برخی مکان ها در تهران وجود دارند که با تاریخ انقلاب گره خورده اند و شاید بتوان گفت تاثیرات مهمی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و فرار شاه از ایران داشتند.

كاخ نياوران

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ مکان هایی که شاید کمتر به نام انقلاب شناخته شوند. در اطراف این مکان ها، ‌ مکان های گردشگری هم وجود دارند که می توانند روزهای میانی زمستان را برایتان دلپذیرتر کنند.

کافه آمریکایی‌ها(رستوران سنتی خوانسالار)

موقعیت: میدان آرژانتین، خیابان الوند، روبروی بیمارستان کسری

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: میدان آرژانتین

نزدیکترین ایستگاه مترو: مصلی یا میرزای شیرازی

امکانات رفاهی: ندارد

پارکینگ:دارد

امکان عکاسی: ندارد

معرفی: یکی از رستوران های تهران که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محل تجمع نظامیان و مستشاران آمریکایی در میدان آرژانتین است و گروه توحیدی صف به سرپرستی شهید بروجردی این رستوران را منفجر کرد.

ویژگی انقلابی محدوده / انفجاری با بازتاب جهانی

انفجار رستوران بازتاب گسترده‌ای در تمام جهان داشت. بعد از این انفجار بسیاری از آمریکایی‌ها ایران را ترک کردند و بخشی از نظامیان و مستشاران آن کشور در ایران باقی ماندند. در این انفجار که روز ۲۲ مرداد سال ۵۷ روی داد، ۷۰ نفر در رستوران حضور داشتند که یک نفر کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شدند.

گردشگری در محدوده/ خانه دکتر اینجاست

اگر چه محوطه اطراف میدان آرژانتین را ساختمان‌های اداری احاطه کرده‌اند اما طبقه دوم فروشگاه شهروند به شهربازی کودکان اختصاص داده شده که تا پاسی از شب فعال است و می توان بعد از خرید از این فروشگاه کودکان را به شهربازی برد. خانه موزه دکتر سندوزی در خیابان دوازدهم احمد قصیر هم محل دیگری است که می توان برای گردش به آن رفت. تمامی تجهیزات، کتابخانه شخصی، آثار هنری نقاشی، طراحی، مجسمه‌ها، دستنوشته‌ها و حتی یادگاری‌های دوستان دکتر سندوزی در خانه موزه دکتر سندوزی به نمایش گذاشته شده است.

کاخ نیاوران

موقعیت: میدان تجریش، خیابان باهنر

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: بوستان نیاوران یا ایستگاه کاخ

نزدیکترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات رفاهی: دارد

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی:دارد

معرفی: قدمت کاخ نیاوران به دوران پهلوی می‌رسد و پیش از سکونت خاندان پهلوی در این کاخ و باغ نیاوران، پادشاهان قاجار از این باغ به‌عنوان ییلاق تابستانی استفاده می‌کردند.

ویژگی های انقلابی محدوده/ کاخ در دست انقلابیون

در ساعت ۸ صبح دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۵۷، گروهی از انقلابیون وارد کاخ نیاوران شدند و تمامی فضای ۱۱ هکتاری کاخ نیاوران با ساختمان‌هایش، در اختیار جوانان محل قرار گرفت. ۷۰۰ کیلوگرم طلا، یک کشتی طلای ۷۵ کیلویی متعلق به ۶۰۰ سال قبل، ‌ کلکسیون سکه‌های فرح مربوط به ماقبل تاریخ، هزاره اول و دوم و همه سلطنت‌های مختلف، ‌ یک تابلوی تمام برلیان، ‌ اقسام کلاه‌های سلطنتی، ‌تخت طاووس، قلیان‌های کار شده ناصرالدین شاه و جواهرات خانواده پهلوی، مدال‌های شاه، شمشیرها و قلاف‌ها برخی از اقلام باقی مانده در کاخ بود.

گردشگری در محدوده/ معماری ساده اما مدرن

کاخ نیاوران معماری ساده و در عین حال مدرنی دارد. در این ساختمان گچبری‌های زیبا، آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های برجسته به چشم می‌خورند. در این کاخ تابلوهای نفیس اثر نقاشان معروف داخلی و خارجی به یادگار مانده است. فرش‌های دستباف ارزشمند و ظروف و وسایل تزیینی گران‌بها، از دیگر اشیای دیدنی در کاخ نیاوران است.

گشت و گذار در محدوده کافه آمریکایی ها و خیابان سقاباشی

کتابخانه طالقانی

موقعیت: خیابان انقلاب، پیچ شمیران، خیابان نورمحمدی، ‌کوچه طالقانی

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس:شریعتی

نزدیکترین ایستگاه مترو:چهارراه ولیعصر(عج)

امکانات رفاهی: ندارد

پارکینگ:دارد

امکان عکاسی: دارد

معرفی: در کوچه پس‌کوچه‌های محله دروازه شمیران، خانه مرحوم آیت‌الله طالقانی قرار دارد که این روزها با تابلوی کتابخانه آیت‌الله طالقانی شناخته می‌شود. خانه‌ای قدیمی با نمای آجری زیبا که سال‌هاست به پاتوق کتاب‌خوانان محله تبدیل شده است.

ویژگی انقلابی محدوده/ کانونی برای انقلابیون

در روز عید فطر سال ۱۳۵۰از برگزاری نماز عید توسط آیت الله طالقانی جلوگیری شد و منزلش به مدت یک ماه در محاصره ماموران حکومت در آمد. سپس در دادگاه نظامی محاکمه و به سه سال تبعید به زابل محکوم شد. منزل آیت الله از بدو آزادی تا ورود امام خمینی (ره) به تهران، از کانون‌های انقلاب بود و بسیاری از برنامه‌ها و سازماندهی‌های سیاسی ضد رژیم در این مکان شکل می‌گرفت.

گردشگری در محدوده / میان کتاب ها

‌این مرکز دارای سه طبقه مجزا بوده که در طبقه همکف، بخش مدیریت، کتابخانه کودک و نوجوان و بخش مرجع است. در طبقه دوم بخش نشریات و مجلات، بخش امانت و خدمات فنی و مخزن کتابخانه قرار دارذ. در طبقه فوقانی هم تالار مطالعه است. قرائت خانه آن روزهای زوج برای استفاده آقایان و روزهای فرد مختص خانم‌هاست.

گشت و گذار در محدوده کافه آمریکایی ها و خیابان سقاباشی

خیابان سقاباشی(محل شهادت شهید سید علی اندرزگو)

موقعیت: خیابان ایران، خیابان سقاباشی

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: میدان شهدا

نزدیکترین ایستگاه مترو: میدان شهدا

امکانات رفاهی: دارد

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی:دارد

معرفی:‌خیابان ایران محل اتفاقات متعددی در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. خیابانی که به دلیل شهادت سید علی اندرزگو توسط ساواک و اقامت رهبر کبیر انقلاب در مدرسه رفاه و علوی، هنوز هم خاطرات زیادی را از زمان انقلاب در اذهان مردم بر جای گذاشته است.

ویژگی انقلابی محدوده/ چریک تنهای انقلاب

فعالیت های انقلابی سید علی اندرزگو به طور شاخص از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ آغاز شد و از همان زمان مورد تعقیب ساواک بود. او برای این که مورد شناسایی ساواک قرار نگیرد با نام های مستعار و قیافه های متعدد در انظار ظاهر می شد و نقش مهمی در وارد کردن اسلحه به ایران برای مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی داشت. ساواک پس از سال‌ها تعقیب و گریز او را شناسایی کرد و در روز دوم شهریور ۱۳۵۷ با زبان روزه در ۳۹ سالگی به شهادت رسید و اکنون محل شهادتش در خیابان ایران ثبت ملی شد.

گردشگری در محدوده / خانه موزه شهید رجایی

خانه موزه شهید رجایی در خیابان مجاهدین اسلام، خیابان آقاجانلو واقع شده که در دوره پهلوی اول به صورت اندرونی و بیرونی با زیر زمین در دو طبقه ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۷۳ با شماره ۱۸۳۲ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در دوره‌ پهلوی اول ساخته شده و در اتاق های کرسی و پشتی‌های معروف شهید رجایی نگهداری می شود. در موزه شهید رجایی آثاری مانند میز و اتاق کار، وسایل شخصی، محل پذیرایی از میهمانان خارجی و محل زندگی وی را به نمایش گذاشته است.

گشت و گذار در محدوده کافه آمریکایی ها و خیابان سقاباشی

کد خبر 829254
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha