آیا «هتل» واقعا سومین فیلم پرتماشاگر سینمای ایران است؟ این ادعا چقدر صحت دارد؟ چرا نباید این ادعا را بی‌دلیل و سند بپذیریم؟

فیلم سینمایی «هتل»

همشهری آنلاین: امروز خبرگزاری ها خبری را به نقل از روابط عمومی فیلم «هتل» منتشر کردند که این فیلم در کمتر از ۵ ماه توانست با جذب ۵ میلیون و ۹۶۰ هزار مخاطب و فروش ۲۶۱ میلیارد تومانی، با گذر از فیلم پرمخاطب دهه شصتی «کانی مانگا»، رتبه سوم جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب را از آن خود کند و به یک قدمی فیلم «فسیل» در جذب مخاطب برسد. در ادامه این خبر آمده بود که «هتل» اکنون در آستانه شکستن رکورد ۶ میلیون مخاطب قرار دارد و با توجه به تداوم اکران آن، شانس پیشی گرفتن از فیلم «فسیل» و کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال را نیز دارد.

اما این خبر چقدر صحت دارد؟ آیا درست است که خبرگزاری‌ها، بدون تحقیق و اطمینان از صحت خبری که مسئولان رسانه ای «هتل» در اختیارشان گذاشته‌اند، به نشر آن مبادرت ورزند؟ طبعا گروه رسانه‌ای «هتل» برای تبلیغ فیلم‌شان و انتفاع از قِبَلِ این تبلیغات چندان در قیدوبندِ وثیق و مستند بودن ادعای‌شان نیستند، اما رسانه‌ها وظیفه دارند که اعتبار و صحت و سقم این ادعاها را بسنجند و هر قدر هم که به کارگزاران رسانه ای فیلم ها اعتماد دارند، نباید بی تحقیق مجرای انتشار ادعاهای آنها شوند.

اما برسیم به صحت این ادعا. پرتماشاگرترین فیلم سینمایی پس از انقلاب «عقاب ها» (۱۳۶۳) به کارگردانی ساموئل خاچیکیان است با ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۶۷ تماشاگر.

در جایگاه دوم، «کانی مانگا» (۱۳۶۶) ساخته سیف الله داد با ۷ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۶۹۵ تماشاگر.

«فسیل» (۱۴۰۲) ساخته کریم امینی ۷ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۱۲۹ تماشاگر در جایگاه سوم پرتماشاگرترین فیلم های بعد از انقلاب است. البته آمار تماشاگران «فسیل» همچنان در حال افزایش است.

«افعی» (۱۳۷۱) ساخته مرحوم محمدرضا اعلامی ۶ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۷ نفر تماشاگر در رده چهارم است.

«کلاه قرمزی» (۱۳۷۳) در جایگاه پنجم این فهرست ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۴۴ تماشاگر داشته است.

جایگاه «هتل» (۱۴۰۲) مسعود اطیابی در این فهرست اینجاست، یعنی در رده ششم با ۵ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۹۸ تماشاگر.

در رده هفتم «گذرگاه» (۱۳۶۵) ساخته شهریار بحرانی در جایگاه هفتم پرتماشاگرترین‌ها ۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۳۴ تماشاگر داشته است.

فیلم هشتم «بگذار زندگی کنم» (۱۳۶۵) ساخته شاپور قریب ۵ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۵۶۲ نفر بیینده داشته است.

«اخراجی‌ها ۲» ساخته مسعود ده‌نمکی در رده نهم ۵ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۲۴۰ تماشاگر داشته است.

در جایگاه دهم این فهرست، «تاراج» ساخته ایرج قادری قرار دارد که ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۵۱ به دیدن آن رفته بودند.

نکته مهم این است که جز «فسیل» و «هتل» هر ۸ فیلم دیگر این فهرست، جز اکران اول‌شان، در سال‌های مختلف اکران شده‌اند و معمولا تماشاگران سال‌های بعد این فیلم‌ها در آمار محاسبه نمی‌شود. در ضمن، فیلم‌ها در اکران اول‌شان فقط ۴ هفته روی پرده بودند و بعدا در ماه‌های بعد می توانستند بیشتر روی پرده بمانند.

شاید این ادعای روابط عمومی «هتل» رنگی از واقعیت داشته باشد که این فیلم در کمترین زمان به این تعداد تماشاگر رسیده است و شاید حتی «فسیل» را بگیرد. به شرط اینکه در نظر داشته باشیم احتمال دارد «عقاب‌ها» یا «کانی مانگا» در مدت‌زمانی کمتر تماشاگرشان از «هتل» بیشتر بوده است.

کد خبر 833300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha