هم توپ در پست‌های مختلف حرکت می‌کند و هم بازیکنان جابه‌جایی پست دارند تا تیم صاحب موقعیت شود اما در حمله استاتیک بازیکنان در مربع پست‌های خود باقی می‌مانند و توپ را بین هم رد و بدل می‌کنند و این باعث می‌شود تعداد پاس بالا برود مثلا ۳۰۰پاس به ۴۵۰پاس در یک بازی می‌رسد. پس اگر تعداد پاس بالا رفت اینجوری نیست که پشت تعداد بالای پاس قایم شویم و مثلا بگوییم چون ۶۰۰پاس دادیم خوب بازی کردیم. در حالی که شما استاتیک بازی می‌کنید و ممکن است از۴۰۰پاس ۲۷۰تای آن رو به عقب باشد. کمیت هیچ چیز را تامین نمی‌کند و شاید برخی جاها نقطه ضعف تیم را نشان دهد. اگر این تعداد پاس به عقب در زمین خودی باشد یعنی طرح حمله نداشتیم و حریف اجازه ورود به زمینش را به شما نداده است.

ما اگر مقابل قطر نتوانیم متوجه شویم که دفاع راست تیم ملی رامین رضاییان نباید مقابل اکرم عفیف داینامیک بازی کند همین جا با نگفتن همین یک کلمه اشتباه کردیم. باید به رضاییان می‌گفتیم امروز در مقابل عفیف استاتیک بازی کن تا این بازیکن را مهار کنیم. عفیف گوشه چپ استاتیک بازی می‌کرد و اگر رضاییان استاتیک بازی می‌کرد مساله حل می‌شد. یک بار دیگر به بازی نگاه کنید که عفیف چند بار پشت رضاییان صاحب توپ شد و اگر قطع توپ مدافعان ما نبود خطرات بیشتری ایجاد می‌کرد. حالا مقصر این موضوع رضاییان است یا کسی که به او گفته است داینامیک بازی کند؟ ۳گل از آن سمت خوردیم و اخراجی هم از همان نقطه بود. پس در اینجا ما می‌گوییم با شطرنج فوق‌مدرنی به نام فوتبال سر و کار داریم.

*در مورد اینکه می‌گویند شانس جزئی از فوتبال است چه صحبتی دارید؟

برای پرداختن به این موضوع اول باید خود شانس را تعریف کنیم. سردار آزمون در دقیقه۴ در حالی که پشت به دروازه حریف قرار داشت و دید هم نداشت ضربه قیچی ملخک شکسته این بازیکن به سمت تیر مخالف رفت و در حالی که ۲بازیکن قطر پشت او به هوا پریدند توپ از بین آنها رد شده و به گل تبدیل شده و این را شانس می‌گویند. حالا جهانبخش از پشت هجده‌قدم بغل پا زده شانس آوردیم از بین ۳نفر عبور کرده و به تیر خورده می‌گوییم بدشانسیم و گل سردار آزمون را شانس نمی‌دانیم. در مجموع شانس در فوتبال ۳۳.۵درصد داور، ۳۳.۵درصد رفتار حریف و ۳۳.۵درصد رفتار خودمان است.

*قلعه‌نویی بماند یا نماند؟

۱۰سال با این تیم ملی زندگی کردیم و ۶۰درصد این تیم تمام شده و از این تیم ممکن است حداکثر ۳ یا ۴نفر باقی بمانند و ما باید آن را نو کنیم. برای نو کردن تیم ملی باید از کسانی که به ژنوم فوتبال ما سواد و تسلط دارند استفاده کنیم. اما برای زمانی که نیمکت تیم ملی ما جنگ شطرنج و سواد با نیمکت خارجی‌ها دارد و اسم آن جام جهانی است، به نظرم برای پله‌های آخر مسابقات جام جهانی و برطرف کردن همان مسائل استاتیک و داینامیک که عرض کردم نیاز به مربی خارجی داریم. اگر قرار است آقای قلعه‌نویی بماند مشکلی نیست، بهتر است یک مشاور خارجی باسواد جای ۸نفری که در حال حاضر روی نیمکت وجود دارند در کنار سرمربی تیم ملی قرار بگیرد.

کد خبر 834491
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد حسین ضرغامی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    23 2
    یک مشاورمجرب خارجی نیاز است
  • رضا IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    43 1
    جناب چراغپور تحلیل کننده بسیار خوبی هستند و به درستی ضعفهای تیم ملی را بدون تعارف بیان کردند، مخصوصا در انتهای مصاحبه در ارتباط با کمک های قلعه نوعی . اکثر همکاران قلعه نوعی از بازیکنان قدیمی بودند تا مربی و این بزرگترین ضعف قلعه نوعی بود. کاش بجای این همه کمک مربی از وجود مارکار آقاجانیان که یکی از بهترین آنالیزور های ایرانی هستند و با کمک یک مربی متخصص خارجی استفاده میکردند . مطمئنا نتیجه بهتری می گرفتند
  • ب شولی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    40 1
    سلام آقای چراغپور به شکل علمی توضیح دادند ممنون از او. ای کاش جلساتی در فدراسیون تشکیل و آنالیز ای تورنمت بررسی و مدون شود. ولی بنظرم بر خلاف آقای چراغپور شانس درصد کمتری در هنگام فقط خلاقیت دارد یعنی از نظر علمی امار و احتمالات وجود دارد و نه. شانس.
  • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    31 3
    توضیحات کاملا درست ودقیق بود. اما باز هم میگیم اگه بازی با قطر از قایدی. ترابی. قلی زاده استفاده میکردیم بازی رو میبردیم. ما به یه نفر باختیم. عفیف یه تنه مثل مسی تیمش رو قهرمان کرد.
  • ناشناس IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    38 4
    کاش شما جای میثاقی قلعه نویی رو سوال جواب میکردی اونوقت مثل ... تو گل میموند
  • جوانمرد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    28 3
    آقای چراغدار، کاملا، درست گفتند ،ما به یک مربی با سواد ،هم یک روانشناس ،خارجی در کنار قلعه نویی، نیاز صد در صد دریم ،،
  • اشنا IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    25 3
    چراقبول نمی کنیدمربیان ایرانی ازدانش کافی برای رویایی درسطح جهانی حتی اسیایی راندارندفوتبال دنیاواسیا رشدکرده وماسالهاست باعقبگردروبروهستیم درجام باشگاههاسالهاست موفق به قهرمانی نشده ایم حتی مشخص نیست تحلیل اقای چراغپورتوسط سرمربیان مطرح خارجی چقدرقابل قبول باشد!
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    24 2
    تمام گل‌هایی که خوردیم از جناح رضائیان بود. که هیچ وقت سرجایش در دفاع نبود. همیشه مثل یک وینگر بازی می‌کرد و دفاع را ول کرده بود.
  • Behzad IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    21 1
    درست منطقی و علمی،درودگر شما ، استفاده کردیم
  • سیدمحمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    18 1
    تحلیل جالب که توسط مدرس فوتبال انجام شده است که به نظر بسیاد به واقعیت است . حال آیا سرمربی تیم ملی قادر به انجام آن باشد یانه بسته به دانش او خواهد بود که متاسفانه قلعه نویی فاقد آن است.
  • حمید IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    20 5
    دو سرمربی حرفه ای خارجی به روز آشنا به فوتبال روز در تیم های داخلی داریم داریم که هر کدام بسیار بهتر از قلعه نوعی هستند که می توان با کمک مربی های داخلی و با هزینه های کمتر از نامها به تیم ملی مناسب هستند خمز تراکتور و موریاس سپاهان که هر دو در باشگاهای خود تحول تکنیکی و تاکتیکی ایجاد کردند.
  • US ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    19 3
    قلعه نویی فقط به درد لیگ برتر محلی جمهوری اسلامی می خورد نه تیم ملی فوتبال آسیا پیشرفت کرده با سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی نه به فوتبال ارزش قائل هست نه به فوتبالیست دنبال مداح پروری می باشد
  • بیک سردارسرخ SE ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    15 3
    چرا آقای چراغی رو نمیزارید
  • معروف IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    19 1
    خانه از پای بست خراب است.
  • سعید حدادی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    25 1
    واقعا بهترین و زیباترین کارشناسی که این مدت دیدم و شنیدم خیلی عالی و به روز همه حرف ها رو گفتن .حالا بیا اینا رو به اقای قلعه نویی بگو عمرا قبول نمیکنه و با اقای هلویی میگن درواقع ما قهرمان شدیم ولی جام قطر گرفت
  • مهرداد IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    19 0
    چقدر حق گفت چقدر حق گفت یعنی انگار حرف دل میلیون ها هوادارو در چند سطر زد دمت گرم آقای چراغپور دمت گرم فوتبال ما کلا قدیمیه فقط با ارسال توپ میخوان شانسی گل بزنن دفاع ما حتی تیم های ضعیف هم از دفاع ما رد میشه کلا آموزش فوتبال سراسر کشور اشتباه پیش میره واقعا فوتبال ایران نیاز به تغییر و تحول داره چون جوانان ما با استعدادن
  • رضا IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    10 0
    یک اصل در فوتبال داریم بازیکن باید در ابتدا بتواند وظیفه اصلی خودشو انجام بده و بعد سایر وظایف رضاییان اگه قرار باشه که فقط نفوذی بازی کنه و حتی ما گل بزنیم ولی عوضش دفاع نکنه و تیم گل بخوره فایده نداره قبلا هم بهتر از ایشان نفراتی مثل دانایی فرد بوده که بسیار نفوذی بود ولی فیکس بازی نمی کرد چون در کار دفاع چپ بازیکنی مثل آندرانیک اسکندریان بود و بعد هم گاهی اوقات هافبک بازیش می‌دادند.
  • طاهرقرشیخ DE ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    9 1
    من وجدانن بدون اینکه دشمن کسی باشم نظر می دهم. آقایان مربی های ایرانی مانند علی پروین. امیر قلعه نویی. ممد مایلی کهن و... بدلیل آشنا نبودن با دانش روز فوتبال، ولی بسیار آشنا بودن با فوتبال علی اصغری و بکش زیرش فقط به درد مربی گری در تیم های محلی مثلن نازی اباد، یاغچی اباد, جوادیه و این طور جاها می خورند و بهیچ وجه صلاحیت پوشیدن کت و شلوار مربی گری تیم ملی را ندارند. کره هروه رنار را می‌گیرد و تاج هم چسبیده به قلعه نوعی!! با این وضع جزو 8 تا ایم آسیا برای جام جهانی بعدی هم انتخاب نمی شویم و با باخت های درد آور به اعراب و شرق آسیا سرشکسته به خانه بر نمی‌گردند!
  • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    دلیل شکست مقابل قطر حضور کی‌روش در قطر و مسابقات کافا بود .
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    10 1
    اینجاشو خوب اومد که 90 دقیقه توپ رو میدادیم به حریف 11 نفر جمع شدیم توی محوطه مون و افتخار می کردیم که پر گل نباختیم
  • علی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 5
    خداوکیلی فوتبال ورزشی نیست که بخواهیم بشینیم و فقط از روی کاغذ نظر بدیم. بازیکن توی تمرین کلی تلاش میکنه و مربی هم بر اساس تمریناتی که کرده انتخابش میکنه حالا بازیکن توی بازی سر میخوره یا یک ثانیه تو محاسباتش اشتباه میکنه یا توی یک شرایط خطا میکنه یا...‌ بازیکن حریف گل میزنه اون وقت می شینیم میگیم اینکار کنیم .همه مربیها اینها رو میگن ولی بازیکن یک لحظه تصمیم میگیره . اگه اینطوری که این بنده خدا میگه پس هیچ تیمی نبایستی گل بخوره و همه تیم ها باید برنده بشن
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    8 2
    بعد از زدن گل اول به قطر بجای پاس کاری وارام کردن بازی وتمرکز روبه حمله با پاس وسانت های ریسکی کردیم وبا خالی شدن پست رامین ضدحمله خوردیم چون می خواستیم نیمه اول کاررا تمام کنیم تا
  • علی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 7
    اگه بازی های ایران تو جام جهانی مقابل اسپانیا و پرتغال رو دیده باشی استاد، می دیدی که چطور از جلو پرس می کردیم .. کارشناسایی مثل شما داریم که هیچی نشدیم.. پرس از جلو باعث شد چند موقعیت صددرصد داشته باشیم
  • رضا IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 10
    با سلام و احترام...آقای چراغپور فقط یک نظریه پرداز کلاسی هستند نه عملی...
