آنطورکه تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران در میان کشورهای منطقه جزو ۵کشوری است که سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در سال ۲۰۲۳میلادی داشته‌اند.طبق این گزارش اقتصاد ایران که قبلا برآورد می‌شد در سال ۲۰۲۳میلادی ۳درصد رشد داشته باشد ۵.۴درصد رشد کرده است.

بازار آهنگران

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته با تحریم‌های زیادی مواجه بوده است این تحریم‌ها به‌ویژه از ابتدای دهه ۹۰تاکنون روز به روزگسترده‌تر هم شده است با این حال داده‌های موجود نشان می‌دهد که ظرف چند سال گذشته اقتصاد ایران روند رو به رشدی را سپری کرده است به‌ویژه آنکه میزان صادرات نفت در طول ۲ سال گذشته روزبه‌روز افزایش یافته و این موضوع کمک زیادی به اقتصاد ایران کرده است و منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی ایران شده است.

سریع‌ترین رشد در منطقه

آنطورکه گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳میلادی ۵.۴درصد رشد کرده است که این نشان می‌دهد ایران در فهرست ۵کشوری است که سریع‌ترین رشد اقتصادی را در منطقه داشته‌اند.صندوق بین‌المللی پول پیش از این میزان رشد اقتصادی ایران را ۳اعلام کرده بود. در میان کشورهای منطقه، ارمنستان با ۷درصد رشد و تاجیکستان و گرجستان به‌ترتیب با ۶.۵و ۶.۲درصد رشد صدرنشین هستند.

بعد از آن ازبکستان با ۵.۵درصد رشد در رتبه چهارم قرار دارد و ایران بالاتر از کشورهای ترکیه و عربستان که بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه هستند، در رتبه پنجم رشد اقتصادی قرارگرفته است.

آنطورکه صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده اقتصاد عربستان در سال ۲۰۲۳میلادی ۱.۱درصد کوچک‌تر شده است و میزان رشد اقتصادی ترکیه نیز ۱.۴درصد کمتر از ایران یعنی ۴درصد بوده است.

بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه کدامند؟

معیار اصلی بزرگی اقتصاد هرکشوری، میزان تولید ناخالص داخلی آن کشور است، به این معنا که هرچه میزان تولید ناخالص داخلی در یک کشور بیشتر باشد، آن اقتصاد بزرگ‌تر است.

آنطورکه اطلاعات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران بعد از کشورهای ترکیه، عربستان، امارات و مصر بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است.

در حال حاضر ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه رقمی بالغ بر ۱۱۵۵میلیارد دلار است و این کشور از این منظر بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است.

بیشتر بخوانید:

ایلان ماسک در ایران ورشکست می شود! | برخی برای صدور مجوز کسب و کار دوست دارند مردم التماس کنند

بعد از آن عربستان با ۱۰۶۹میلیارد دلار و امارات با ۵۰۹میلیارد دلار در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. مصر نیز با ۳۹۸میلیارد دلار چهارمین کشور بزرگ منطقه از نظر تولید ناخالص داخلی است.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳میلادی به ۳۶۶میلیارد دلار رسیده و این به‌معنای آن است که اقتصاد ایران پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه است.

تولید ناخالص داخلی چیست؟

تولید ناخالص داخلی ابزاری برای اندازه‌گیری میزان تولید در یک کشور است. درواقع به مجموع کل کالا و خدماتی که در یک دوره زمانی در یک کشور تولید می‌شود تولید ناخالص داخلی می‌گویند.

تولید ناخالص داخلی معمولا برمبنای ارز داخلی کشورها و یا به دلار محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی مثلا یک‌ساله چه میزان کالا و خدمات در یک کشور تولید شده است.

کشورهایی که تولید ناخالص داخلی آنها بالاست، میزان کالاها و خدمات تولید شده داخلی آنها بیشتر از کشورهای دیگر است و عموماً استاندارد زندگی بالاتر و بهتری دارند.این شاخص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا مبنای محاسبه‌ سایر متغیرهای اقتصاد کلان است.

مقایسه کشورهای منطقه از نظر رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳میلادی

کشور

رشد اقتصادی- درصد

تولید ناخالص داخلی- میلیارد دلار

نرخ تورم- درصد

جمعیت- میلیون نفر

ارمنستان

۷

۲۵

۳.۵

۲.۹

تاجیکستان

۶.۵

۱۲

۴.۶

۱۰

گرجستان

۶.۲

۳۰

۲.۴

۳.۷

ازبکستان

۵.۵

۹۰

۱۰.۲

۳۶

ایران

۵.۴

۳۶۶

۴۷.۰

۸۶.۵

قزاقستان

۴.۸

۲۵۹

۱۵.۰

۱۹.۹

ترکیه

۴

۱۱۵۵

۵۱.۲

۸۶.۳

مصر

۳.۸

۳۹۸

۲۳.۵

۱۰۵.۷

قرقیزستان

۳.۴

۱۳

۱۱.۶

۶.۹

امارات

۳.۴

۵۰۹

۳.۱

۱۰

بحرین

۲.۷

۴۵

۱.۰

۱.۶

آذربایجان

۲.۵

۷۷

۱۰.۳

۱۰.۲

ترکمنستان

۲.۵

۸۲

۵.۸

۶.۳

قطر

۲.۴

۲۳۶

۲.۸

۲.۸

عمان

۱.۲

۱۰۸

۱.۱

۵.۰۹

پاکستان

۰.۲-

۳۴۱

۲۹.۲

۲۳۱.۵

یمن

۰.۵-

۲۱

۱۴.۹

۳۴

کویت

۰.۶-

۱۶۰

۳.۴

۴.۹

عربستان

۱.۱-

۱۰۶۹

۲.۴

۳۲.۸

عراق

۲.۷-

۲۵۵

۵.۳

۴۳.۳

کد خبر 829670
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha