جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

جنبش حماس از رأی دادگاه لاهه علیه جنایات صهیونیستها استقبال کرد و از جامعه بین‌الملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمهای دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

دادگاه لاهه

به گزارش همشهری آنلاین، جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند.

جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز (جمعه) آغاز شد.

«جوآن دونوگو» رئیس و قاضی دادگاه لاهه در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد کاملا آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بین‌الملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمهای دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

خبرگزاری سما به نقل از این جنبش گزارش داد، رأی این دادگاه باید زمینه را برای بازخواست سران اسرائیل به خاطر ارتکاب این جنایات فراهم کند و تأکیدی بر حقوق ملت فلسطین مبنی بر تعیین سرنوشت، تشکیل کشور مستقل و بازگشت [آوارگان] به کشورشان باشد.

دونوگو هم در ادامه با بیان اینکه دادگاه لاهه اظهارات مقام‌های صهیونیست مبنی بر انسانیت‌زدایی کردن از فلسطینیان را نیز در نظر گرفته، توضیح داد: «اسرائیل باید الزامات کنوانسیون عدم نسل‌کشی را رعایت کند».

وی ضمن اشاره به عدم دسترسی اکثر ساکنان غزه به آب، غذا، دارو و امکانات اولیه زندگی، افزود: «ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم».

دولت آفریقای جنوبی نیز در واکنش به این رأی دادگاه لاهه گفت: «ما از اقدامات موقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل وضع کرد، استقبال می‌کنیم. این حکم یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و یک نقطه عطف مهم در یافتن عدالت برای مردم فلسطین است».

کد خبر 827766
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 1
    مسئله اینست که اروپاییها از یکطرف حرف میزنند چون جنایات اشکار و روزمره اسراییل را نمیتوانند پنهان کنند، ولی عملا هیچ اقدام مثبتی برای مردم بیگناه فلسطین نمیکنند، تازه به اسراییل اسلحه هم میفرستند! حالا که وقت حرف زدن و محکوم کردن نیست!