عبور قیمت بیت‌کوین از مرز ۵۰ هزار دلار حتی برای چند ساعت، می‌تواند بار دیگر نگاه سرمایه‌گذاران به این ظرفیت فناورانه مالی را به سمت خود جلب کند.

بیت کوین

به گزارش همشهری آنلاین، اگرچه در زمان نگارش این گزارش بیت‌کوین به بالای ۵۲ هزار دلار رسیده، اما عوامل مختلفی می‌تواند دوباره آن را به زیر ۵۰ هزار دلار برساند و یا با بالاتر رفتن، سرمایه‌گذاران را خوشحال کند. با گسترش روزافزون استفاده از بیت‌کوین و در کل ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی درحال بررسی عمیق‌تر پتانسیل این دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک کلاس دارایی جدید هستند. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین از ۱۵ هزار دلار در ۲سال گذشته به ۵۰هزار دلار، سؤالاتی درباره آینده این ارز و تأثیرات آن بر بازار سرمایه و البته محیط‌زیست مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

تأثیر تأیید صندوق تبادل معاملاتی

تأیید صندوق تبادل معاملاتی (ETF) بیت‌کوین به‌عنوان یکی از موضوعات تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است. با تأیید چنین ETF‌هایی، رویکرد سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و فردی ساده‌تر و دسترس‌پذیرتر می‌شود. بنابراین این وضعیت می‌تواند تأثیر چشمگیری بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد.

نگاه دنیا به رکوردشکنی بیت‌کوین | چشم انداز روشنی که از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین رقم می‌خورد

همچنین تأیید ETF از یک‌سو می‌تواند بازار را بیشتر باز کند و عرضه را افزایش دهد که ممکن است منجر به افزایش قیمت شود و از سوی دیگر، می‌تواند با ایجاد رقابت برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فشار فروش، به افزایش و رفت‌وآمد قیمت‌ها انجامد. مایکل سالر، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که «با افزایش قیمت بیت‌کوین از ۱۵هزار دلار به ۵۰هزار دلار طی ۲سال گذشته، نشان‌دهنده جذابیت این ارز به‌عنوان یک کلاس دارایی است». به‌گفته سالر «اگر تأیید ETF صورت گیرد، احتمال افزایش قیمت بیت‌کوین بیشتر می‌شود.»

هشدار به تازه‌کارها

با افزایش قیمت بیت‌کوین، عجیب نیست که عده‌ای که تاکنون در این بازار حضور نداشته‌اند، به سمت آن متمایل شوند. کلاهبرداران هم این موضوع را می‌دانند و در فضای مجازی و حتی کوچه و خیابان به‌دنبال قربانیان می‌گردند. در ایران انجمن‌های مردم نهاد تخصصی مانند انجمن بلاکچین ایران، همیشه تلاش می‌کنند که تازه‌واردها را آگاه کند. بنابراین اگر به‌تازگی می‌خواهید در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید، با کارشناسان معتمد مشورت کنید.

نگاه دنیا به رکوردشکنی بیت‌کوین | چشم انداز روشنی که از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین رقم می‌خورد

جان آلن، متخصص امنیت اطلاعات و بلاکچین هم می‌گوید: «اگر چه بیت‌کوین از نظر فناوری امنیت بالایی دارد، اما باید به مسائل امنیتی هم توجه داشت. حملات سایبری و سرقت ارزهای دیجیتال همچنان یک چالش هستند. سرمایه‌گذاران باید از راهکارهای امنیتی قوی استفاده کنند تا دارایی‌های خود را محافظت کنند.»

چالشی به نام‌ نوسان

اگرچه سرمایه‌گذاری در رمزارزها و به‌ویژه بیت‌کوین می‌تواند سودآور باشد، اما باید درنظر گرفت که این حوزه با چالش‌هایی ازجمله نوسان شدید همراه است. حتی بازار رمزارزها به‌شدت می‌تواند تحت‌تأثیر اخبار و نظر یک فرد مشهور قرار بگیرد. آلیسیا وینسنت، بازیگر بورس و سرمایه‌گذار بیت‌کوین در این مورد می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ممکن است فرصتی عالی باشد، اما این بازار پر از نوسانات است و نیاز به استراتژی مدیریت ریسک دقیق دارد. برخی از مزایای این سرمایه‌گذاری شامل تنوع، دسترسی آسان و امکان افزایش ارزش در یک دوره زمانی است.»

بیشتر بخوانید:

تأثیر فعالان محیط‌زیستی

با افزایش استفاده از بیت‌کوین، یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته، تأثیرات زیست‌محیطی استخراج رمزارزهاست. استخراج بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیازمند مصرف بالای انرژی است که اغلب از طریق استفاده از تجهیزات کامپیوتری قدرتمند صورت می‌گیرد.

نگاه دنیا به رکوردشکنی بیت‌کوین | چشم انداز روشنی که از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین رقم می‌خورد

این فرایندها می‌تواند به گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی کمک کند. به همین‌خاطر هشدارهای گاه به گاه فعالان محیط‌زیست می‌تواند بر بازار کریپتو اثرگذار باشد. با وجود تنوع نظرات درباره رمزارز، اما بر این نکته اجماع وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید با دقت و بررسی عمیق، ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را درنظر بگیرند و این بازار را به‌طور دقیق رصد کنند.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

کد خبر 832807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha