دیزایی عملیات‌های مخفی موساد را سازماندهی کرده و از طریق امپراتوری تجاری خود این عملیات‌ها را پشتیبانی لجستیکی می‌کرده است.

موساد

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: سازمان‎های اطلاعاتی اسرائیل ده‌ها سال را صرف نفوذ و خرابکاری در کشورهای عرب کرده‌اند اما همیشه در عراق به دیواری بتنی برخورد کرده‌اند، کشوری که میزبان محور مقاومت است و آماده است تا با نفوذ صهیونیست ها به‌شدت مقابله کند.

تارنمای خبری‌ ـ تحلیلی کرادل نوشته: درست پیش از نیمه شب ۱۵ژانویه بود که اربیل مرکز کردستان عراق، به وسیله یک حمله موشکی هدفمند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) به لرزه درآمد. 11موشک بالستیک فتح ۱۱۰ به محل اقامت پشرو دیزایی تاجر ۶۱ ساله اصابت کرد.

سپاه پاسداران اسلامی در بیانیه‌ ای اعلام کرد که در این حمله یکی از مقرهای اصلی سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) در منطقه کردستان عراق هدف قرار گرفته است. در این بیانیه اشاره شده بود که این اقدام در پاسخ به ترور رهبران سپاه پاسداران اسلامی و محور مقاومت آن توسط دولت اشغالگر بوده است. سپاه پاسداران اسلامی همچنین مواضع داعش را در استان ناآرام ادلب سوریه مورد حمله قرار داد.


بیشتر بخوانید:

تاجر کشته شده در حمله موشکی ایران کیست؟

خبر جدید؛ کشته شدن یک فرد دیگر در حمله سپاه به مقر موساد + جزئیات | «کرم میخائیل» کیست؟


نفوذ و توطئه تل‌آویو در عراق

شرکت امنیتی گروه فالکون با ریاست دیزایی علاوه بر همکاری گسترده موساد، ارتباطات گسترده‌ای نیز با آمریکا داشته است. این شرکت با بیش از 600 نیرو که عمدتا پرسنل سابق ارتش آمریکا بوده‌اند به‌عنوان یک بازوی امنیتی روابط مستقیمی با آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا داشته و کانال جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند در مورد امور داخلی عراق برای واشنگتن به شمار می‎رفته است.

منابع مطلع به تارنمای کرادل گفته‌اند دیزایی عامل موساد در اربیل بوده، عملیات‌های مخفی را سازماندهی کرده و از طریق امپراتوری تجاری گسترده خود این عملیات‌ها را پشتیبانی لجستیکی می‌کرده است. منابع عراقی نیز این روایت را تایید کرده و می‎گویند که یک شبکه نفوذی اسرائیلی پیچیده در کردستان مستقر شده که تمرکز آن عملیات امنیتی از جمله ترور هدفمند دانشمندان درگیر در برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

بنا براین گزارش، موساد در چند دهه‌ گذشته به‌طور مداوم تلاش داشته تا شبکه‌های جاسوسی خود را در سراسر کشورهای عربی - دوست یا دشمن - ایجاد کند اما در عراق همواره با مشکل روبه‌رو شده است. با این حال، آنچه زمینه را برای افزایش فعالیت موساد در عراق فراهم کرد حمله غیرقانونی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی بوده است. در واقع، اشغال آمریکا فصل جدیدی را در فعالیت های جاسوسی و تخریبی اسرائیل باز کرد، که در آن مناطق شمالی عراق را هدف قرار داد تا یک نقطه چشم انداز استراتژیک علیه کشورهای همسایه، به ویژه ایران ایجاد کند.

زمینه‌های فعالیت موساد در منطقه

اهداف موساد فراتر از جمع‌آوری اطلاعات ساده است: تمرکز این سازمان بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد سایت‎های نظامی، تاسیسات امنیتی و تهدیدات بالقوه از سوی کشورهایی است که منافع تل آویو را تهدید می‌کنند.

جاسوسی اقتصادی نیز به یک جنبه کلیدی فعالیت موساد در عراق تبدیل شده است. در این زمینه جاسوس‌های اسرائیلی به‎دنبال اطلاعات در مورد پروژه های سرمایه گذاری، گردشگری، کشاورزی، بورس سهام و بازرگانان با نفوذ در کشورهای هدف هستند.

آنطور که کرادل نوشته، این حوزه با مشارکت موساد در فعالیت های تخریبی که بر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی کشور میزبان تأثیر می گذارد، بیش از پیش گسترش یافته است، از قاچاق مواد مخدر گرفته تا حمایت مالی از شبکه‌های قاچاق زنان و دخالت در تجارت برده.

سازمان اطلاعات اسرائیل همچنین نه تنها تلاش می کند که محل حضور رهبران مقاومت را مشخص کند بلکه در راستای اهداف ژئوپلیتیک خود به‌دنبال دستکاری افکارعمومی منطقه و تخریب چهره مقاومت است.

اما ذکر یک نکته نیز ضروری است و آن اینکه،‌ سرویس های اطلاعاتی عراق به عنوان یکی از کشورهایی که به‌طور تاریخی میزبان جریان مقاومت بوده همواره بسیاری از فعالیت های نفوذ صهیونیست‌ها را خنثی کرده اند.

کرادل می‌نویسد: تاکتیک های تخریبی موساد نه فقط برای عراق که برای تمام کشورهای غرب آسیا یک تهدید امنیتی است. در این میان توافق عادی‎سازی روابط یک پیشنهاد صلح نیست بلکه یک تهدید «بپذیر یا بمیر» است و کشورهایی که در برابر آن مقاومت می‌کنند با افزایش اقدامات تروریستی، خرابکاری یا ترور روبرو می‌شوند.

کد خبر 827980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 50
  • کیوان IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    چرا به اسراییل شلیک نمی کنی
    • DE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      76 39
      فعلا نوکراش میزنن
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      63 33
      چون ایران به عنوان یک کشور مسلمان مثل صهیونها نمیتونه آغاز کننده جنگ باشه
    • مرصاد IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      36 15
      چون نمی‌خواهیم شروع کننده جنگ ماباشیم حداقل در جلوی چشمان جهانیان
    • امیر IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      29 6
      یک‌تاجر۶۰۰نیروی‌ امریکای‌ زیردستش‌ بوده‌.این‌باید درجه‌اش‌ازتاجربالاترباشد.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    45 21
    این ملعون در ترور سردار سلیمانی چه نقشی داشتند؟؟
  • حسین IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 23
    حمله به مرکز موساد باید توسط محور مقاومت انجام میشد نه سپاه اینجور بهانه به دست دشمنان افتاده وعلیه ما تبلیغ میکنند
    • ممدجفر IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      38 19
      چه تبلیغی میکنن؟ مهره های کلیدی موساد نفله شدن. بذار تبلیغ کنن جونشون بالا بیاد مهم ضربه زدن به تروریست‌ها بوده نه خاله بازی و قهر و آشتی...
  • کاوه مرادپور IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    46 44
    مقر اسراییل در باکو،در انکارا در بحرین،وامارات هست اگه میتونی برو انها را بزن
    • ممدجفر IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      52 25
      اونارو شما زحمتشو بکش اسقاطیل پرست نمکدون
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    38 6
    برید اسرائیل رو بزنید
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      41 21
      دفتر اصلی و تجهیز و تامین مالی از این نقطه بوده ودر شب عملیات هم یک جلسه مهم اونجا با ۱۵ افسر موساد در جریان بوده که به درک واصل شدن
  • سعید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    43 9
    این طرف درباکو ونخجوان پراست از مقرهای موساد بیخ گوش‌ایران چرا هیچ واکنش عملی نشان داده نمیشود چون دیوارش بلنداست
    • گادر IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      30 4
      راست میگه چرا خود هدف اصلی ،اسراییل را نمی زنید ،چرا چرا
  • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    34 4
    ...اسراییل رو بزن
    • دانیال IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      16 20
      اسرائیل را که با بازوی مقاومت حماس در هفت اکتبر نفله کردیم وزدیمش
  • حقگو IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    46 6
    اسراییل براساس گزارش‌های اطلاعاتی داخل کشور حدود پنجاه پایگاه در آذربایجان دارد چرا این پایگاهها را موشک باران نمی کنید؟؟؟ این سوالی کاملا منطقی است نه از روی حب و بغض
  • BR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    42 4
    چرا خود اسراییل را موشک نمی زنید ؟ چه کاری است آخه؟!!!!!!!
    • امید IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      50 26
      اگر اسرائیل از کشور آذربایجان تدارک حمله ای را به خاک مقدس ایران عزیز انجام دهد آن زمان تمام پایگاه های کشور جعلی اسقاطیلی در آذربایجان را شخم خواهیم زد بابت هر حمله ای باید دلیل موجهی وجود داشته باشد حمله به اربیل و سوریه و پاکستان دارای منطق درست بود بی دلیل نمیتوان وارد خاک کشوری شد و منافع کشور دیگری را منهدم کرد حتی اگر آن کشور اسقاطیلی باشد موفق پیروز باشید
  • گادر IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    29 6
    چرا به سفارت اسرائیل در ترکیه حمله نمیکنید حداقل مطمئن مطمئن هستید که واقعاً سفارت اسرائیل را زدید تازه تمام دنیا برایتان شهادت میدهد ولی حالا کسی شهادت نمی ده
  • ایرانی الاصل IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    34 22
    چیزی به اسم عقلیم کردستان عراق باید برداشته شود ومسئولین کشور عراق کار امور را بدست بگیرن چون مثل روز روشن است هرتکه از کشور خاورمیانه اعلام خودمختاری کند، لانه جاسوسی شیطان عالم میشود ،وآن مسئول اقلیم باید ...خجالت بکشد چون وقتی که از همه قدرتهای منطقه در مقابل داعشیها کمک خواست کسی جوابش نداد در آن موقع بود که سردار دلهای ایرانی ،جان گرانبهایش را برای آنها در مقابل داعش سپر کرد ودر همان موقع زخمی های داعشها در بیمارستان اسرائیل غاصب وکودککش درمان کرده ودوباره برای قتل عام ملتهای عراق وشام به منطقه میفرستادند،یعنی اینقدر خود باخته اند که این فداکاریها ازیادش برود وجای لانه جاسوسی به رژیم غاصب بدهد،وقت مانده ام چرا بعضی از مسئولین اطراف کشور ما از سواری دادن بر دشمنانشان خوششان میاد واقعا این کارشان برایشان لذت دارد یا چی،
    • خسرو عبداللهی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      الفبای سیاست سخت است
  • مجتبی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    44 23
    الله اکبر جانم فدای رهبر وایران
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    43 17
    تمام ضربات خودراعلیه امریکا.....انگلیس....ولد نامشروع اسراییل بکارببرید
  • سادات IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    23 5
    مقراصلی موسادرادرسرزمینهای اشغالی هدف نقطه زن قراردهید
  • ممدجفر IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    46 21
    اونائی که دارن میسوزن و میگن اسرائیل رو بزن انگار خبر ندارن داریم اسرائیل رو میزنیم هم از عراق و سوریه و لبنان هم از طرف یمن... نیرو هم فرستادیم دارن رودررو با ارتش ائتلافی آمریکا اسرائیل میجنگن. تا کور شود هر آنکس که نتواند دید...
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 3
      دمت گرم بذار این مجازی های موساد و منافق بسوزن.
  • جعفری IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    50 19
    چرا همه گیردادند که زورتان به اسراییل نمیرسه اقلیم رامیزنید،ماهرجا منافع اسراییل باشد میزنیم اونها کتمان میکنند که عامل موساد بودند وصرفا برای اقناع گروه های وابسته به ایران حمله موشکی کردیم چرا که این گروهها حسادت ودشمنی عجیبی با سران اقلیم دارند،نه داداش اطلاعات ما درباره ماهیت وتحرکات افراد کاملا موثق است الکی نمیزنیم ،اسراییل هم میزنیم صبرکنید.
  • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    27 6
    شلیک مستقیم به اسراییل بهترین راه حل هست
  • فرشيد US ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    33 8
    هزاران لعنت خداوند بر اسرائیل و حامیانشون الهی آمین
  • فرشيد US ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    19 7
    شما با این طرز تفکر تون می‌آید نظر میدین واقعا که جای تاسف داره آخر مگه جنگ الکیه تا از راه می‌رسید حرف از موشک میزنید یعنی دولت نمی فهمه یعنی شما باید راهنمایی بکنید یعنی طرف مقابل چیزی نداره ما باید دارای افکار قوی باشیم تا بتوانيم برنده میدان جنگ باشیم
  • احمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    8 0
    دیزه ای اهل اربیل واز خانواده بزرگ بعد از بارزانی ها در کردستا عراق است موشکها ی ایران آنجا چکار می کرد معلوم است!؟
  • جاوید IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 3
    دوستان عزیزی که میگن چرا اسرائیل رو نمیزنید؟عزیزان خواهش میکنم یه کم سطح سواد سیاسی و اطلاعاتی تونو بالا ببرید .جنگ نهایی تنها زمانی باید انجام بشه که با اطمینان خاطر و کمترین خسارت به خودمون باشه .بعدش هم جنگ آخرین مرحله هست و قواعد خاصی داره .عجله کردن ممکنه ما رو به اهداف نرسونه .صبر و استقامت لازمه بخش نظامی هست .پیروز کسی هست که صبور و باهوش باشه تا روز موعود فرا برسه .باید تا اون روز قدرت نظامی مونو به شدت قوی تر کنیم .قوی باشی راحتتر به اهداف میرسی .باز هم خواهش میکنم اطلاعات نظامی و منطقه ای و ... رو بالا ببرید تا عجولانه و سطحی نظر ندید.
  • خالد اسماعیلی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 1
    به درک اسفل سافلین حالا بره مزدشو از اربابانش بگیره خاک تو سر خودش رفت
  • علی داور IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 0
    بنازم سپاه اسلام....و بلاشک مدت زیادی هست سپاه اطلاعات کامل دخشته هست ولی سپاه پاسداران در برابر خانواده بارزانی که امنیت کردستان مویون سردا دلهاست صبوری کردن......ولی در نهایت امنیت ایران مدیون سپاه پاسداران است
  • حسین IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    بازوی صهیونیزم منافقین هستن ..که.در بعضی از اماکن حضور دارن ....چه بعنوان شرکت ..یا.مغازه داری .یا...غیره.جاسوسبس میکنند نیروهای امنیتی خیلی مواظب باشند