مراسم آیین رونمایی از ۷۵ کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما، سردار علیمحمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد

کتاب گویا

همشهری آنلاین_ آزاده سلطانی: مراسم آیین رونمایی از ۷۵ کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما، سردار مزینانی مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع مقدس، سردار علیمحمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مهدی شاملو مدیر رادیو ایران صدا امروز در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

۹۵ اثر از آثار مرکز به کتاب صوتی تبدیل شده است

سردار دکتر علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن تبریک ولادت پربرکت امام حسین (ع) و روز پاسدار و سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز و ولادت امام سجاد (ع) گفت: یاد و خاطره همه پاسداران شهید، شهیدان قاسم سلیمانی، احمد کاظمی، مهدی باکری، محمد بروجردی، حسن باقری، مجید بقایی، اسماعیل دقایقی، عبدالله میثمی، مصطفی ردانی پور، حسین خرازی، ابراهیم همت، حسین همدانی، نورعلی شوشتری، عباس کریمی، سید محمد حجازی و سایر قهرمان‌های بزرگ پاسدار را گرامی می‌داریم.

آمار میلیونی از کتاب های صوتی دفاع مقدس

وی با بیان این‌که مطالعه کتاب‌ متنی و نوشتاری ارزش بی بدلیل، فوق‌العاده‌ و غیر جایگزین دارد، درعین‌حال گفت: گاهی در مطالعه کتاب یکسری محدودیت‌ها وجود دارد که کتاب صوتی این محدودیت‌ها را ندارد. درواقع صوتی بودن کتاب بسیاری از محدودیت‌های مطالعه کتاب را برمی‌دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران به وجه تمایز کتاب‌های گویا نسبت به کتاب‌های چاپی پرداخت و اظهار کرد: کتاب وقتی از خواندن به گوش کردن تبدیل می‌شود، افراد اهل مطالعه محدودیت استفاده از کتاب را در زمان و مکان ندارند.

وی تأکید کرد: صوتی کردن کتاب‌هایی که روایت جهاد و شهادت است برای هنرمندان آن، ارزش مضاعف دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از سختی صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی گفت و اظهار کرد: صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی به اثر شنیدنی سخت‌تر از کتاب خاطره و داستان است. این کار را عزیزان ما در کتاب گویای ایران صدا انجام داده‌اند و برای تولید هر اثر صوتی یک سناریو و کارگردانی خوب داشته‌اند.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با شبکه رادیویی ایران صدا اظهار کرد: از آغاز همکاری بسیار خوب در یک دوره چهارساله، تعداد ۹۵ اثر تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲، از طریق وبگاه و نیز نرم‌افزار کاربردی ایران صدا پخش و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: در دو سال اخیر چهل کتاب قبل از صوتی شدن بازنویسی شده است. این آثار در چهار گروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، شرح عملیات‌ها، بیان خاطره‌ها و معرفی فرماندهان شهید دسته‌بندی می‌شوند. ازجمله آثار پرمخاطب و موردتوجه در میان این چهار گروه کتاب صوتی، آثار مرتبط با فرماندهان نامداری چون شهید سلیمانی، شهید حسن باقری و... از اقبال بیشتری برخوردار بوده است. ایران صدا در تولید اغلب آثار از برترین گویندگان رادیو و نام‌آورترین هنرمندان کشور استفاده کرده است.

سردار نائینی اظهار کرد: با اشاره به تعداد آثار گویا شده در ایران صدا گفت: تاکنون ۹۵ اثر از آثار مرکز به کتاب صوتی تبدیل شده است با عنایت به اینکه برخی آثار چند جلدی می‌باشد، ۷۵ عنوان کتاب صوتی در پایگاه ایران صدا، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارد.

تولید کتاب گویا؛ عاملی برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس توسط دشمنان

در ادامه علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما مهم‌ترین کارکرد بیان جلوه‌های ایثار به زبان هنر را جلوگیری از لشکر تحریف دانست و تصریح کرد: این روزها برخی اشخاص آگاه یا ناآگاهانه هم‌راستا با دشمنان و با خرج سرمایه‌های مادی، در خط شیطان عمل می‌کنند و دائم به شبهات می‌فزایند و جنگ را از سلیقه و منظر خودشان روایت می‌کنند که تبعا خوراک نظام استکبار را فراهم می‌کنند تا بر تصمیمات گرفته‌شده در آن مقطع بتازند که اشتباه عمل کرده‌ایم.

معاون صدای رسانه ملی افزود: کتاب‌های گویا و ازاین‌دست کارها، در بحث جهاد تبیین که وظیفه اصلی آن، همت برای جلوگیری از تحریف است، اقدام مؤثری است.

وی با اشاره به همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پایگاه کتاب گویای ایران صدا گفت: در طی دو سال اخیر حدود ۴۰ کتاب از آثار این مرکز به‌منظور گویا کردن بازنویسی شده است و ۷۵ جلد کتاب نیز نهایی شده است.

بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صدا شنیده شده است

در ادامه مهدی شاملو مدیر رادیو ایران صدا با اظهار به این‌که بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایگاه کتاب گویای ایران صدا شنیده شده است، تأکید کرد: این آمار بر اساس این است که شنونده باید حداقل بخش‌هایی از کتاب را بشنود و تنها مشاهده اولیه کافی نیست.

وی با تأکید بر تداوم و تقویت همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ما اکنون در جنگ روایت‌ها به سر می‌بریم و نیاز است تا اطلاعاتی که به نسل جدید و آینده داده می‌شود بر اساس سند و حقایق ثبت و ضبط شده باشد تا جلوی تحریف را بگیریم. مجموعه‌های زیادی با موضوع دفاع مقدس کار کرده‌اند و الحق و الانصاف آثاری که در این مرکز تولید شده است پشتوانه علمی و سندی دارد و با بازنویسی‌هایی که به صورت قصه و داستان یا فضاها و فرم‌های نمایشی برای تولید آثار گویا می‌شود جذابیت‌های هنری را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

لازمه مانایی و ماندگاری هر کار خیر و خوبی، انجام کار هنری است

در ادامه سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران لازمه مانایی و ماندگاری هر کار خیر و خوبی را انجام کار هنری دانست و گفت: هنر روایت حضرت زینب (س) است که عاشورا زنده مانده است. از بعثت رسول خدا (ص) تا بعثت امام (ره) نمی‌شود بعثت را از عاشورا جدا کرد و لذا واقعاً باید به هنرمندان درود فرستاد و تحسین کرد. کار هنرمندان بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

وی افزود: ۹۶ جلد از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تبدیل به کتاب گویا شده است، این هنر گویا سازی کتاب‌های پژوهشی و اسنادی ستودنی است. ممکن است آنقدر فرصت مطالعه اصل کتاب وجود نداشته باشد اما با هنر گویا سازی خیلی اتفاقات بزرگی می‌افتد.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران اظهار کرد: امیدوارم قدرشناس هنرمندان باشیم، هنرمندانی که اجر و ثواب کارشان با پاداش مادی نیست، پاداش معنوی است که با هیچ معیاری قابل قیاس نیست.

وی به تأثیر نقش هنر در صادر کردن مکتب دفاع مقدس به دنیا گفت و بیان کرد: این هنر باعث تسریع صدور ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس شده است. مردم در فلسطین و غزه، بیش از چهار ماه مقاومت کرده‌اند. چه کسی تصورش را داشته است که اهل سنت می‌تواند این‌گونه از دین خدا دفاع کند. واقعاً ما آن‌ها را تحسین می‌کنیم. این الگویی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه آن را نشر داد.

بنا بر این گرازش، در بخشی از این مراسم از کتاب گویای «صبح روز بیست و چهارم» رونمایی شد.

در پایان مراسم نیز از خانواده شهید حسین کاشفی آشتیانی و هنرمندان و گویندگان ایران صدا که در تولید کتاب‌های گویای دفاع مقدس تلاش داشتند، تجلیل شد.

کد خبر 832482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha