دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

یمنی‌ها نشان دادند در غربت و تنهایی می‌توان با تمام جهان رودررو شد. این خودباوری را به اذعان خودشان از انقلاب اسلامی ایران آموختند و مقاومت بود که شعله این ایستادگی را روشن کرد.

امیرمسروری؛  روزنامه‌نگار

به گزارش همشهری آنلاین، امیر مسروری؛ روزنامه نگار در روزنامه همشهری نوشت؛ «ما با اسرائیل کاری نداریم!»؛ کافی است این عبارت را کشتی‌ها به‌طور رسمی اعلام کنند تا به راحتی از باب‌المندب رد شوند. افزایش چندین برابری قیمت خدمات دریایی در کنار توقف ۸۰درصدی خدمات دریایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد «حماسه یمن» یک رخداد واقعی است. حملات آمریکا، انگلیس و حتی بحرین نیز بی‌تأثیر است و فردای هر حمله، یک ناو حامی رژیم صهیونیستی مورد حمله نظامی ارتش یمن قرار می‌گیرد. صنعا حتی وعده پذیرش رسمی دولت انصارالله توسط واشنگتن را نپذیرفت و بر حمایت از غزه تأکید دارد. فارغ از اقدام مصداقی یمنی‌ها چند نکته حائز اهمیت است:

الف- یمنی‌ها نشان دادند در غربت و تنهایی می‌توان با تمام جهان رودررو شد. این خودباوری را به اذعان خودشان از انقلاب اسلامی ایران آموختند و مقاومت بود که شعله این ایستادگی را روشن کرد. حال یمن در نقطه‌ای قراردارد که توانسته یک تنه و بدون هیچ پشتیبانی ساختاری و رسمی، تجهیزاتی و دفاعی، به نقطه‌ای از قدرت آتش دست یابد که اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج کند. امروز تنگه باب‌المندب در اختیار افرادی است که قسم خورده‌اند برای نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین تا آخرین قطره خون مبارزه کنند.

ب- یمن علاوه بر عملیات در باب‌المندب با حداقل امکانات، حداقل ۳بار جنوب فلسطین اشغالی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد. هر چند دیوار پاتریوت(دفاع شبکه‌ای پاتریوت) که از زمان جنگ یمن و عربستان توسط آمریکا راه افتاده توانست سامانه‌های موشکی را کشف کند اما نتوانست مانع از رسیدن موشک‌ها و سامانه‌های پهپادی شود. یمن قدرت آتش خود را به غرب نشان داد و ادعای خود را در جدی بودن اثبات کرد.

ج- محور مقاومت پیش‌تر تنها در تنگه هرمز، بخشی از مدیترانه و مرکز غرب آسیا توان نبرد داشت. امروز با پیوستن یمن به این محور، بیشترین حجم مبادلات تجاری جهان از این مسیر و از کنترل و نظارت مقاومت می‌گذرد. به واقع مقاومت می‌تواند هر لحظه که اراده کند کمر اقتصاد دشمنانش را بشکند و اوست که تعیین‌کننده معادلات بین‌المللی خواهد بود. آری! روزگاری با بمب اتم و سلاح‌های شیمیایی، آمریکا، انگلیس و فرانسه توانستند صاحب کرسی «حق وتو» شوند؛ حال این مقاومت است که بدون داشتن سلاح کشتار جمعی معادلات اقتصادی جهان را تعیین می‌کند. نباید فراموش کرد اقدامات صنعا در باب‌المندب یک حماسه یمنی است؛ حماسه‌ای که معادلات اقتصادی، نظامی، دفاعی و حتی امنیت دریانوردی را درگیر تغییرات بسیار مهمی کرد.

کد خبر 828522
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha