رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره مثبت شدن دوپینگ ۵ بدنساز ایرانی گفت: خیلی از رشته‌های ورزشی، فدراسیون‌های جهانی به همین شکل تست دوپینگ می‌گیرند و ورزشکاران نیز باید جریمه این کار خود را پرداخت کنند.

دوپینگ

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمهدی نصیرزاده در خصوص مثبت شدن تست پنج ورزشکار ایرانی در مسابقات جهانی اظهار داشت: در بسیاری از رشته‌های ورزشی، فدراسیون‌های جهانی به همین شکل تست دوپینگ می‌گیرند و ورزشکاران نیز باید جریمه این کار خود را پرداخت کنند. برای هر ورزشکار ۲ هزار یورو جریمه تعیین شده که جمع جریمه‌ها به ۱۰ هزار دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: IFBB (فدراسیون بین‌المللی فیتنس و بدنسازی) حدودا از ۱۰ درصد ورزشکاران که بیش از ۱۵۰۰ نفر بودند، تست گرفت و متاسفانه ایران بیشترین سهم را در تست‌های مثبت داشت. IFBB تذکر جدی به ما داد و اگر این روند ادامه‌دار باشد، عواقب خوبی در انتظار بدنسازی ایران نخواهد بود.

رئیس فدراسیون بدنسازی با اشاره به واکنش خانواده پرورش اندام به مسئله آنتی دوپینگ عنوان کرد: هجمه بسیاری روی ما بود که در این ورزش کنترل دوپینگ وجود ندارد. پس از آنکه وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) به روند IFBB ایراداتی وارد کرد، این موضوع توسط IFBB جدی گرفته شد و هم در مسئله آموزش و هم مسابقات، روند جدیدی را شاهد هستیم.

وی افزود: شاید در برخی مسابقات آزاد بین‌المللی کنترل دوپینگ انجام نشود ولی در بحث قهرمانی این موضوع پا بر جا خواهد بود. بخش حرفه‌ای (الیت‌پرو) نیز همچنان بدون تست دوپینگ خواهد بود زیرا در دستور عمل‌های آن قراردادی با وادا وجود ندارد و مثل NPC هدایت می‌شود. الیت‌پرو یک بیزنیس است و با موضوع قهرمانی فرق می‌کند.

نصیرزاده با اشاره به کنترل دوپینگ در مسابقات داخلی گفت: نمی‌توانیم در همه مسابقات و از همه ورزشکاران تست بگیریم اما در لیگ‌ها و از ورزشکاران نخبه که برترین سطوح کشوری را دارند، تست‌ دوپینگ گرفته خواهد شد. برای مثال شرط حضور در لیگ پاورلیفتینگ و اعزام‌های برون‌مرزی، ارائه تست منفی دوپینگ است.

وی تاکید کرد: تست‌های دوپینگ توسط آزمایشگاه‌های انتخابی ما یا کمیته‌ها انجام نمی‌شود که بحث سود مالی فدراسیون و یا تقلب مطرح شود. همه تست‌ها توسط خود مسئولین نادو ایران گرفته می‌شود.

رئیس فدراسیون بدنسازی تصریح کرد: به طور قطع در آینده کاهش مخاطب و اعتراضاتی خواهیم داشت ولی تنها راه سالم ماندن رشته بدنسازی و باقی ماندن در منشور المپیک مبارزه با دوپینگ است. IFBB روند آنتی دوپینگ را در یک سال اخیر جدی‌تر از قبل گرفته است و حتی ۲۰ و حتی ۲۰ یورو هم بابت آنتی دوپینگ به هزینه ثبت‌نام‌ها اضافه شده است.

وی ادامه داد: شاید خیلی هجمه‌ها و مشکلات را به خاطر شروع روند آنتی دوپینگ داشته باشیم اما همه این‌ها را تحمل می‌کنیم و به جان می‌خریم زیرا سلامت و جان جوانان و ورزشکاران ایرانی برای ما خیلی مهم‌تر است. باید در کنار همه قوانین فرهنگ‌سازی ورزش سالم را نیز شروع کنیم. برای مسابقات جهانی، قانون تست منفی را مقرر کردیم و دوره‌های آنتی دوپینگ را برای شرکت در مسابقات الزامی کردیم. البته این دوره‌ها را رایگان کردیم تا بحث کسب درآمد برای فدراسیون نیز مطرح نشود.

کد خبر 829167
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha