دوشنبه ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای جبران نابودی سلول‌های عصبی پس از سکته مغزی به شیوه‌ای دست یافته‌اند که از توانایی بدن برای ترمیم خود استفاده می‌کند.

روزنامه گاردین می‌نویسد پروفسور رونالد مک‌کی از "موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی" در مریلند آمریکا  در آزمایشی برروی  سلول‌های بنیادی بالغ در مغز  موش‌ها  موفق شد یک مولکول گیرنده به نام Notch را بر روی این سلول‌ها تحریک کند  و متوجه شد که به دنبال آن مجموعه‌ای از واکنش‌ها به راه می‌افتد که به تولید سلول‌های مغزی جدید می‌انجامد. موش‌هایی دچار سکته مغزی که به این ترتیب درمان شده بودند در مقایسه با  موش‌های درمان‌نشده به میزان کمتری در حالت فلج باقی ماندند.موش‌های آزمایشگاهی  برای شبیه‌سازی اثرات سکته مغزی در شرایط محرومیت از اکسیژن قرار داده می‌ شوند؛ سکته های مغزی با نابود کردن سلول‌های مغزی  باعث  علائمی مانند فلج حرکتی می‌شوند.


مک‌کی که مقاله تحقیقاتی‌اش در نشریه معتبر Nature  چاپ شده می‌گوید:" گیرنده  Notch  در همه بافت‌ها ی بدن دارای اثرات  مهمی است و ممکن است در پاسخ‌های سلول‌ها در دستگاه‌های  عروقی، ایمنی و عصبی نقش داشته باشد."


این تکنیک  کاربردهای زیادی در پژوهش‌های سلول بنیادی دارد. درمان‌ها در این حوزه به علت مشکلات در استفاده از نتایج  تجربیات آزمایشگاهی بر روی  کشت‌های سلولی برای تاثیر بخشی در بدن حیوانات زنده با مانع روبرو بوده‌است. کار  مک‌کی  نشان‌دهنده راهی  برای استفاده از سلول‌های بنیادی خود بدن برای برانگیختن روند ترمیم است.

کد خبر 834

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز