یران با ۳کشور بحرین، عربستان و کویت برای احیای «راپمی» (کنوانسیون بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان) توافق کرد و قرار است گشت‌های دریایی، سنجش آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان را اندازه‌گیری و برای کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند.

آلودگي نفتي خليج فارس

همشهری آنلاین - مجیدجباری: آلودگی‌های محیط‌زیستی پهنه‌های آبی جنوب کشور به‌ویژه خلیج‌فارس و دریای عمان، افزایش یافته و از حد استانداردهای جهانی بالاتر رفته است. به همین‌خاطر، ایران و کشورهای حاشیه این پهنه آبی استراتژیک که بخش عمده‌ای از نفت جهان را تامین می‌کند، قرار است همکاری‌های تازه‌ای برای کاهش آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای عمان به اجرا درآورند. ایران با ۳ کشور بحرین، عربستان و کویت برای احیای راپمی (کنوانسیون بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان) توافق کرد و قرار است گشت‌های دریایی، سنجش آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان را اندازه‌گیری و برای کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند. مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهمان همشهری بود و درباره آخرین وضعیت و شرایط محیط‌زیستی پهنه‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور صحبت کرد. او در این گفت‌وگو با تشریح اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های آینده ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان برای کاهش آلودگی خلیج‌فارس خبر مهمی هم درباره همکاری کشتی‌های نظامی، تجاری و مسافربری برای رصد آلودگی‌های خلیج‌فارس دارد.

از آخرین شرایط و وضعیت محیط‌زیســتی خلیج‌فـارس و دریای‌عمان بگویید.

آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای‌عمان از استانداردهای معمول بیشتر شده ‌و همه کشورهای حاشیه این حوزه‌های آبی هم در این زمینه نقش دارند. بیشترین آلودگی خلیج‌فارس ناشی از آلودگی‌های نفتی است و بیشترین صادرات نفت هم از این حوزه انجام می‌شود. برای برطرف‌کردن این آلودگی قرار است، همکاری مشترکی بین کشورهای منطقه انجام شود.

همکاری ایران با عربستان، بحرین و کویت برای نجات خلیج فارس | کشتی های نظامی و تجاری خلیج فارس و خزر را پایش می‌کنند؟
مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست

فعالیت‌های تحقیقاتی و پایش ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان(راپمی) مدت‌ها متوقف شده بود؛ چه اقدامی برای احیای این کنوانسیون صورت گرفت؟

از سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرار شد فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی و عملی ایران با همکاری ۳کشور بحرین، عربستان و کویت در قالب کنوانسیون راپمی از سرگرفته شود. آخرین گزارش‌های «راپمی» نشان داد آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان بالاتر از حد استاندارد است. در جلسه‌ای که اخیرا برگزار کردیم، قرار شد درباره ترمیم راپمی برای خدمت‌رسانی واقعی و علمی به حوزه‌های آبی منطقه بحث و اقدامات اثرگذار را در منطقه افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید:

خلیج فارس، رتبه نخست آلودگی نفتی در دنیا را دارد

نشت ده‌ها هزار بشکه نفت به آب‌های خلیج فارس

به‌غیر از همکاری‌های منطقه‌ای، ایران چه برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان در دستورکار دارد؟

باید شبکه منظم و ایستگاه‌های ثابت پایش و اندازه‌گیری را در جنوب راه‌اندازی کنیم که این پایگاه‌ها بتوانند آلودگی‌های خلیج‌فارس و دریای عمان را به‌صورت همزمان اندازه‌گیری کنند. پایش‌ها می‌توانند فیزیکی، شیمیایی، فیزیولوژیکی و محیط‌زیستی، زمین‌شناسی و... باشند. این اقدامات به‌زودی در قالب سکوهای تحقیقاتی منسجم با همکاری سایر ارگان‌های دریایی کشور به اجرا درمی‌آید. سازمان هواشناسی، سازمان بنادر، محیط‌زیست و وزارت نیرو باید در این زمینه با هم هماهنگ‌تر عمل کنند. داده‌های به‌دست آمده از سوی هر یک از این سازمان‌ها باید به اشتراک گذاشته و به‌صورت همزمان آنالیز شود تا در نهایت با مدل‌های ریاضی به برنامه‌هایی برای ردیابی لکه‌های نفتی و دیگر آلاینده‌های دریایی در این پهنه‌های آبی دست یابیم.یکی از اقدامات مهمی که قرار است انجام شود، جلب همکاری کشتی‌های تجاری، نظامی و مسافربری برای پایش و اندازه‌گیری آلودگی‌های دریـــــــایی خلیـــــج‌فـــــارس و دریای‌عمان است. بر این اساس، کشتی‌ها و شناورهایی که در خلیج‌فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر تردد دارند، ضمن انجام ماموریت‌هایشان، به دستــــگاه‌های سنـــجش آلودگی دریایی مجهز می‌شوند تا نقاط مختلف حوزه‌های آبی را پایش کنند.

تـوان ملی ایران در زمینه تحقیقات علمی و اندازه‌گیری آلودگی‌های دریایی چقدر است؟

پژوهشــگاه‌های ملی اقیــانوس‌شنــاسی و آلودگی‌های جوی، یک کشتی تحقیقاتی دارند که در داخل طراحی و ساخته شده است. این کشتی تنها کشتی تحقیقاتی است که آزمایشگاه‌های زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی و... دارد. این کشتی کاملا ایرانی، پایش و اندازه‌گیری را انجام می‌دهد. پایش در لحظه برای به‌دست آوردن نتایج و داده‌هایی که برای کاهش آلودگی، مبنای عمل قرار بگیرد، بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 833117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حسین ز IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    2 0
    خیلی خوب است...
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    3 0
    به حرفی هم که میزنن عمل کنن، تا حالا که فقط حرف زدن
  • داریوش فر IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    2 0
    امیدوارم ک اینگونه اقدامات محیط زیستی بصورت منطقه ای در موارد دیگر مثل حفظ اب و خاک و جنگلها هم استفاده شود
    • ناشناس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 0
      من فعال محیط زیستم چرا به ما امکانات نمیدن که کارو درست انجام بدیم چون باعشق به هرکاری درست میشه همه مشکلات
  • ع ا ز CA ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    تا زمانی که کشورهای حاشیه خلیج فارس آبراه های خودشان را در اختیار امریکا و دیگر کشورهای فرا منطقه ای قرار میدهن ما باید هر روز شاهد یک تنش در منطقه باشیم که این خودش تاثیر بسیار زیاد در سطح زندگی روز مره مردم ایران دارد .
  • امین NL ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    3 1
    اینها که گفتی روی اسم خلیج فارس با ما اختلاف دارنند بعد چطور باهاشون میخوان درباره خلیج فارس همکاری مشترک کنند
  • محمد IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    چند روز پیش خوندم که متاسفانه عربستان ،امارت وعراق ازمیدانهای نفتی گازی مشترک بطور یکطرفه دارن استفاده میکنن ودولت ماهم داره تماشا میکنه ،آقایون کی میخوان جلوی تاراج داراییهای ملت رو بگیرن از یک طرف حقابه مارو نمیدن از طرفی نفت وگاز مارا میبرن یا به بهانه تخیف در فروش ویا میدان مشترک ،یا پول مارو نمیدن ،چرا باید دولت ما اینقدر ضعیف باشه چرا؟