تغییر سبک قلعه‌نویی در نیمه دوم باعث شد تیم ملی با تعداد پاس نسبتا پایین، آمار قابل توجهی در خلق موقعیت مقابل ژاپن داشته باشد

امیر قلعه نویی

همشهری آنلاین- تیم ملی ایران بزرگ‌ترین پیروزی‌اش در جام ملت‌های آسیا و شاید بزرگ‌ترین بردش در یک دو دهه اخیر را با یک تغییر روش هوشمندانه در بین دو نیمه بازی به دست آورد. جایی که کادر فنی به خوبی متوجه شد بازی‌سازی از عقب در مقابل ژاپن که تبحر خاصی در پرس کردن دارد کاری از پیش نخواهد برد و به همین خاطر به پاس‌های بلند و استفاده از فرارهای پشت دفاع یا توپ‌های سوم رو آورد. با این تاکتیک، ایران در حالی ۲گل به قدرت بزرگ آسیا زد که تعداد پاس‌هایش کمتر از تمام بازی‌های قبلی بود. تیم قلعه‌نویی که ۴۵درصد مالکیت توپ داشت فقط ۳۶۳پاس ردوبدل کرد و با همین تعداد پاس توانست ۱۸شوت به سمت دروازه حریف صاحب‌نام خودش بزند. ۱۸شوت آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود و در مقابل ژاپنی‌ها فقط ۸بار توانستند در موقعیت شوتزنی قرار بگیرند. تعداد شوت‌های داخل چارچوب این مسابقه هم ۴ بر ۲ به سود ایران بود. از ۱۸شوت ایران ۱۱شوت در نیمه دوم زده شد و از ۴شوت داخل چارچوب هم ۳شوت متعلق به نیمه دوم بود که ۲شوت تبدیل به گل شد. ایران در مجموع مقابل ژاپن به امید گل ۱.۷۹ رسید که در مقایسه با امید گل ۰.۶۰ ژاپنی‌ها، تیم سفیدپوش میدان را کاملا شایسته پیروزی در این مسابقه نشان می‌دهد. حتی اگر امید گل ۷۴صدمی ضربه پنالتی را از کارنامه ایران حذف کنیم، باز هم امید گل تیم قلعه‌نویی بالاتر از یک و امید گل شاگردان موریاسو فقط ۰.۶۰ است که برتری ایران را به خوبی نشان می‌دهد. آمارهای نیمه دوم نشان می‌دهند ۸۴درصد موقعیت‌های ایران در نیمه دوم به دست آمده و فقط ۱۶درصد این موقعیت‌ها متعلق به نیمه اول بوده است.

ایران پرستاره؛ ژاپن با یک ستاره

سایت متریکا بهترین بازیکن ایران در مصاف با ژاپن را محمد محبی معرفی کرده است. زننده اولین گل تیم ملی در این مسابقه که کار را به تساوی کشاند و در ادامه زمینه برای برتری سفیدپوشان مهیا شد. محبی علاوه بر گلش یک ضربه سر خطرناک هم زد که از کنار دروازه عبور کرد. او ۲پاس کلیدی هم به همبازی‌هایش داد و دقت پاس‌هایش ۶۰.۶ درصد بود. محبی با این عملکرد نمره ۷.۸۶ را از سایت متریکا دریافت کرد و بالاتر از تمامی بازیکنان دو تیم ایستاد. موریتا، گلزن ژاپنی‌ها در این مسابقه با ۲ضربه داخل چارچوب، یک پاس کلیدی و نمره ۷.۶۹ بهترین بازیکن تیمش و دومین بازیکن برتر زمین بود. او تنها ژاپنی حاضر در زمین بود که نمره قابل توجهی از سایت متریکا دریافت کرد. اما ایرانی‌های موفق در این بازی کم نبودند. علیرضا جهانبخش با نمره ۷.۶۵، سعید عزت‌اللهی با نمره ۷.۵۳ و شجاع خلیل‌زاده با نمره ۷.۴۶ برترین‌های تیم ملی از نگاه متریکا بودند. اما نمایش سردار آزمون و امید ابراهیمی در این مسابقه هم بسیار مورد تحسین قرار گرفت، اگرچه با معیارهای امتیازدهی متریکا این دو بازیکن نمره چندان خوبی از این سایت نگرفتند. آزمون در این مسابقه رهبری خط حمله تیم ملی را بر عهده داشت و بارها برای خودش و سایر نفرات هجومی تیم موقعیت ایجاد کرد. گلی که او با تبحر و خونسردی و با دریبل دو بازیکن وارد دروازه ژاپنی‌ها کرد می‌توانست یک گل به‌یادماندنی در تاریخ فوتبال ایران باشد و در میان بهترین گل‌های این تورنمنت هم قرار بگیرد. اما از بدشانسی آزمون و ایران، این گل با یک آفساید میلیمتری مردود شد. امید ابراهیمی هم با وجود سن‌وسال بالایش که تردیدهایی را در مورد او ایجاد کرده بود دوندگی بالایی در میانه میدان داشت و به خوبی بسیاری از پاس‌های ژاپنی‌ها را قطع کرد و در نیمه دوم یکی از تاثیرگذارترین مهره‌ها در راه تسلط ایران بر حریف بود. حضور او باعث شد سامان قدوس هم یک خط جلوتر برود و در پستی بازی کند که در آنجا درخشان‌تر از هر جای دیگری است.

کد خبر 830274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    13 0
    خدارا شکر که ایران ژاپن را شکست داد اگر نه شکم دار بودن ژنرال سوژه عام وخاص میشد