مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

انتشار گزارشی در همشهری درباره کلاهبرداری از خانواده یک محکوم به قصاص بازتاب وسیعی داشت و موجب شد شهروندان از شهرهای مختلف برای تهیه دیه کمک کنند تا اینکه سرانجام در آستانه جشن نیمه شعبان مبلغ مورد نیاز فراهم شد و مرد جوان از چوبه دار نجات پیدا کرد.

متهم

همشهری آنلاین - حوادث: شهریورماه سال ۹۷ به پلیس شهرستان بردسیر واقع در استان کرمان خبر رسید که در درگیری بین ۲ جوان یکی از آنها با ضربه چاقو به قتل رسیده است. شواهد نشان می‌داد که این دو جوان سالها با یکدیکر دوست بودند اما از مدتی قبل با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند که در نهایت این درگیری اتفاق افتاد. متهم به قتل که آن زمان ۲۶ ساله بود یک روز بعد ازقتل خودش را تسلیم کرد. او به درگیری اعتراف کرد اما گفت ضربه چاقو به شکل ناخواسته و در کشمکش به مقتول اصابت کرده است. اظهارات او در شرایطی بود که شواهد نشان می‌داد که او روز حادثه چاقویی به همراه نداشت. او در ادامه صحنه قتل را بازسازی کرد و مدتی بعد در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد.

تولد فرزند در نبود پدر

مراحل رسیدگی به پرونده مرد جوان در شرایطی ادامه داشت که در نبود او، همسرش که باردار بود فارغ شد و پسرشان به دنیا آمد. مرد جوان آرزو داشت که هنگام به دنیا آمدن پسرش کنار همسرش باشد اما درگیری و قتل سبب شد که او پشت میله های زندان خبر به دنیا آمدن فرزندش را بشنود و حسرت به دل بماند. او روزهای سختی را در زندان می‌گذراند و اولیای دم نیز برای اجرای حکم قصاص پافشاری می‌کردند. آنها حاضر به بخشش نبودند و می‌گفتند هر طور که شده قاتل باید قصاص شود.

در دام کلاهبردار حرفه ای

خانواده مرد جوان به دنبال راهی برای نجات او بودند. بعد از بارها رایزنی و واسطه قرار دادن افراد مختلف، اولیای دم حاضر شدند تا از قصاص صرف نظر کنند؛ اما شرط کردند که قاتل باید ۴ میلیارد تومان بعنوان دیه به آنها پرداخت کند. خانواده مرد جوان همه دارایی شان را فروختند اما به ۴ میلیارد تومان نرسید. در این بین زنی به آنها مراجعه و خودش را خیر معرفی کرد. او که توانسته بود اعتماد خانواده مرد محکوم به قصاص را جلب کند از آنها خواست پولی که فراهم کرده اند به او بدهند و خودش هم بقیه پول را پرداخت می‌کند. همین اشتباه بزرگ کافی بود تا این زن به یکباره فراری شود.

شمارش معکوس برای اجرای حکم قصاص در شرایطی ادامه داشت که خانواده مرد محکوم به قصاص همان پول خودشان را هم از دست داده بودند.

گزارش همشهری

مرد محکوم به قصاص و خانواده اش در شرایط سختی به سر می‌بردند و همه چیز برای‌شان تمام شده بود. در این شرایط بود که همشهری در گفتگویی با همسر فرد محکوم به قصاص به روایت آنچه که اتفاق افتاده پرداخت. این زن در این گفتگو جزئیات کلاهبرداری زن شیاد را شرح داد و گفت: پسرمان هر روز بزرگتر می‌شود اما شوهرم نمی‌خواهد فرزندمان او را در لباس زندان ببیند. من هم به پسرم گفتم پدرت سفر است اما سرانجام او هم فهمید که چه اتفاقی افتاده است. حالا هم اولیای دم تا اسفند ماه به ما فرصت داده اند تا ۴ میلیارد تومان فراهم کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم حکم اجرا می‌شود.

وقتی خیران دست به کار می‌شوند

گزارش همشهری درباره کلاهبرداری از خانواده این زندان و دوری او از فرزندش در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت و باعث شد افراد خیر زیادی برای کمک به نجات این جوان کمک کنند. از جمله افرادی که تاکنون برای نجات محکومان به قصاص زیادی پیش قدم شده، مریم کارگر دستجردی است. او با بازنشر این گزارش از افراد خیر کمک خواست و از همان زمان بود که برای نجات این جوان و به احترام گذشت خانواده مقتول، یک ایران بسیج شدند و کمک ها آغاز شد.

خانواده محکوم به قصاص حدود یک میلیارد تومان فراهم کرده بودند و در این مدت نیز با کمک خیران ۳ میلیارد تومان دیگر نیز فراهم شد تا اینکه سرانجام روز چهارشنبه و در آستانه جشن نیمه شعبان اولیای دم با دریافت دیه رضایت نامه را امضا کردند تا مرد جوان از چوبه دار نجات پیدا کند و برای آزادی از زندان و در آغوش کشیدن فرزندش امیدوار شود.

دست خیران را می‌بوسم

بعد از امضای رضایت یکی از افرادی که بیشتر از همه خوشحال است مادر این زندانی است. او که در این سالها سختی‌های زیادی کشیده در این باره به همشهری می‌گوید: اول از همه دست پدر و مادر مقتول و بعد هم دست خیران را می بوسم که باعث نجات پسرم شدند. در این مدت که ما چندین مرتبه برای گرفتنم رضایت به خانه پدر و مادر مقتول رفتیم، آنها هیچ وقت به ما بی‌احترامی نکردند. آنها فقط برای جوان از دست داده شان گریه می‌کردند و هیچ وقت حرف زشتی به ما نزدند. ما هم آنها را درک می‌کردیم. اگر هم حرفی می‌زدند، حق داشتند. جوان شان را از دست داده بودند و داغدار بودند.

این زن ادامه می‌دهد: بعد از چند مرتبه که بزرگان منطقه را واسطه قرار دادیم آنها به گرفتن دیه رضایت دادند. ما همه خانه و زندگی مان را فروخته بودیم که در دام یک کلاهبردار گرفتار شدیم و هرچه داشتیم بر باد رفت. هرچه کردیم نتوانستیم این کلاهبردار را پیدا کنیم و هر لحظه امکان داشت حکم قصاص صادر شود اما به لطف خدا و با انتشار گزارشی در روزنامه همشهری افراد خیر به ما کمک کردند تا بتوانیم دیه را جور کنیم و پسرم از قصاص نجات پیدا کند.

این زن ضمن تشکر از روزنامه همشهری از همه افرادی که در این مدت برای نجات پسرش تلاش کردند تشکر کرد و گفت: دعای خیرم همیشه پشت سر خیران و افرادی است که واسطه نجات پسرم شدند.

کد خبر 834470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha