رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دولت سیزدهم اراده منسجم و پیوسته‌ای را دنبال کرده که از طریق اقدامات موثر اجرایی، برنامه‌ها را برای پیشبرد اهدافی که بر پایه وعده‌ها شکل گرفته به انجام رساند و این دستاوردها را به مردم منعکس کند.

محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، محمد اسلامی با حضور در نمایشگاه رویداد ملی «روایت پیشرفت» در مشهد اظهار کرد: عید سعید مبعث و فرارسیدن چهل و پنجمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را خدمت همه هموطنان تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: نمایشگاه‌های «روایت پیشرفت» با همت مرکز ارتباطات دولت و روحانیت، شکل گرفته و اکنون شاهد برگزاری پنجمین نمایشگاه در شهر مشهد مقدس هستیم که دستگاه‌های اجرایی برای ارایه دستاوردهای ۲ ساله دولت در آن شرکت کرده‌اند و نخبگان، جوانان، نوجوانان و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه درباره آخرین وضعیت دستاوردها، اطلاعات و آگاهی کسب کنند.

وی عنوان کرد: دولت سیزدهم اراده منسجم و پیوسته‌ای را دنبال کرده که از طریق اقدامات موثر اجرایی، برنامه‌ها را برای پیشبرد اهدافی که بر پایه وعده‌ها شکل گرفته به انجام رساند و این دستاوردها را به مردم منعکس کند.

وی تصریح کرد: در این ایام جایگاه کشور به ویژه در حوزه فناوری‌های راهبردی نظیر هسته‌ای و علوم فضایی از تبلور ویژه‌ای برخوردار شده است.

اسلامی درباره پیشرفت‌ها و دستاوردهای ۲ ساله صنعت هسته‌ای توضیح داد: مردم عزیز کشور مستحضر هستند که فناوری‌های نوین جلوه‌های قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هر ملتی محسوب می‌شوند؛ پیشرفت و رسیدن به قله‌های تاثیرگذار، آن‌گونه نیست که ناگهانی اتفاق بیافتد بلکه یک روند تدریجی است که در گرو هدایت و نیز رهبری حکیمانه و ژرف‌نگرانه مقام معظم رهبری رخ می‌دهد و تحت هدایت‌های ایشان برنامه‌های راهبردی برای اینکه تراز کشور را در تراز قدرتی و اقتدارآفرینی ارتقا دهند باید به شکل پیوسته دنبال شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به اراده موجود و نیز ‌حمایت و پشتیبانی‌های صورت گرفته شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌ها در قالب قرارگیری حوزه‌های نوین در قله‌های علم هستیم به‌طوری‌که این حوزه‌ها اکنون مرز دانش را درنوردیده‌اند.

اسلامی اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران و با تدوین سند جامع راهبردی که در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ و توسط رییس جمهور محترم از آن رونمایی شد؛ ریل‌گذاری برای تحول و دگرگونی اساسی صنعت هسته‌ای مطابق این سند، در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. ما در نخستین سال اجرای این سند به ۱۵۹ دستاورد دانشی، فنارانه و صنعتی دست یافتیم.

وی توضیح داد: تفاوت صنعت هسته‌ای با سایر صنایع این است که هرگونه اقدامی که قرار است در آن صورت گیرد باید با هماهنگی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد؛ که متاسفانه به دلیل استانداردهای دوگانه و نیز رفتار مخربی که نظام استکباری داشته، از ابتدا با صنعت هسته‌ای ایران همکاری نکرده‌اند.

وی ادامه داد: نه ‌تنها همکاری نکردند بلکه مزاحمت هم ایجاد کردند و اجازه ندادند که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات، لوازم و فناوری مورد نیاز خود را تامین کند و در اختیار بگیرد. عدم‌ همکاری‌ها و اجازه‌ندادن‌ها به جمهوری اسلامی ایران موجب شد که کل فرایندها بر مبنای تحقیقات نتیجه‌گرا و بر مبنای تحقیق و توسعه قدرتمند دنبال شود و ما نیازمندی‌های خود را از طریق تحقیقات درون‌زا تامین کنیم. به یاری حضرت حق این مساله رخ داد و در سال ۱۴۰۱ توانستیم به دستاوردهای فراوانی برسیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۲ گام‌های استوارتری بعد از دیدار تاریخی ۲۱ خرداد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمایشات و تاکیدات ایشان مبنی بر بردن فناوری هسته‌ای به زندگی مردم، برداشته شد و سبب شد تا دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران توسعه قابل ملاحظه‌ای بیابد.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد دستاوردهای فراوان در عرصه فناوری هسته‌ای هستیم به‌طوری‌که در یک هفته اخیر و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خط تولید نیمه صنعتی «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF اصفهان افتتاح شد که این واحد نیمه صنعتی ماده اولیه تولید محصول ید ۱۳۱ برای تشخیص و درمان بیماری سرطان تیروئید را پایه‌گذاری کرده و بدین صورت کشور در این زمینه خودکفا شده است.

اسلامی تصریح کرد:‌ این کار یک اقدام مهم است که در عرض کمتر از یک‌سال انجام شد و در اصل حاصل تحقیقات سخت و پیچیده‌ای بود که به لطف الهی به نتیجه رسید.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز گفت: در روزهای گذشته از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» نیز رونمایی شد که جزو دستاوردهای راهبردی است که در صنعت هسته‌ای به آن نیاز مبرم وجود دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه ‌داد:‌ همچنین در آغاز دهه فجر نیز در استان هرمزگان عملیات اجرایی مجموعه نیروگاه‌های اتمی «ایران هرمز» در سیریک با ظرفیت ۵ هزار مگاوات(۴نیروگاه ۱۲۵۰ مگاواتی) را با فرمان رییس‌جمهور آغاز کردیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این موارد گام‌هایی است که متناسب با سند راهبردی و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و با هدایت‌های الهی برداشته شده و ما مفتخر به انجام این طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم.

محمد اسلامی، معاون ‌رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با حضور در نمایشگاه رویداد ملی «روایت پیشرفت» از غرفه‌های سازمان انرژی اتمی و وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌کار، رفاه و تعاون و ... بازدید کرد و در جریان توانمندی‌ها و دستاوردهای این وزاتخانه‌ها قرار گرفت.

کد خبر 831314
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    13 1
    غیر از گرانی های افسارگسیخته چی بوده؟! روز به روز ارزش پول ملی کمتر میشه، دلار به پنجاه هزار تومان رسیده، به کدوم یک از اون همه وعده ها عمل کرده؟!
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    14 1
    از دیدگاههای نامتعادل زیاد بودن که همه شون با مشکل برخوردن و مردمشونو تو مشکلات انداختن، برای کشورداری منطق درست لازمه.
  • فریبرز IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    12 1
    متاسفانه تنها اراده منسجم و پیوسته روی این مسئله بوده و بقیه مسائل کشور مخصوصا مشکلات افتصادی و آسایش مردم کلا رها شده است!
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    10 1
    خودتون از خودتون هی تعریف بکنین، مردم که اکثراً به شدت ناراضی ان، مگه کاسبان تحریم و اون هایی که اوضاع به نفعشونه، می تونین یه نظرسنجی ای بکنین، واقعیت معلوم میشه.
  • روح الله IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    7 1
    عجب اراده ای؟
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    10 1
    اون یکی هنوز تیم ملی برنده نشده، به نفع خودش مصادره می کنه: در ادامه ی پروژه های نیمه تمام دولت مردمی تیم ملی بعد از ۱۸ سال ...، بعد هم تیم ملی شکست خورد! از این تعریفهای بیهوده چه حاصلی درمیاد؟!
  • US ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    11 0
    مردم پول برای خرج زندگی ندارند ایشان دنبال دست آورد است