شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت شاخص بورس‌های جهانی نشان می‌دهد، بورس تهران در سال گذشته میلادی رتبه نخست صعود شاخص‌ها را از آن خود کرده است.

به گزارش همشهری، اگرچه نزدیک به یک سال از زمان وقوع بحران مالی در جهان می‌گذرد اما دامنه تاثیرات این بحران در بازار‌های مالی دنیا تاکنون ادامه دارد و کارشناسان مالی همچنان در حال ارزیابی و تحلیل اثرات این بحران بر اقتصاد جهانی و بازار‌های مالی هستند.

در تازه‌ترین بررسی که توسط بورس تهران براساس گزارش‌های فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار انجام شده، وضعیت بورس تهران در مقایسه با دیگر بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در زمان بحران بررسی شده است.

این گزارش نشان می‌دهد: در زمان وقوع بحران مالی؛ بورس تهران تنها بورسی بوده است که شاخص هایش با روند افزایشی به کار خود پایان داده‌اند و از این لحاظ در صدر دیگر بورس‌های دنیا قرار گرفته است.

بر مبنای این گزارش در سال 2008 بازارهای مالی و بورس‌های اوراق بهادار به‌دلیل ورشکستگی مؤسسات مالی یا کاهش شدید قدرت وام دهی آنها با افت شدید شاخص‌های‌شان مواجه شدند به‌گونه‌ای که در میان اعضای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، فقط شاخص کل بورس تهران 7/0درصد رشد داشته و اعضای دیگر با کاهش شدید تا 70درصدی شاخص‌ها و ارزش بازار مواجه شدند.

در واقع این موضوع به‌دلیل عملکرد مثبت شاخص‌های بورس تهران نبوده است بلکه به دلیل ارتباط اندک بازار مالی ایران با سایر بازار‌ها بوده که باعث شد  اثرات مستقیم و فوری این بحران دربخش پولی و مالی کشور مانند سایر مناطق انعکاس نیابد اما با گسترش دامنه بحران به بخش واقعی اقتصاد و تاثیر‌گذاری آن بر بازار نفت و فلزات و کاهش جهانی قیمت محصولات شرکت‌های بورسی در نتیجه کاهش درآمد و حاشیه سود آنها، قیمت سهام کاهش یافت و شاخص بورس تهران که اواسط این سال با روند روبه رشدی همراه بود، در ماه‌های پایانی، کاهش شدیدی را تجربه کرد.

با افت بازار‌های سهام در سراسر دنیا، میلیارد‌ها دلار از ثروت جهان و بخشی از درآمد‌های کسب شده در سال‌های گذشته نابود شد و سرمایه‌ها و پس‌انداز‌های بسیاری از مردم جهان از بین رفت. بررسی اطلاعات نشان می‌دهد، کم و بیش تمامی بورس‌های اوراق بهادار دنیا با افت ارزش سهام و کاهش شاخص‌های‌شان مواجه بودند و این افت در بعضی از بورس‌ها حتی به 70 درصد نیز رسید.

کاهش ارزش بازار

بر مبنای گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، در سال 2008 همه اعضای فدراسیون جهانی به جز بورس تهران، با کاهش ارزش بازار روبه‌رو شدند. در این سال ارزش بورس‌های عضو فدراسیون جهانی با کاهش 46درصدی به 32 هزارو 584میلیارد دلار رسید اما در این میان ارزش بورس تهران در مقایسه با سال2007 با 11درصد افزایش بیشترین میزان افزایش را به‌خود اختصاص داد.

ارزش بورس تهران در پایان سال2008 میلادی با 5 میلیارد دلار افزایش به 48 میلیارد دلار رسید و در رتبه 42 بورس‌های جهانی قرار گرفت. در حال حاضر بورس نیویورک با ارزشی معادل 2/9 هزار میلیارددلار بزرگ‌ترین بورس دنیا محسوب می‌شود.

کد خبر 82954

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز