سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

حمید دهقان: با توجه به تلاش‌های انجام شده در یک سال گذشته و برنامه‌های تنظیم شده، بدون شک و تردید تا پایان سال 86 تحول عظیمی در صنعت گردشگری کشور بوجود خواهد آمد.

علیرضا سجادپور معاون امور فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب گفت: برآوردهای کارشناسان نشان می‌دهد که صنعت جهانگردی در قاره آسیا در دو، سه سال اخیر اوج گرفته و پیش‌بینی می‌شود آسیا در ده سال آینده رتبه اول جهانگردی را در جهان به خود اختصاص دهد.
وی افزود: ایران در میان کشورهای آسیایی با جاذبه‌های فراوان خود جایگاه ویژه‌ای دارد. گذشته از جهانگردان اروپایی، آمریکایی و کانادایی کشور ما مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران کشورهای عربی منطقه و انبوه گردشگران ژاپنی و چینی به شمار می‌آید. کشور ژاپن برای 18 میلیون گردشگر برای سفر به خارج در سال 2007 تدارک می‌بیند و چینی‌ها در سال آینده 31 میلیون گردشگر را به کشورهای جهان روانه می‌کنند، اکثریت گردشگران کشورهای عربی نیز به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی نگاه‌شان به ایران گسترده‌تر شده و از سفر به کشور ما استقبال می‌کنند و همین دلایل ثابت می‌کند که گردشگران خارجی در راهند و رونق گردشگری در کشور ما یک امر کاملا تحقق‌پذیر است و در چنین شرایطی دولت و بخش خصوصی ما باید بدون تلف کردن فرصت به سامان‌دهی زیرساخت‌ها، احداث هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های میان‌راهی، تجهیز وسایل حمل و نقل و سیستم بانکی اقدام کنند. سرمایه‌گذاران باید اطمینان داشته باشند با حمایت‌های وسیع دولت اکنون بهترین و پررونق‌ترین فضا برای سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری است. در حال حاضر حدود 100 منطقه نمونه گردشگری در سراسر کشور برای احداث مجتمع‌های تفریحی و گردشگری انتخاب شده است.
سجادپور گفت: در یک سال گذشته اولویت کار معاونت فرهنگی و ارتباطات سازمان بر فرهنگ‌سازی متمرکز بوده است. خوشبختانه تلاش انجام شده موثر بوده و توجه قشرهای مختلف اجتماعی از نخبگان و عموم مردم به فرهنگ‌سازی جلب شده است. اکنون میراث فرهنگی و گردشگری برای مردم ما یک موضوع آشنا شده و روزبه‌روز نسبت به آن کنجکاوی بیشتر نشان می‌دهند. البته آموزش افراد جامعه و آشنا ساختن مردم یک وظیفه اساسی محسوب می‌شود و تلاش پیگیر برای فرهنگ‌سازی و آموزش هر چه بیشتر در میان مدیران و سیاستگذارانی که در امر گردشگری تصمیم می‌گیرند، نیروهای متخصص و کارشناسان، آژانس‌های مسافرتی، نیروی انتظامی، راهنمایان و در نهایت عموم مردم، دانشجو، دانش‌آموز، کارمند، اصناف و حتی رانندگان وسایل نقلیه ضرورت کامل دارد.
وی افزود: اگر در بیش از 30 سال گذشته در کشور ما به موضوع گردشگری توجه نشده، جامعه امروزی ما باید تلاش کند علاوه بر جبران سال‌های گذشته، خود را به کاروان طلایی گردشگری جهانی نزدیک کند و باید برای همه دست‌اندرکاران و مردم ما روشن شود که موضوع گردشگری فقط به اقتصاد تمام نمی‌شود. بلکه جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این صنعت از اهمیت شایانی برخوردار است و رونق گردشگری در هر کشوری آینده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نسل‌های آینده آن کشور را هم تضمین می‌کند.
معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: این سازمان به منظور شناساندن جاذبه‌های ارزشمند کشور به جهانیان اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده که حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و گفتگو با مقامات فرهنگی و توریسم کشورهای مختلف و ایجاد شرکتهای بین‌المللی گردشگری با کشورها از جمله هند، ژاپن، اندونزی، ترکیه و سوریه و پخش تولیدات تبلیغاتی در رسانه‌های جهانی و نمایش آثار تمدن و فرهنگ ایران در موزه‌های بین‌المللی از جمله این اقدامات به شمار می‌آید. وی خاطر نشان ساخت هدف نهایی سازمان میراث فرهنگی واگذاری امور به بخش خصوصی است و در این راستا به جز مسئولیت‌های غیرقابل واگذاری، همه امور به عهده بخش خصوصی گذاشته می‌شود و در چنین شرایطی نیاز سازمان به ادارات عریض و طویل پیچیده که در کوتاه‌مدت منطقی است از میان برداشته خواهد شد و این هدف در چشم‌انداز 10 تا 15 سال آینده تحقق می‌پذیرد.
کد خبر 8323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز