دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

نام کشورهای خارجی روی روستاهای ایران چیز عجیبی نیست؛ از آلمان و مصر داریم تا پاکستان. این‌بار اما شما را دعوت می‌کنیم به جای سفر به شرق شبه جزیره عربستان، برای دیدن «عمان» به مرکز ایران سفر کنید.

عمان

به گزارش همشهری آنلاین، «عمان» با جمعیت ۲ هزار نفری، روستایی در دهستان درگزین سفلی بخش مرکزی شهرستان درگزین در استان همدان ایران است که مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. درباره وجه تسمیه روستا هم باید گفت که در برخی از منابع «اثیرالدین اومانی»، شاعر قرن پنجم را برخاسته از این روستا می‌دانند و گویا نام پیشین این روستا «اومان» بوده‌است که حالا تغییر شکل داده. اثیرالدین متخلص به «اثیر شاعری» احتمالا در دهه آخر سده ششم یا اوایل سده هفتم قمری می‌زیسته‌ و در روستای «اومان» که سر راه همدان به کردستان واقع بوده به دنیا آمده‌است. برخی نیز نوشته‌اند که «اومان» از توابع درجزین و جزء آن بوده‌است. معاصر کمال الدین اسماعیل و رفیع لنبانی بود.

روستای «عمان» به جز نام عجیبش، سال‌ها پیش هم شاهد یک پدیده نادر بود که پای هزاران گردشگر را به منطقه باز کرد؛ سال ۱۳۹۰ بود که خبر رسید در پدیده‌ای نادر آب از دل زمین و عمق ۱۱۰ متری فوران می‌کرد.

در این پدیده بی نظیر جوشش فواره ۳ متری از عمق ۱۱۰ متری زمین تعجب همگان را به همراه داشت. گفته شده بود که علت این پدیده کوتاه مدت، وجود گاز گوگرد و آهن است و نمونه آن در کشورهای شیلی، آمریکا، زلاندنو و ایتالیا دیده شده اما در ایران نخستین پدیده از این رسته بود.

«عمان» نام یک روستا در ایران است

بر اساس توضیحات علمی، هرچه فشار آب بیشتر باشد میزان انحلال کربنات کلسیم در آب زیادتر می‌شود. زمانی که به دلایلی فشار از روی آب فشاردار برداشته شود خود را آزاد می‌کند و فوران صورت می‌گیرد که بهترین نمونه این حالت را می‌توان در نوشابه‌های گازدار در نظر گرفت.

حالا مهم‌ترین هنر اهالی این روستا جوراب‌بافی است به طوری که در شهرها و روستاهای اطراف نام جوراب عمان برای همه آشناست و جوراب‌بافی اشتغال‌زایی خوبی در این روستا ایجاد کرده.

کد خبر 830301
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha