همشهری آنلاین: منابع محلی پاکستان اعلام کردند در دو انفجار جداگانه در استان ناامن و بی ثبات بلوچستان در جنوب غربی این کشور، چهار نفر کشته و چهل و پنج نفر زخمی شدند

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، جمعه خان، از مسئولان پلیس محلی کویته، اعلام کرد یک بمب در یک موتور سیکلت در بخش خوزدار نزدیک یک خودرو نظامی منفجر شد که در نتیجه آن سه نفر از جمله یک شبه نظامی کشته شدند.

وی افزود دستکم ده نفر که اکثر آنها غیر نظامی بودند در این انفجار زخمی شدند. وی به شرایط جسمانی زخمی شدگان این انفجار اشاره‌ای نکرد.

کمی پیش از آن نیز بر اثر انفجار بمبی که در همین منطقه در توالت یک قطار جاسازی شده بود یک نفر کشته و سی و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

منابع وابسته به راه آهن پاکستان اعلام کردند این انفجار در چهل و پنج کیلومتری جنوب کویته، پایتخت استان بلوچستان پاکستان روی داد. این قطار که از کراچی راه افتاده بود به طرف کویته در حال حرکت بود.

منصور احمد مغزی، از مسئولان شبکه راه آهن کویته، اعلام کرد بمب در توالت یکی از واگنهای قطار جاسازی شده بود. وی افزود بلافاصله پس از انفجار نیروهای امداد و نجات به منطقه اعزام شدند.

استان بلوچستان پاکستان که از منابع طبیعی زیادی برخوردار است با ایران و افغانستان هم مرز است. این منطقه از سال‌ها پیش دستخوش خشونت‌های قومی و فرقه ای بوده است.

از سال دو هزار و چهار که یک گروه شورشی برای دستیابی به خودگردانی سیاسی بیشتر و تقسیم بهتر درآمدهای ناشی از بهره برداری مناطق طبیعی در این منطقه اعلام موجودیت کرد و مبارزه خود را با دولت مرکزی پاکستان اغاز نمود، صدها نفر در خشونتها و درگیریهای مسلحانه منطقه کشته شده و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.

علاوه بر این در هفته های اخیر خشونت و ناامنی در پاکستان تشدید شده است و مقامات اسلام آباد شبه نظامیان طالبان را مسئول این خشونت‌ها می دانند. گفته می‌شود طالبان قصد دارند با تشدید فعالیت‌ها و اقدامات خرابکارانه خود،‌ انتقام تهاجم خونین ارتش پاکستان را به دره سوات در شمال غربی کشور بگیرند.

مرزهای مشترک پاکستان با افغانستان در سال‌های اخیر به هیچ وجه امنیت نداشته است اما از زمانی که شبه نظامیان طالبان و عناصر شبکه تروریستی القاعده نیروهای خود را در مناطق قبایلی پاکستان مجددا سازماندهی کرده‌اند ناامنی و بی ثباتی در مناطق مرزی بین دو کشور به شدت افزایش یافته است.

بسیاری بر این عقیده اند که آمریکا از اواخر سال دو هزار و یک در تلاش‌های گسترده خود برای نابود یا بازداشت کردن اعضای اصلی شبکه القاعده در افغانستان ناتوان بوده و با فراری دادن شبه نظامیان طالبان و عناصر القاعده به طرف مناطق مرزی پاکستان،‌ جنگ را به داخل خاک پاکستان گسترش داده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است خشونت و ناامنی در شمال و مرکز دره سوات همچنان ادامه دارد و غیر نظامیان در مناطق جنگزده به کمک‌های بشردوستانه دسترسی ندارند چرا که سازمان‌های امدادرسان به علت خشونت‌های شدید نمی‌توانند در این مناطق فعالیت کنند.

آزمانهای بشردوستانه می‌گویند ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق شمال غربی پاکستان از بیم درگیریهای مسلحانه و خشونت‌ها در این منطقه خانه های خود را ترک کرده و به اردوگاههای آوارگان و مراکز ثبت نام اوارگان وارد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کویته، سازمانهای بشردوستانه وابسته به سازمان ملل متحد در پاکستان هشدار داده‌اند آژانس‌هایی که کمک‌های بشردوستانه میان آوارگان توزیع می کنند اعلام کرده اند که شاید تا یکماه دیگر کمک‌های غذایی کافی نداشته باشند تا در اختیار اوارگان قرار دهند

کد خبر 83335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز