قلعه‌نویی هم مانند دستیارش، سعید الهویی، تاثیر شانس در نتیجه فوتبال را قابل اعتنا می‌داند.

امیر قلعه نویی

به گزارش همشهری آنلاین، تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا در نیمه نهایی با شکست برابر قطر از گردونه رقابت‌ها حذف شد. پس از این اتفاق اهالی فوتبال به تعریف و انتقاد از عملکرد تیم ملی فوتبال پرداختند و در مقابل سعید الهویی، مربی تیم ملی، مدعی شد برخی اتفاقات فوتبالی نظیر بدشانسی در حذف ایران تاثیرگذار بود.

موضوعی که به صحبت قلعه‌نویی هم رسید و او درباره شانس نیاوردن تیم در بازی با قطر صحبت کرد و وقتی مجری برنامه شانس را دلیل قابل استنادی ندانست، گفت: «آمار ما برای سایت‌های معتبر است. اگر نوسان داشتیم، یعنی در حد و اندازه خودمان ظاهر نشدیم. مثلا در نیمه اول مقابل هنگ‌کنگ موقعیت زیادی خلق کردیم ولی گل نزدیم. اگر این کار را می‌کردیم، نوسان بود؟ مقابل سوریه ۵-۴ موقعیت داشتیم ولی گل نزدیم. برای ارزیابی یک مربی باید نوع ساختار دفاعی و ایجاد موقعیت‌ها را مورد سنجش قرار بدهید. ۱۰۰ درصد البته دستاورد مهم است.»

قلعه‌نویی درباره باقی ماندن در راس کادر فنی تیم ملی گفت: «در قرارداد من هیچ شرطی نبود که جزء چهار تا باشد، تمدید خواهد شد. اصلا چنین چیزی نبود ولی اگر نتیجه نمی‌گرفتیم، خود من نمی‌ماندم. در فوتبال نهایتا نتیجه اهمیت دارد. فوتبال همین است. اگر پس از گل اول به قطر، آن موقعیت‌ها را استفاده می‌کردیم، نتیجه تغییر می‌کرد. ساختار دفاعی ما بین توپ و دروازه بسیار درست بود. گل‌های اول و سوم قطر را ببینید، در آن زمان بازیکنان ما همه کارها را کردند ولی توپ خورد به پای مدافعان و تبدیل به گل شد.»

سرمربی تیم ملی بار دیگر با صحبت از نقش شانس، گفت: «از مسی بالاتر داریم؟ در فینال جام جهانی ۲ توپ لو داد که بازی مساوی شد. این مسائل در فوتبال هست. فرگوسن هم گفته شانس در فوتبال اهمیت دارد. دیگر از او که بالاتر نیستیم. ما می‌گوییم اتفاقات جزئی از فوتبال است. ما بر اساس آمار حرف می‌زنیم. ولی اتفاقات و بدشانسی هم در فوتبال وجود دارد. ما در نیمه دوم مقابل قطر هر پنج دقیقه یک کرنر زدیم، یعنی برنامه داشتیم ولی کرنرهای ما گل نشد. یعنی برنامه داشتیم که هفت موقعیت به وجود آوردیم.»

قلعه‌نویی در ادامه گفت: «پس از اخراج شجاع، بازی مستقیم را مقابل قطر انجام دادیم و قبل از آن چنین کاری نکردیم. قطری‌ها از بازی مستقیم به ما ضربه زدند. در زمان گل اول قطر، ما در حمله بودیم ولی ۳۰ ثانیه جلوتر از آن، یک تکل روی پای مهدی طارمی زده شد که مشکوک به اخراج و پنالتی بود. ما ایجاد موقعیت کردیم و کارهای لازم را انجام دادیم. در نیمه دوم دو تعویض کردم ولی تا زمان گل سوم هیچ تغییری انجام ندادیم. ما چپ و راست حمله می‌کردیم و همه جور موقعیت ساختیم، ولی توپ‌ها تبدیل به گل نشدند. بعد از گل خوردن و ۱۰ نفره شدن، مدل بازی را عوض کردیم.»
قلعه‌نویی در دفاع از عملکرد تیم ملی برابر قطر، گفت: «ما همه نکات فنی را در جلسه آنالیز به بازیکنان گفتیم و به ساختار دفاعی خودمان هم تاکید داشتیم چطور کار می‌کنند، اما در نهایت باختیم. مثلا فرانسه نمی‌دانست آرژانتین چطور گل می‌زند؟ در نهایت هم باخت. اگر این همه ایراد داشتیم، چطور مقابل قطر ۱۲ کرنر زدیم؟ اینطور نیست که باید در روز بدمان هم باید قطر را ببریم. حرفی بزنید که منطق در آن باشد. قطر در دوره گذشته قهرمان شده است. فوتبال همین است که یک روز ۴ گل به آنها می‌زنید ولی در یک مسابقه دیگر می‌بازید. ما در آن مسابقه که چهار گل زدیم، بهتر از موقعیت‌ها استفاده کردیم. ما در ایجاد موقعیت در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بهتر از آن مسابقه قبلی برابر قطر بودیم. استراتژی ما درست بود ولی در نهایت باختیم. توپ‌های ما تبدیل به گل نشدند.»

او در ادامه گفت: «پس از گل اول، مگر در حمله نبودیم؟ در یک بر صفر جهانبخش پاس‌های رو به جلو نداد که مهدی طارمی نرسید و ۱۰ سانتی‌متر کم آورد تا گل بزند. در همین بازی هم می‌توانستیم قطر را ببریم، ولی باختیم و عذرخواهی کردیم. نباید به مردم اطلاعات غلط بدهید. قطر در دوره گذشته در امارات به قهرمانی در آسیا رسید و این نشان می‌دهد تیم ضعیفی نیستند. در همین تورنمنت اردن را بردند و قهرمان شدند. قطر تیم چند ملیتی است و واقعا هم خوب بازی می‌کنند.»

سرمربی تیم ملی فوتبال همچنین دلیل بازی دادن به طارمی برابر قطر پس از محرومیت در بازی با ژاپن و میدان ندادن به قایدی را توضیح داد.

قلعه‌نویی در بخشی از این گفت‌وگو با مجری برنامه، درباره دلیل نیمکت‌نشین شدن قایدی جلوی قطر و به میدان نیامدن این بازیکن در دقایقی که به گلزنی احتیاج بود، گفت: «قایدی چند سالش است؟ چند بازی ملی دارد؟ تا حالا در کدام تورنمنت بوده است؟ چرا نمی‌گویید این کادر فنی که بیست و خُرده‌ای سن دارد را استفاده کرده است؟ چرا وقتی با استقلال قهرمان شد، مربی تیم ملی به او توجه نداشت؟»
او در ادامه گفت: «پس از جام ملت‌ها کدام مربی آمده و توضیح داده است؟ نباید غیرمنطقی صحبت کنیم. مهدی قایدی در دیدار با سوریه آن کیفیت لازم را نداشت و بدن او تخلیه شده بود، ولی در دیدار با ژاپن هم به کار ما نمی‌آمد. پس از دیدار با ژاپن و آنالیز کاملی که انجام دادیم، به ترکیب دست نزدیم. دو تغییر نسبت به بازی با ژاپن را در دیدار با قطر اعمال کردیم. محبی در دقایق آخر مقابل ژاپن چطور بیرون آمد؟ بدن او تخلیه شده بود. دو گزینه داشتیم که مهدی طارمی را در پست وینگر به کار بگیریم که این حرکت را کردیم. این شجاعت مربی را نشان می دهد. اتفاقا با این کار به موقعیت رسیدیم ولی گل نزدیم.»
قلعه‌نویی درباره دلیل بازی دادن به طارمی در پست وینگر چپ گفت: «مهدی طارمی در گذشته وینگر چپ بازی می‌کرد و ما نیز چنین کاری کردیم. در میانه میدان همان ۳ بازیکنی که مقابل ژاپن قرار دادیم را برابر قطر استفاده کردیم. اگر برنده می‌شدیم، کسی می‌آمد بگوید کار خوبی کردیم؟ ما مجبور شدیم دو تغییر در ترکیب داشته باشیم چون محمد محبی توان بازی نداشت. مهدی طارمی یک وزنه کلیدی برای تیم ملی است که خیلی از او ممنون هستم. بزرگان تیم ملی کمک زیادی کردند. ما ۴۰ روز در اردو بدون کوچک‌ترین تنش کارمان را پیش بردیم و مثل یک خانواده و برادر کنار یکدیگر کارمان را انجام دادیم. گریه‌های طارمی در زمان پنالتی‌های ایران و ژاپن ندیدید؟»

کد خبر 833726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    گروهبان عزیز فرکاندهی ژنرال میخاد خودت با فرگوسن فرانسه وارژانتین مقایسه نکن خنده میگیره بگو من همینم فداراسیون هم همین