  • علی قلی پور IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 1
    حق با جناب چراغپور است.وقتی یک ظرف که ظرفیتش یک لیتر هست ونیاز ما پنج لیتر چطور میخواهی پنج لیتر را داخل جای بدی توان آقای قعله نوعی به اندازه یک لیتر کشش بیشتر را نداره یه واقعیت هستش باید مسئولین قبول بکنند نیاز به یک مربی خارجی داریم ما کشور فقیر نيستم واز کشورهای عربی کمتر نیستیم.خواهشا مربی تراز اول بیارید .ما بهترین بازیکن داریم سعی نکنید اشتباه مربی وکادر فنی را بحساب بازیکنان بذاریم اصلا کار درستی نیست. بچه ها زحمت خودشان را کشیدن ما چوب ندام کاری مربی وکادر.والسلام فنی را خودریم.والسلام
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 4
    آقای چراغپور بگه با این سوادش چند تا بازیکن ساخته تا حالا، کجا تدریس کرده و خروجی اموزشش کجاست، حرف زدن و تحلیل و تخریب رو همه بلدن، بهش توی فدراسیون پست نمیدن اینجوری حرف میزنه.
  • QA ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 2
    درست می گه شجاع یارگیر خوبی نیست اصلا بخاطر همین از پرسپولیس رانده شد که پشت سرش خالی میشه ولی علم قلعه نوعی که به این چیزا نمی‌رسه حرفهای احمد زاده و دیگر کارشناسان در باره او درست است او اصلا مربی نیست و باند آبی فدراسیون او را به تیم ملی تزریق کرده
  • روحان آزاد IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    چرا نظرات مردم را نادیده می‌گیرند چندین هزار بار در سایتهای مختلف خواهش کردیم امیر قلعه نویی را بیرونش کنید حتی از تیم های باشگاهی ام که دولتی هستند،خالا باشگاه های خصوص میخواهند پولشان را دور بریزند به خودشان ربط دارد! اما پول ملی نباید درهیچ جا خرج قلعه نوعی کنیم!!!
  • مهدی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    5 2
    کاملا حق وبه دور از تعصبات رنگی تیم ملی. رو تحلیل وآنالیز کرد
  • شهرام IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 0
    یک کلام میتونم بگم.اگه به جای اسدی، آقای قائدی می رفت داخل زمین.قطر رو برده بودیم
  • ابوالفضل از تبریز IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    2 2
    چرا خود آقای چراغپور رو به تیم ملی نمیارند؟میتونه خیلی کمک کنه
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    5 0
    من قرق در خواندن حقیقت گویی جناب چراغی پور بودم تا رسیدیم به هشت نفر کمک مربی که اگر همه را با مربی به خط کنید ... چرا چون ما ایرانی ها دنبال کار خوب یا وسیله خوب یا تولید خوب نیستیم همیشه هدف را به برطرف کردن مسولیتاز خودمان یا سود بردن یا هزینه می بینیم آخرش می شود همین شما دیدید فوتبال ساحلی از همان مربی خارجی شکست خوردیم که توان نگداری او را نداشتیم نه دانش روز داریم نه قدرت خود باوری یا زود می باشیم یا زود با زدن یک گل حریف را دست کم می گیریم با این تفکر هیچ وقت نمی رسیم
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 0
    باید بدانی تا شایسته سالاری در ورزش نباشد آش همان آش و کاسه همان کاسه است .
  • امیربهار IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 2
    پدرجان توبیش ازدفاع مشکل داری ببخشیها
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    سواد کافی جزیئ از شرائط مربیگری درسطح ملی است
  • مانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    باید هر چه زودتر جوانگرایی کرد یه مشاور باسواد اروپایی آورد و بازیهای تدارکاتی زیادی گذاشت تا بازیکنها در پستهاشون جا بیوفتن و تجربه کسب کنن, هر کار دیگری بی فایده هست
  • مهران TR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    سلام اینکه بعضی دوستان بهجناب چراغ پور ایراد می‌گیرند درست نیست ایشون یک معلم باسواد هستند.ولی ممکنه بگید نتیجه کجاست ..یک تیم اعضای مختلفی داره یکی علم داره یکی عملکردش خوبه وقتی موفق میشیم که تیم کامل مربیگری داشته باشیم
  • علی جوام US ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    سلام.جماب چراغپور دقیقا" درست فرمود.در کل بازیها نه تاکتیکی داشتیم و نه تعویضهای درست انجام میشد.ازهمه بدنر در دفاع خلیل زاده بود که هر لحظه منتظر اخراج او بواسطه‌ی خطاهای بی‌مورد او بودیم که ۱۰ نفره شویم و بیشتر اوغات او جلوی مهتجمین بازی میکرد.تمام پاسهای ما ناسالم بود که مشخصه مربی اینخادو خوب نمرین نکرده با تیم.بیرانوند بدترین سنگربانی عمرش رو امجام داد.و در کل ما بازیکنان خیلی خوبی داشتیم،ولی این مربی در حد ابن تیم و این بازیکنا نبود.
  • سب IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 0
    ما مربی در ایران نداریم اینها علی اصغری فکر می کنند در اوج می خواهند با نوحه و غیرت شاید ببرند اما دائمی نیست
  • حیدری IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 2
    یادم هست افسر وظیفه در تیم کشتی فرنگی نیروی زمینی بودم و این چراغپور چند هفته ای مربی تیم فوتبال نیروی زمینی شد و داشت تیم را به دسته سه می‌برد. این شخص در هیچ تیمی موفقیت چشمگیری نداشته ، نظرهای کارشناسی میدهد که بیا هو ببین . وقتی برزیل آخرین بار قه مان شد این آقا به عنوان کارشناس در تلوزیون بود و هر بار نظرات عجیب غریب میداد و کارش به جایی رسید که می‌گفت اگر ترکیب برزیل این باشد قهرمان می‌شود و گرنه فلان تیم قهرمان می‌شود. که تیم برزیل قهرمان شد برخلاف ترکیب ایشون .
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    2 0
    چقدر منطقی، واضح و کاربردی توضیح دادید
  • نوری IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    چقدر زیبا و درست بود تحلیل جناب چراغبور مخصوصا بحث استاتیک داینامیک واین موضوع در مورد عفیف و رضائیان
  • آرش IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    هیچی حالیش نیست، چرت میگه. مگه با کیروش و برانکو پیش رفتیم در جام جهانی؟!
  • محسن IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 2
    تحلیلش کاملا درست بود رضاییان چون دفاع راست بود باید جلو میرفت باید دفاع آخر کنعانی یا هافبک دفاعی یعنی ابراهیمی عفیف رو مهار میکردن که عفیف بین دفاع آخر و هافبک وایساده بود و همه توپها رو میگرفت
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 1
    مشخص بود سیاسی بود بازی ایران قطر.باید باخت میداد مردم همه فهمیدن که هم داور و وی ای ار هماهنگ از قبل شدن.دوربین ویدئویی دستکاری کردن کویتی عرب گذاشتن که ایران نره. وگرنه فدراسیون ایران باید شکایت واعتراض میکردبابت پنالتی که روی طارمی انجام شد ولی این کارو نکرد.چون باید همچین میشد .افسوس !
  • ماکان US ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    وقتی بپذیریم که بازیکنان ما مثلاً از پایه دفاع بلد نیستند یعنی در دانش فوتبال دچار مشکل هستیم ما مربی در حد تاپ آسبا هم نداریم این هوچیگری است که مربیان ایرانی حتا امثال آقای مجید جلالی راه انداخته اند داشتن یک دستیار خارجی خوب مناسب است اما هرگز در حد سرمربی درجه یک نیست
  • حسین IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    درود بر استاد چراغپور عزیز خیلی عالی توضیح دادید با نظرات شما موافقم.
  • ناشناس IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    مشکل ظاهرا این است که فدراسیون بودجه برای مربی خارجی ندارد حال که ندارد چه می شود اگر به جام جهانی نرویم تا این که صبرکنیم‌ و برنامه ریزی کنیم تا یک مربی طراز اول بیاوریم تا اینکه فوتبالم کلا نابود شود
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    با سلام.عالی گفتید یه مربی از باشگاه های انگلیس می‌خاییم که بتونه سبک بازی لیگ انگلیسی رو به تیم ملی یاد بده، حتی مربی تیم رده اخری