آخرین تغییرات دهک بندی خانوارها بر اساس اطلاعات اقتصادی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعمال شد که نشان دهنده دهک خانوار و وضعیت مشمول بودن یا نبود دریافت یارانه نقدی است.

پیری جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین، بانک اطلاعاتی پایگاه رفاه ایرانیان با دسترسی به همه اطلاعات اقتصادی جامعه، روزبه‌روز مجهزتر می‌شود و بر اساس همین اطلاعات، وضعیت درآمدی خانوارها در سامانه حمایت تغییر می‌کند.

در این سامانه که مبنای پرداخت یارانه و تخصیص حمایت‌های دولتی است، به‌تازگی شرایط جدید اقتصاد خانوارها اعم از دهک درآمدی، مشمول بودن یا نبودن یارانه نقدی، گزارش‌های کامل از حساب‌های بانکی، وضعیت درآمد خانوار، مالکیت خودرو، داشتن کد بورسی و ... منتشر شده است.

مبنای اطلاعاتی که در سامانه حمایت مورد استفاده قرار گرفته، اطلاعات اقتصادی خانوارها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است که بخش عمده آنها مربوط به حساب‌های بانکی است؛ به‌عبارت‌دیگر، با دسترسی‌های ایجاد شده برای پایگاه رفاه ایرانیان، هرگونه تراکنش بانکی اعم از خرید با کارت، انتقال وجه حساب به‌حساب، پایا، ساتنا و کارت به کارت در سابقه اقتصادی خانوار ذخیره می‌شود و همین اعداد و ارقام مبنایی برای تغییر دهک درآمدی خانوار خواهد بود.

نکته قابل‌توجه اینکه برخلاف وعده مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تغییر نظام دهک‌بندی به صدک بندی، همچنان در سامانه حمایت خانوارها با دهک درآمدی مشخص شده‌اند و خبر از صدک بندی نیست. این در حالی است که چندی پیش، یارانه ۶۰ هزار خانوار به‌واسطه تغییر شرایط اقتصادی و صعود به صدک‌های بالاتر قطع شده بود و بنا به اظهارنظر مسئولان، ۶۰ هزار خانوار جدید جایگزین آنها شده بودند.

بیشتر بخوانید:

یارانه نقدی در فاز حذف و اضافه | چه تغییراتی در لیست یارانه بگیران رخ می دهد؟

مستاجران در نقطه کور

یکی از ایرادات دسته‌بندی خانوارها و تعیین دهک درآمدی آن‌ها در پایگاه رفاه ایرانیان، ناتوانی نسبی این سامانه در وزن دهی به اطلاعات ملکی و سکونت افراد است که باعث می‌شود کسانی که خانه ملکی ندارند و مستأجر هستند، از منظر گردش مالی و هزینه‌کرد، نسبت به خانوارهای مشابه دارای خانه ملکی، در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرند.

در حقیقت یک مستأجر جدای از اینکه ماهانه باید مبالغ کلانی به‌عنوان اجاره پرداخت کند، در سررسید هر قرارداد اجاره نیز باید مبالغ هنگفتی را به‌عنوان رهن در حساب‌های خود جابجا کند که این ارقام می‌تواند دریافت رهن از مالک قبلی، دریافت وام یا قرض و ... باشد؛ درحالی‌که بخش عمده این تراکنش‌ها در سامانه حمایت به‌عنوان داده‌های توانمندی اقتصادی خانوار دسته‌بندی می‌شود.

باوجود تلاش‌های بسیاری که در سامانه ملی املاک و اسکان انجام شده، همچنان در اطلاعات ملکی خانوارها ابهام زیادی وجود دارد و به همین واسطه مسئولان وزارت کار ناگزیر شده‌اند وزن کمتری به اطلاعات ملکی بدهند که البته نتیجه آن به نفع مالکان تمام می‌شود.

خانوارها برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود می‌توانند به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

کد خبر 827714
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 0
    مستاجری ، یا داشتن چند خودرو و غیره ........ نمیتونه ملاک گرفتن یا نگرفتن یارانه باشه به عنوان مثال آیا یک مستاجر در ولنجک یا اللهیه تهران با یک مستاجر در کهریزک یا ورامین یکی هست ؟ اتومبیل هم همینطور آیا خانواری که 4 عدد پراید مدل پایین تقریبا از رده خارج که سر جمعشون 200 میلیون نمیشه با یک خانوار دیگه که فقط یک ال 90 یا دنا 800 میلیونی داره قابل مقایسه ست چرا یارانه یکی قطع میشه یکی نه ؟!!!!!!