جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که امسال در یزد برگزار می شود، ‌ از دیروز شروع به کار کرد.

آن شب مهتاب

به گزارش همشهری آنلاین: یکی از نمایش هایی که در این دوره از جشنواره اجرا می شود، نمایش آن شب مهتاب است. نمایشی از شیراز با نویسندگی و کارگردانی ملیحه زحمتکش که پیش از این هم در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک (یونیما) اجرا داشته است.

آن شب مهتاب برگرفته از حکایتی واقعی است که حدود صد سال پیش در یکی از روستاهای شمال کشور اتفاق افتاده و در این نمایش با افسانه ها و فضای استان فارس و در احوالات دختری از قوم لر بومی‌سازی شده و روایت می‌شود.

ملیحه زحمتکش پیش از این کارگردانی، عروسک‌سازی یا عروسک‌گردانی نمایش‌های ‌ «آرزوی پرواز»، «حسنی و دیو نادانی»، ‌ «موش فضول»، ‌ «بچه‌ها سلام» و آثار دیگری را انجام داده و با زهرا قربانی نیز به عنوان کارگردان و عروسک‌ساز با نمایش‌های «حسنی و دیو نادونی»، ‌ «ماه پیشونی» و ‌ «موش فضول» همکاری کرده است.

او معتقد است برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای در تبادل فرهنگ ها برخوردار است. ملیحه زحمتکش می گوید: «نمایش ما برگرفته از حکایت واقعی مینا و پلنگ در روستای کندلوس مازندران است. با توجه به این که ما از شیراز در جشنواره شرکت می‌کنیم، این حکایت را بومی‌سازی کردیم و بر اساس زندگی یک دختر لر تغییر دادیم.»

او با اشاره به این که پیام این نمایش عشق، محبت و دوستی و حفظ حقوق حیوانات است، می گوید: «برای اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم استان فارس و همچنین انتقال پیام نمایش به نوجوانان دیگر استان ها تصمیم به شرکت در این جشنواره گرفتیم.»ملیحه زحمتکش با اشاره به این که این نمایش را با همکاری زهرا قربانی نوشته و کارگردانی کرده است، گفت: «ما حدود ۲۴ سال است که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و همچنین تلویزیون و سینما در حوزه کودک و نوجوان و عروسکی به طور مشترک فعالیت داریم.»

او می گوید با توجه به تجربه کاری، در این نمایش از موسیقی و ترانه به جای دیالوگ استفاده شده و توضیح می دهد: «تلاش کردیم تا کار بیشتر شبیه به یک اپرای عروسکی باشد و به همین دلیل تنها از صدا، موسیقی و تصویر برای روایت داستان استفاده کردیم.» زحمتکش در باره علت حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی برای تبادل فرهنگ ها و اهمیت به تئاتر کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او اضافه کرد: با برگزاری این گونه جشنواره‌ها و دیدن آثار متفاوت به دلیل تعدد آثار در ژانرها و شیوه های مختلف نویسندگان و کارگردانان و دیگر هنرمندان دید فراتری پیدا خواهند کرد و در تولید آثار موفق‌تر خواهند بود.

نمایش شب مهتاب که پیش از این در سالن چارسوی تئاترشهر اجرای عمومی داشته است، همزمان با سومین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، روز پنج شنبه سوم اسفندماه در سه نوبت در ساعت های ۱۱، ۱۶:۳۰ و ۱۹:۱۵ در پلاتوی شهر خورشید میبد روی صحنه می‌ورد.

کد خبر 833833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha