تنها در همین دو روز گذشته نزدیک به ۱۰ حادثه ترافیکی در جاده‌های کشور رخ داده و مصدومان و فوتی‌های زیادی را به جای گذاشته است. 

حوادث رانندگی

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای بالای حوادث ترافیکی در کشور گفت: سالانه ۸۷۰ هزار مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی در کشور رخ می‌دهد. البته این آمارها از سوی پلیس حدود ۳۰۰ هزار نفر اعلام می‌شود و این کم‌شماری از سوی آنها بنا به دلایلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: پلیس کسانی را مصدوم ترافیکی در نظر می‌گیرند که علائم مصدومیت یا مراجعه به مراکز درمانی یا کروکی تصادف دارند. در حالی که برخی افراد بعد از تصادف ظاهر سالم دارند اما دچار خونریزی داخلی شده‌اند و چند ساعت بعد علائم آنها بروز می‌کند. در برخی تصادف‌ها هم هیچ شاکی وجود ندارد. به عنوان مثال یک موتورسوار زمین خورده و به صورت شخصی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

کریمی درباره فوتی‌ها ناشی از این حوادث ترافیکی هم بیان کرد: از ۸۷۰ هزار مصدوم ترافیکی سالانه ۲۰ هزار نفر جان خودشان را از دست می‌دهند. از این ۲۰ هزار نفر نیمی در صحنه فوت می‌کنند و این نشان‌دهنده شدت حادثه است. از ۱۰ هزار نفر باقیمانده هم ۶ تا ۷ درصد در مسیر فوت می‌کنند و که همان شدت حادثه را نشان می‌دهد. ۴۲ تا ۴۳ درصد از این ۱۰ هزار نفر هم در بیمارستان فوت می‌کنند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، مطالعه روی کسانی که در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند نشان می‌دهد که یک سوم آنها در همان بدو ورود عملیات احیا برایشان انجام شده است که نشان می‌دهد بیمار در حالی به بیمارستان رسیده که جان خودش را از دست داده است.

این مسئول تاکید کرد: درباره مصدومانی که به بیمارستان می‌رسند -به جز کسانی که عملیات احیا برای آنها انجام می‌شود- حدود ۸ هزار نفر در بیمارستان فوت می‌کنند و به معنای آن است تنها یک درصد از ۸۷۰ هزار مصدوم ترافیکی در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد و ۹۹ درصد درمان می‌شوند.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا دیر رسیدن اورژانس به صحنه حادثه منجر به افزایش مرگ‌ها نیست، بیان کرد: آمارهای اورژانس برای رسیدن به صحنه حادثه مطابق با آمارهای جهانی است.

بیشتر بخوانید

تصادف در ۴۴۸ نقطه تهران بیشتر است

ر سال ۶۰ هزار نفر به دلیل تصادف جاده‌ای معلول می‌شوند

مهم‌ترین دلیل مرگ افراد زیر ۴۰ سال

اینجا خطرناک ترین میدان تهران است

معاون بهداشت وزارت بهداشت به انجام یک پژوهش و یک نتیجه مهم اشاره کرد و گفت: این کار پژوهشی بر اساس شاخص GAP که شدت حادثه را نشان می‌دهد در ۵ قطب کشور انجام شد. با بررسی بیمارانی که شدت حادثه در آنها در سه سطح خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شد، نتیجه نهایی نشان داد که مهم‌ترین عامل در زنده‌ماندن یا زنده نماندن مصدومان شدت حادثه است.

او با بیان این که ما همیشه اولویت پیشگیری به درمان را مطرح می‌کنیم، تاکید کرد: سوال مهم اینجاست که چرا ما این میزان مصدوم ترافیکی داریم؟ ما نباید اجازه دهیم که نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی در کشور مصدوم شوند. این مساله به فرهنگ ترافیک هم مرتبط است و مصداق آن هم کشورهای اطراف هستند که وضعیت آماری‌شان از ما بدتر است. در ایران شاخص مرگ حوادث ترافیکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱ نفر است اما این آمار در عربستان ۳۵ نفر عنوان می‌شود. گمان نمی‌کنم که تجهیزات این کشور بسیار بد باشد. همین مساله تاکید می‌کند که فرهنگ ترافیک باید به شدت رعایت و ترویج شود.

کد خبر 830290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha