در موزه پست که تا سال ۷۸ موزه پست و مخابرات نامیده می‌شد، نمونه‌هایی از کهن‌ترین نوشت افزارها و ابزارهای فرستادن بسته‌های پستی و چاپاری، نخستین تلفن‌ها، تلگرام مورس، تمبرها، کبوتر نامه‌بر، ماهواره‌ها و …. به نمایش درآمده است.

موزهٔ پست و تلگراف

همشهری- پریسا نوری: موزه ارتباطات دارای ۷ غرفه و سالن است که در دو طبقه قرار دارند. در غرفه «وزرا»، عکس‌های وزارت ارتباطات از مخبرالدوله تا وزیر دولت فعلی به نمایش گذاشته شده، در سالن «لمینیت تمبر»، لمینیت‌ تمبرهای رونمایی شده به مناسبت‌های مختلف با متنی که شرح آن را نوشته شده، قرار دارد. اولین رادیوی ایران در ۱۰۰ سال پیش و سیر تحول دستگاه‌های رادیو را در سالن «رادیو» می‌توانید ببینید. در سالن «مخابرات» انواع ابزارهای ارتباطی از زمان اختراع الفبای مورس و ارسال اولین تلگراف را به نمایش گذاشته شده. در سالن «اشیای پستی» انواع صندوق‌های پستی، مهرهای مصرفی دفاتر پست خارج از کشور، دستگاه‌های نقش تمبر دستی، نمونه صندوق‌های پستی کشورهای مختلف و بسیاری دیگر از دستگاه‌های مربوط به پست قرار دارد. در سالن «هدایا» و هدایای مقامات رسمی وزارت ارتباطات کشورهای مختلف قرار گرفته است. آثار هنری زیبای مربوط به پست و ارتباطات را می‌توانید در سالن «نگارخانه» ببینید.

معماری اروپایی- ایرانی

در کنار دیدنی‌های موزه ارتباطات، ساختمان این موزه هم بسیار دیدنی است. این ساختمان یکی از بناهایی است که توسط نیکلاس مارکوف، معمار اهل گرجستان، طراحی شده است. شاخصه معماری این فرد، تلفیق هنر ایرانی-اروپایی است. ستون نماها با سرستون دو کله گاوی نمادی از سبک هخامنشی و طاق‌نماها با قوس‌های شاه‌عباسی نمادی از سبک اسلامی صفوی هستند.

وزرای ارتباطات یک قرن اینجا جمع شدند!

اطلاعات کوتاه

نام مقصد: موزه ارتباطات

-نشانی: خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی تهران، محوطه میدان مشق

-نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه امام خمینی

-نزدیک ترین ایستگاه مترو: ایستگاه امام خمینی

-سال تاسیس: ۱۳۱۳

-روزها و ساعت فعالیت: از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۲

-مدت زمان بازدید: ۲ تا ۳ ساعت

-امکانات رفاهی: دارد

-مناسب گروه سنی: همه گروه‌های سنی

-پارکینگ: ندارد

کد خبر 828267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha