روزنامه مطرح آمریکایی از استخدام ژنرال بازنشسته و ارشد آمریکایی در سال ۲۰۱۵ برای ارائه مشاوره به امارات متحده عربی درباره کارزار تحت رهبری عربستان در یمن خبر داد.

جیمز ماتیس

به گزارش همشهری آنلاین، ژنرال «جیمز ماتیس» آمریکایی زمانی که در سال ۲۰۱۷ وزیر دفاع ایالات متحده بود، به صورت علنی اعلام نکرد که مشغول به این کار است و به امارات متحده عربی درباره این کارزار نظامی علیه یمن مشاوره می‌دهد.

روزنامه واشنگتن‌پست در بخشی از تحقیقاتش درباره استخدام افسران بازنشسته ارتش آمریکا توسط امارات متحده عربی به ماتیس اشاره می‌کند که به «سگ دیوانه» معروف است.

دوستی شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد وقت ابوظبی در آن زمان با ژنرال ماتیس به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد، زمانیکه این ژنرال بازنشسته آمریکایی رئیس فرماندهی مرکزی تروریستی آمریکا (سنتکام) در منطقه بود. وقتی که عربستان کارزار خود را علیه یمن آغاز کرد، ولیعهد وقت ابوظبی با ماتیس تماس گرفت که در آن زمان دیگر در ارتش آمریکا خدمت نمی‌کرد و بازنشسته بود.

در سال ۲۰۱۵، ژنرال ماتیس درخواستی برای مجوز از وزارت امور خارجه و تفنگداران آمریکایی برای مشاوره و توصیه به امارات متحده عربی در زمینه‌های عملیاتی، تاکتیکی، اطلاعاتی و اخلاقی در کارزار علیه یمن ارائه کرد.

او در فرمی دست‌نوشته که ۴ ژوئن ۲۰۱۵ به یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده ارسال شد، نوشت: هزینه به من پرداخت خواهد شد و مبلغ آن پس از تایید دولت ایالات متحده تعیین می‌شود.

«رابرت تایرر»، یکی از مدیران ارشد گروه کوهن که در حال حاضر ماتیس برایشان کار می‌کند، در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست مدعی شد که این ژنرال آمریکایی هرگز از دولت‌های خارجی پول نپذیرفت، به جز هزینه‌های استاندارد سفر. به گفته تایرر، ماتیس ادعای هزینه را مطرح کرد تا مدارک او دقیق سطح بررسی را دریافت کند.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ماتیس توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای ریاست پنتاگون کاندیدا شد، شغل مشاوره امارات متحده عربی را در فرم‌های سوابق کاری و افشای مالی خود به طور علنی فاش نکرد. او در خاطرات سال ۲۰۱۹ خود هم به آن اشاره‌ای نداشت.

کد خبر 831242
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha