امروزه شاید ما نسبت به برخی کشورهای پیشرفته دنیا از لحاظ تکنولوژی عقب‌تر به‌نظر بیاییم، اما باید دقت داشت سرعت ما بنا به ظرفیتی که داشته‌ایم و دستاوردهای به‌دست آمده این واقعیت را ثابت کرد که چگونه می‌توان حتی با شتاب بیشتری نسبت به همان کشورها به فناوری‌های جدید دست پیدا کنیم و گاهای مؤثری برداریم

کوثری

به گزارش همشهری آنلاین، محمداسماعیل کوثری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در روزنامه همشهری نوشت؛ توجه مقام معظم رهبری به پیشرفت‌ تولیدات داخلی، دانش‌بنیان و دستاوردهای مربوط به حوزه فناوری و تکنولوژی، موضوعی مسبوق به سابقه بوده است. ایشان همواره تأکید خاصی داشتند که دشمنان قسم‌خورده ایران، همان‌هایی که از انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها ضربه خورده اند، ما را رها نخواهند کرد بنابر این، ضروری است تا ما بنا به نیاز و احتیاج کشور و حتی اقتضائات منطقه به دستاوردهای بازدارنده و حتی فراتر از آن برسیم.

از این جهت رهبر معظم انقلاب درباره روند پیشرفت و توسعه در زمینه‌های دانش‌بنیان، تسلیحات نظامی و... شخصا پیگیری قابل توجهی داشته‌اند و در جزئیات و ظرایف مسائل حساسیت نشان ‌داده‌اند. به‌طور مثال ایشان در بحث موشکی به شکل موشکافانه پیگیر نتایج و پیشرفت‌ها بودند و حتی در مسائلی نظیر بُرد موشک‌ها، قدرت و توان آنها ذیل قدرت بازدارندگی، مسئولان را راهنمایی می‌کردند. نتیجه این حساسیت رهبری را می‌توان امروزه مشاهده کرد که ایران به قدرتی رسیده است که می‌تواند اقدامات ضدانقلاب را در آن‌سوی مرزها به مدد همین قدرت و تکنولوژی موشکی خنثی کند. علاوه بر این، پرتاب ۳ماهواره که اخیرا صورت گرفت، به خوبی بیانگر اهمیت موضوع پیشرفت‌ در حوزه فناوری و عرصه‌های دیگر چه نظامی و چه غیرنظامی است که شخص رهبری به شکل جدی روی آنها حساسیت و پیگیری داشته‌اند.

از طرفی، ما در دنیایی هستیم که در آن نهادهای بین‌المللی و بسیاری از دولت‌های دنیا اسیر و بازیچه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل هستند. به‌نحوی که دادگاه بین‌المللی لاهه، اسرائیل را محکوم می‌کند و در آن‌سو اصلا صهیونیست‌ها وقعی به آن ننهاده و به جنایات و تخریب‌های خود ادامه می‌دهند. در چنین جهانی چاره ما پیشرفت و اقتدار در زمینه‌های گوناگون بالاخص در بخش‌های دانش‌بنیان و فناوری است تا در مواجهه با آنها بتوانیم وضعیت خود را با این دستاوردهای بازدارنده حفظ کنیم.

این در حالی است که وظیفه رهبر و کسی که هدایتگری یک جامعه را برعهده دارد، آینده‌نگری است. رهبر معظم انقلاب بر این ضرورت همواره تأکید دارند که تکنولوژی را باید به دست‌ آورد و کشورهای بیگانه آن را به راحتی در اختیار ما نخواهند گذاشت چرا که کسی به فکر ما نخواهد بود لذا از ابتدای امر و در زمان دفاع‌مقدس تا امروز دائماً بر لزوم پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف اشاره داشته‌اند.

نکته دیگر اینکه امروزه شاید ما نسبت به برخی کشورهای پیشرفته دنیا از لحاظ تکنولوژی عقب‌تر به‌نظر بیاییم، اما باید دقت داشت سرعت ما بنا به ظرفیتی که داشته‌ایم و دستاوردهای به‌دست آمده این واقعیت را ثابت کرد که چگونه می‌توان حتی با شتاب بیشتری نسبت به همان کشورها به فناوری‌های جدید دست پیدا کنیم و گام‌های مؤثری برداریم.

و بالاخره اینکه گرچه توجه و عنایات رهبر حکیم انقلاب در تسریع این روند، موجب پیشرفت غیرقابل انکاری شده است، اما موضوع حائز اهمیت اینکه مسائل مربوط به فناوری‌های دانش‌بنیان در هر عرصه‌ای، مسئله همگانی و هماهنگ است که باید دولت‌ها هم در راستای آن نقش ایفا کنند. به‌طور مثال در سالیان گذشته در برخی از دولت‌ها نه‌تنها پیشرفت خاصی حاصل نشد، بلکه گرفتار رکود نیز شدیم و از قافله علم عقب ماندیم.

کد خبر 828844
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha