وزیر امور خارجه انگلیس که برای رایزنی درباره تحولات غزه به غرب آسیا سفر کرده است، از گفت‌وگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین خبر داد.

انلیس

به گزارش همشهری آنلاین دیوید کامرون طی مصاحبه با شبکه لبنانی ال‌بی‌سی گفت که از نتانیاهو خواسته «درباره مواردی که می‌تواند مربوط به تشکیل یک کشور فلسطینی باشد، صحبت کند و نه بر خلاف آن.»

وی با اشاره به حمایت لندن از راه حل موسوم به دو دولتی، افزود: «زمانی خواهد رسید که بریتانیا شناسایی یک کشور (مستقل) فلسطینی را، همچنین نزد سازمان ملل، مد نظر قرار دهد.» تحولی که به گفته او در ابتدای مذاکرات صلح صورت نمی‌گیرد اما لزوما به انتهای آن هم موکول نخواهد شد

کامرون در عین حال ادعا کرد که در گفت‌وگو با نتانیاهو، متوجه شده است که او نیز راه حل دو دولتی را به طور کامل رد نکرده است. گفتنی است که سفیر رژیم صهیونیستی در لندن پیشتر در سخنانی جنجالی گفته بود که راه حل موسوم به دو دولتی مُرده است.

اما چراغ سبز لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، نخستین بار سه‌شنبه گذشته مطرح شد و دیوید کامرون پیش از سفر به منطقه، عنوان کرد که فلسطینی‌ها باید افق دست‌یابی به راه دو دولتی را مشاهده کنند. این اظهارات با واکنش‌های مختلفی رو برو، تاجایی که موضوع به جلسه پرسش و پاسخ از نخست وزیر در پارلمان کشیده شد.

ریشی سوناک روز چهارشنبه در پارلمان اعلام کرد که شرط شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی انگلیس، خروج رهبران حماس از غزه است.

وی استقرار دولت مردمی در کرانه باختری، برنامه ریزی برای حمایت از این دولت و تدوین طرح بازسازی غزه را از دیگر شروط به رسمیت شناختن فلسطین عنوان کرد. سوناک با اشاره به حمایت دولت لندن از راه‌ حل موسوم به دو دولتی ادعا کرد که شرایط به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین باید احراز شود.

در همین حال سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن اعلام کرد که انگلیس به لحاظ سابقه حمایت از تشکیل رژیم صهیونیستی وظیفه دارد که ظلم صورت گرفته علیه مردم فلسطین را جبران کند.

حسام زملط خاطر نشان کرد که تصمیم دولت لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، هم حق مردم این کشور و هم «مسئولیت اخلاقی، سیاسی، حقوقی و تاریخی بریتانیا است.»

اشاره او به بیانیه ننگین بالفور است، نامه‌ای که حدود یک قرن پیش «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام نوشت و در آن از نظر مساعد دولت لندن برای تشکیل دولتی یهودی در سرزمین فلسطین سخن به‌ میان آورد.

در این نامه آمده است: «بسیار خوشوقتم که از طرف حکومت اعلیحضرت پادشاه بریتانیا اعلامیه زیر را مبنی بر موافقت با خواست صهیونیست‌ها که به‌ وسیله کابینه تصویب شده است، به‌ اطلاعتان برسانم.»

بسیاری این نامه را که به بیانیه بالفور شهرت یافت سرآغاز تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند. سفارت فلسطین در انگلیس نوامبر گذشته به‌مناسبت یکصد و ششمین سالگرد بیانیه بالفور تصریح کرد که دولت انگلیس پاسخگو است و «بیانیه بالفور چیزی جز فاجعه برای مردم فلسطین نبوده و باعث پاکسازی قومی، آپارتاید و کشتارهای بی‌شماری از مردم شده است.»

ادعای کامرون درباره تاثیر حملات انگلیس و آمریکا علیه نیروهای یمن

کامرون در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه لبنانی به حملات مشترک انگلیس و امریکا علیه مواضع نیروهای یمنی اشاره و ادعا کرد:‌ ما بعد از اخطار به حوثی‌ها وارد عمل شدیم. آن‌ها بدانند که ما حرف‌ و عمل ما یکی است.

وی سپس مدعی شد: ما ظرفیت حوثی‌ها را برای انجام حملات کاهش دادیم، بسیاری از موشک های گران قیمت آن‌ها را مورد اصابت قرار دادیم و برخی از پایگاه‌های نظامی‌شان را تخریب کردیم.

این درحالیست که نیروهای ارتش یمن از زمان شروع عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، چند کشتی این رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار دادند.

آن‌ها متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، به عملیات نظامی خود ادامه خواهند داد.

در همین حال آمریکا و انگلیس به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کرده و اقدامات خود را موفقیت آمیز ارزیابی کرده‌اند. با این حال کارشناسان بین‌المللی معتقدند که مداخله لندن واشنگتن نه تنها شکست خورده که نتیجه معکوس داشته است.

کد خبر 829689
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Amin IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    این شغال پیر فک می کنه. هنوز بریتانیای کبیره دوران این قلدریها گذشته تهدیدهای اروپا و غرب هیچ ارزشی نداره ایران چند ساله کلاهک هسته ای به صورت خیلی محرمانه ساخته و غربیها اینو می دونن