نیروهای مسلح ایران در سال‌های اخیر گام‌های بلندی درمسیر تقویت روزافزون توان رزم و دفاع دریایی کشور برداشته‌اند که تازه‌ترین اقدام دراین زمینه، الحاق شناورهای گشتی - رزمی «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه پاسداران است.

نیروی دریایی سپاه

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: مراسم الحاق شناورهای جدید درحالی با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، برگزار شد که گفته می‌شود این دو شناور رادارگریز و از کلاس «شهید سلیمانی» هستند و توان رزم دریایی نیروهای مسلح کشور را به صورت قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به دستاوردهای جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران، اظهارکرد: دستاورد اخیر نیروی‌دریایی سپاه در الحاق دو شناور جدید به ناوگان این نیرو نشان می‌دهد هرچه جلوتر می‌رویم و در حوزه ساخت شناورهای رزمی تجربیات بیشتری کسب می‌کنیم، توانسته‌ایم گام‌های فناورانه‌تری، آن‌هم فقط با اتکاء به متخصصان داخلی و جوانان این مرز و بوم، برداریم.

اسماعیل کوثری افزود: الحاق شناورهای «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه نشان داد متخصصان ما وارد عرصه‌های حساس‌تر شده‌اند و دراین عرصه توانسته‌اند گام‌های بزرگ‌تری بردارند. پیشرفت‌های به‌دست آمده در حوزه شناورسازی ثابت می‌کند نیروهای‌مسلح ما توانسته‌اند در کنار کسب موفقیت‌های کمی، دستاوردهای کیفی‌تری به‌دست آورند.

حضور در آب‌های دور دست

این نماینده مجلس با اشاره به ارتقای قابل‌توجه توانمندی‌های نیروهای دریایی جمهوری‌اسلامی عنوان کرد: با افزوده شدن شناورهای جدید به نیروهای مسلح ایران، که بسیار دقیق و امتحان پس داده هستند، می‌توانیم با حضور در آب‌های دور دست، اهداف موردنظر را مورد اصابت قرار دهیم؛ این یعنی تضمین امنیت مرزهای ایران در خلیج‌فارس و حتی فراتر از آن.

کوثری با اشاره به ارزیابی‌های جهانی از توان نیروهای‌مسلح ایران در حوزه دریایی، ادامه داد: کارشناسان غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها بارها اذعان کردند ایران، قدرت برتر دریایی در حوزه غرب‌آسیا به شمار می‌رود؛ موضوعی که رونمایی از شناورهای رزمی جدید نمودی از آن به‌حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: با توجه به روند کنونی، قطعا در آینده شاهد ساخت شناورهایی باکیفیت و تجهیزات به مراتب بیشتر و با توان طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر خواهیم بود.

دو شناور سپاه را بیشتر بشناسید

براساس اطلاعات منتشر شده، «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» نخستین شناورهای بلند ساخت نیروی دریایی سپاه‌پاسداران به‌شمار می‌روند که طراحی آنها به‌صورت کامل ازسوی متخصصان داخلی انجام شده‌است و از قابلیت‌های ویژه‌ای نیز برخوردارند. مجهز بودن این شناورها به موشک‌های پدافندهوایی «صیاد» و «نواب» با بردهای به ترتیب «بلند» و «متوسط» ازجمله ویژگی‌های این دو شناور به‌حساب می‌آید که توان رزم ویژه‌ای به آنها بخشیده‌است.

مشخصات

وزن: ۶۰۰ تن

طول: ۶۷ متر

عرض: ۲۰ متر

سرعت: حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت (۳۲ نات دریایی)

وضعیت موتور: دارای ۴ موتور

قابلیت دریانوردی: ۹ هزارو ۵۰۰ کیلومتر(۵ هزارو ۵۰۰ مایل دریایی)

برد موشک‌های سطح به سطح‌: بیش‌از ۷۰۰ کیلومتر

برد سامانه پدافند هوایی: بیش‌از ۹۰ کیلومتر

ویژگی‌ها

  • دارای بدنه «کاتاماران» بلند پیشرفته با آبخور ۳ و عرض 18/5 متر
  • برخوردار از قابلیت انجام رزم نزدیک در دریا
  • دارای قابلیت حمل ۳ شناور موشک‌انداز و بالگرد
  • دارای توان همپایی با شناورهای نفتکش و تجاری
  • برخوردار از قابلیت‌های رادارگریزی و فریب دشمن
  • استفاده عمده از آلومینیوم و آلیاژهای غیرفولادی در بدنه ناو
  • مجهز به سیلوهای عمودپرتاب موشک‌های پدافندی
  • مجهز به پرتابگر راکت‌های فریبنده چف و فلر «جوشن» برای منحرف کردن موشک‌های دشمن با ۲۴ خشاب

نخستین شناور ۶۸ متری سپاه

فرمانده نیروی‌دریایی سپاه‌ پاسداران در مراسم الحاق شناورهای «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» با بیان اینکه این دو شناور، از کلاس شناوری «شهید سلیمانی»، به مناطق اول و دوم نیروی دریایی سپاه ملحق خواهند شد، گفت: شناور شهید حسن باقری در مرکز تخصصی نیروی‌دریایی سپاه ساخته شده و مفتخریم که نخستین شناور ۶۸ متری را دراین نیرو طراحی کرده و ساخته‌ایم. سردار علیرضا تنگسیری با تاکید بر اینکه طراحی، ساخت و الحاق این شناورها براساس نقشه راه ترسیم شده ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب انجام شده‌است، افزود: براین اساس شناورهای سبک، به‌عنوان اصلی‌ترین شناورها، به ناوگان نیروی‌دریایی سپاه ملحق می‌شوند که توان تحرک بالایی هم دارند. وی با بیان اینکه این شناورها قادرند سه فروند شناور موشک‌انداز را با خود حمل کنند، ادامه داد: بالگرد نیز دراین شناوردها وجود دارد و می‌توانند «رزم نزدیک» را در دوردست انجام دهند. تنگسیری به این نکته هم اشاره کرد که تاب‌آوری این شناورها برای اقیانوس طراحی شده‌است.

کد خبر 833663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha