گروه سیاسی - محمدعلی بدری: محمود احمدی‌نژاد از نامزدهای ریاست‌جمهوری دهم که در آخرین مناظره تلویزیونی در برابر محسن رضایی نشست، 45 دقیقه دیگر فرصت دارد

تا بدون رقیب و در غیاب 3 نامزد در برابر دیدگان مردم ایران ظاهر شود.

این موضوع را جواد شمقدری، کارگردان مستند تبلیغاتی احمدی‌نژاد اعلام کرد و پیش از ساعت 14:30 دیروز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

در حالی که ظهر سه‌شنبه دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما اعلام کرد: جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تصمیم‌گیری و تعیین زمان پاسخگویی مجدد نامزدهایی که احساس می‌کنند در مناظره‌ها غیابا علیه آنها صحبت شده است، ساعت 15 امروز تشکیل می‌شود.

شمقدری، مشاور هنری محمود احمدی‌نژاد، البته پیش از تشکیل این جلسه گفت: مدت این گفت‌وگو که 45 دقیقه است، از مجموع صحبت‌های 3کاندیدای رقیب در غیاب وی محاسبه شده‌است؛ البته ابتدا قرار بود مدت زمان این دفاع حدود 60 دقیقه باشد.

آخرین دفاع، آخرین حمله

براساس قاعده مورد توافق هر 4نامزد، اگر در مناظره‌ای درباره شخص یا عملکرد نامزد غایب سخنی گفته شود، آن نامزد غایب حق خواهد داشت برابر زمان نقد، در صداوسیما از خود دفاع کند.

بیشترین انتقادها درغیاب احمدی‌نژاد به عملکرد 4ساله او وارد شد و همین طور توسط احمدی‌نژاد علیه اداره کشور در دوره‌های گذشته و دوره 8ساله دفاع مقدس؛ البته در غیاب موسوی نخست‌وزیر وقت و نامزد ریاست‌جمهوری کنونی.

پیشنهاد اطرافیان احمدی‌نژاد اختصاص یک وقت تلویزیونی در روز چهارشنبه قبل از انتخابات است و این در حالی است که طبق قرعه کشی، آخرین برنامه‌های نامزدها سه‌شنبه شب –دیشب- با برنامه تلویزیونی میرحسین موسوی به پایان می‌رسید.

توهین به شعور سیاسی مردم

در همین رابطه گروه سیاسی همشهری با یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران گفت‌وگویی کوتاه کرد.

عماد افروغ با ابراز تعجب از خبر شمقدری گفت: در اختصاص این زمان ویژه، مرجع تشخیص‌دهنده کیست؟ حتما می‌بایستی نماینده‌های نامزدها هم در جلسه حضور می‌داشتند و یک رای و تصمیم جمعی گرفته می‌شد.

این جامعه‌شناس با نا عادلانه خواندن این زمان ویژه، تاکید کرد: این توهین به شعور سیاسی مردم و توهین به برداشت عمومی مردم است.

افروغ در بیان تبعات اینکه خارج از برنامه قرعه‌کشی شده، زمان ویژه‌ای و به‌عنوان آخرین اظهار نظر در اختیار احمدی‌نژاد قرار داده شده، تاکید کرد: به‌عنوان یک جامعه‌شناس عرض می‌کنم، اگر این یک واکنش عمومی ایجاد کرد، مسئولیتش متوجه صدا و سیماست.

با چشم خود می‌بینیم

افروغ در بیان مصادیق نابرابری امکانات صدا و سیما برای نامزدهای ریاست‌جمهوری دوره نهم مثال زد: آن تذکرهایی که آقای پورحسین به آقای میرحسین می‌داد، باید به آقای احمدی‌نژاد می‌داد که چرا او دوران مدیریت دفاع مقدس را زیر سؤال می‌برد.

این نهایت تبعیض و نهایت بی‌انصافی است. آقای میر حسین وقت خود را صرف کرد برای دفاع از مدیریت دفاع مقدس و رفع شبهه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد به مدیریت کشور در 8ساله جنگ وارد کرد و حالا نه تنها زمان جایگزین به آقای میرحسین داده نشده بلکه یک وقت اضافه‌هم می‌دهند به نامزدی که طرح شبهه کرده است. واقعا خیلی قشنگ است. عدالت را داریم با چشم خود می‌بینیم.

آخرین نفر، آخرین سؤال

البته عصر دیروز شنیده شد که مسئولان ستاد میرحسین موسوی، در حال مذاکره با مسئولان صدا و سیما هستند تا همان طور که به محمود احمدی‌نژاد، زمان مجزایی را برای پاسخ به انتقادات داده‌اند تا چهارشنبه و در آخرین ساعت تبلیغات رسمی، در تلویزیون حضور یابد، میرحسین نیز بتواند جواب انتقاداتی را که در غیاب وی مطرح شده است بدهد.

اما سؤال این است که اگر محمود احمدی‌نژاد در آخرین دقایق فرصت تبلیغات و در آخرین برنامه نامزدها در تلویزیون درباره شخص و عملکرد نامزد یا نامزدهای غایب یا افراد خارج از انتخابات سخن گفت یا اتهامی وارد کرد، آیا صداوسیما فرصتی خواهد داد که آنها نیز از خود دفاع کنند؟

کد خبر 83217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز