وزیر نیرو گفت: با توجه به محدودیت‌های تامین آب از طریق هیرمند، تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از محل این رودخانه جداسازی می‌شود.

آب شیرین کن

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه تامین آب برای اقصی نقاط استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است، گفت: استان پهناور سیستان و بلوچستان برای توسعه نیاز به تامین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت دارد؛ در همین راستا طرح‌های قابل توجهی در این استان یا اجرا شده یا در مراحل پایانی به سر می‌برد.

وزیر نیرو به افتتاح سد کهیر اشاره کرد و افزود: سد کهیر، آب منطقه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان را تامین می‌کند و در حال حاضر کل روستاهای این منطقه از سد کهیر آبرسانی می‌شوند. همچنین از طریق سد ماشکید علیا، آبرسانی به مناطق زابلی، هیدوچ و غیره انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سفر استانی رئیس جمهور سد شهری به مرحله آبگیری و افتتاح می‌رسد، یادآور شد: سد ماشکید سفلی نیز هم‌اکنون با روند خوبی در حال اجراست.

محرابیان در ادامه تامین آب منطقه زاهدان و سیستان شامل پنج شهرستان و تعداد قابل توجهی روستا را از جمله مهمترین چالش‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های تامین آب از طریق هیرمند از سمت افغانستان، مقرر شد تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از محل هیرمند جداسازی شود.

وی افزود: بارها تاکید شده است تامین آب از طریق هیرمند از سمت کشور افغانستان حق ملت ایران است و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی این آب باید حتما تامین شود و پیگیر آن هستیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: اکنون سه طرح عظیم را در منطقه سیستان و بلوچستان در حال اجرا داریم که شامل تامین آب در منطقه سیستان و زاهدان، خط انتقال آبخوان شرقی به سمت زاهدان و نیز تامین آب از دریا به سمت زاهدان و منطقه سیستان و در ادامه برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌شود.

محرابیان با بیان اینکه در حال حاضر طرح انتقال آب دریا با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست، گفت: این طرح طی یک سال گذشته بیش از ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی به بازدید خود از طرح انتقال آبخوان شرقی اشاره و تصریح کرد: طی بازدید صورت گرفته خوشبختانه بخش قابل توجهی از این طرح اجرا شده و به زودی آب به زاهدان می‌رسد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طرح تامین آب برای منطقه سیستان از مهم‌ترین این طرح‌هاست. این طرح با حفر ۱۲۰ حلقه چاه در نقاط مختلف سیستان در حال اجراست. به عبارتی بزرگترین آب شیرین‌کن خشکی جهان در حال اجراست و با سرعت بسیار مطلوبی طی ۴ تا ۵ ماه از آغاز عملیات اجرایی آن در حال پیشروی است.

کد خبر 832308
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • علی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 2
    بزرگترین در مصر به مساحت ۶۵۰ هزار متر مربع و روزانه ۶ میلیون متر مکعب تصفیه میکند.
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 0
    احسنت بهترین کار سیستان و بلوچستان را در یابید
  • فقط خدا IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 2
    دیگه آبی هم مونده که از این رود زاهدان بخواد استفاده کنه وقتی رود خشک شده معلومه باید قطع می کردین بجای فکر چاره چندین سال پیش آمدید زابل رو هم بیچاره کردین
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 0
    👌
  • داوود FI ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    مگرطالبان جلوی رودهیرمند رانبسته بودنند
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 1
    اگر این پروژه آبرسانی برای ایران که دشت لوت ونمک را از آب دریا پر نکنند واگر طرح خزر به عمان اجرا نشود زمانی خواهد رسید که خیلی پشیمان میشویم ایران باید تمام توانش را در یکی دو دوره ریاست جمهوری فقط به پروژه عمان وخزر بگذارد چون غرب روبه کاهش باران وذخیره های زیر زمینی میرود وله زودی ناچارند از دریا برای منطقه زاگرس هم آب بیاورند تمام رود های فصلی ما در فصل بارش بهار زمستان خشکند چطور با آوردن آب به فلاتهای مرکزی ایران مخالفت میکنند این حرفهای من از تجربه ودیدن این دوره های خشک پر باشه که میگم
  • ... IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    ماشاالله زنده باد ایران و ایرانی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • مرتضی میری از هیرمند IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    داداش اشتباه زدی اب زاهدان از چاه نیمه های زهک و اب شهرستان هیرمند هم همینطور از چاه نیمه ها تامیین میشده که الان در حال خشک شدن هست و ما واس ریخت و پاش اب نداریم و همچنبن رودخانه هیرمندم که چند دهه ست خشک شده طالبای پرچرکم که اب مون نمیدن دیه خدا بسازه با تابستونای گرم شصت و پنج درجه مون و توفانای گردوخاک
  • حسین IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    خدا قوت ،انشاالله روز به روز ایران پیشرفت کند....
  • عبدالله IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    مشکل آب کشورهای جنوب خلیج فارس چکونه حل شده است؟! پیست اسکی و جنگل مصنوعی و ووووو؟! با نظام های دیکتاتوری و استبدادی؟! فقط اینکه خیرخواه ملتشان هستند و با تمام اعتقادی که به خدا دارند بجای دعای باران برکات خدادادی دیگر را صرف رفاه مردمشان می‌کنند
  • سیستانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    نوش دارو بعد از مرگ سهراب اصلا آبی برای مردم سیستان مونده که بخوان به زاهدان بدن همین الانش بسیاری از روستاهای سیستان آب ندارن
  • بلوچ IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    بهترین همان هست که آب از دریا بیاد که ما روز تا غروب جوش مردم زاهدان و زابل نه خوریم و به افغانستان متکی نباشیم که هرروز سر آب داوع کنیم