در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

صبح اعدام

صبح اعدام

کارگردان: بهروز افخمی

تهیه‌کننده: علی شیرمحمدی

بازیگران: ارسطو خوش‌رزم، مسعود شریف، داود فتحعلی‌بیگی، پوریا منجزی

محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی

تقریبا یک دهه بعد از آخرین باری که افخمی پشت دوربین فیلمی به عنوان کارگردان قرار گرفت و البته بعد از اینکه اعلام کرد بازنشسته شده و دیگر حداقل در داخل کشور فیلم نمی سازد، او با «صبح اعدام» به جشنواره فجر می آید که به لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی می پردازد که در پی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. به گفته افخمی، «صبح اعدام» بیوگرافی نیست، بلکه روایت ٩٠ دقیقه پیش از اعدام است که دو مرد در آستانه اعدام، چه حرف‌هایی می‌زنند و چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. افخمی در حالی که هنوز طولانی‌ترین پروژه سینمایی تاریخ سینمای ایران یعنی «فرزند صبح» را به ثمر نرسانده و هرازچندی از اکران قریب‌الوقوعش خبر می دهد، «صبح اعدام» را که باز به گفته خودش از گزارش دوصفحه ای روزنامه کیهان در تاریخ ١١ آبان سال ١٣۴٢ اقتباس کرده به فجر چهل و دوم آورده است.

نقل قول کارگردان:

این فیلم نوعی مقابله مستند با آن چیزی بود که در پاییز ١۴٠١ اتفاق افتاد. «صبح اعدام» نشان می‌دهد تظاهرات واقعی و سه هزار کشته و زخمی و سرازیر شدن تانک‌ها در خیابان‌ها در یک روز یعنی چه. البته فکر می‌کنم پس از اکران فیلم، خیلی‌ها از تماشای آن عصبانی شوند. من از کار اولم یعنی «کوچک جنگلی» مورد پرونده‌سازی و اتهام قرار گرفتم. حتی زمانی که فیلم‌های «عروس» و «شوکران» را ساختم تا همین چند سال پیش که درباره کرونا حرف زدم، همواره به من حمله کردند. در زمان کرونا هم گفتم که ماسک زدن اساسا کار بیهوده‌ای است و این اواخر سازمان بهداشت اتحادیه اروپا هم این موضوع را تایید کرد. در حالی که همان زمان عده زیادی به من ناسزا گفتند. معتقدم فیلمساز باید مردم را به فکر بیاندازد. فیلم‌های جدی عصبانیت ایجاد می‌کند و شما را وادار می‌کند تا در طرز زندگی‌تان تجدیدنظر کنید که البته کار آسانی نیست. برای مثال زمانی که فیلم سینمایی «دکتر ژیواگو» ساخته شد، خیلی‌ها تصور کردند که اثری عاشقانه است. در حالی که این فیلم در زمان خودش به شدت بین مارکسیست‌ها و سوسیالیست‌ها نفرت ایجاد کرد. «دکتر ژیواگو» در فروش سال نخست خود شکست خورد اما در سال‌های بعد جزو آثار پرفروش شد.

کد خبر 828648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha